Patalaiska 8v poika... ARGH!!

  • Viestiketjun aloittaja Eevee
  • Ensimmäinen viesti
viiieras
Hyvä, että testit on tehty.

Varmaan asiat on pojalle työläämpiä kuin muille.

En lukenut koko ketjua, mutta onko varmaa, että poika ei laskuudellaan peitä sitä, että ei oikeasti kovin hyvin osaa? Sanoit että lukee ääneen, mutta onko testattu, ymmärtääkö lukemansa? Ja muistaako: osaako kertoa vaikka viiden minuutin päästä omin sanoin lukemansa sisällön?

Usein huonon asenteen takana on joku muu juttu: pelko epäonnistumisesta, häpeä tms.
 
"Aapee"
Hyvä, että testit on tehty.

Varmaan asiat on pojalle työläämpiä kuin muille.

En lukenut koko ketjua, mutta onko varmaa, että poika ei laskuudellaan peitä sitä, että ei oikeasti kovin hyvin osaa? Sanoit että lukee ääneen, mutta onko testattu, ymmärtääkö lukemansa? Ja muistaako: osaako kertoa vaikka viiden minuutin päästä omin sanoin lukemansa sisällön?

Usein huonon asenteen takana on joku muu juttu: pelko epäonnistumisesta, häpeä tms.

Kkitos, sinä ymmärsit täysin! Kun juuri tuota mä pelkään, siis ettei se tahallaan vaan ettei se oikeesti osaa. Ja kun mä raivoon asioista sille, pelkään että se muistaa aikuisena sitten joskus ettei häntä ymmärretty. Poika on vähän kömpelö ja pelkää epöonnistuvansa, siksi olen näinkin kauan jaksanut tuota sen käytöstä. Mutta vaikka olisi kömpelö jne, niin ei nyt patalaiskaksi pitäisi antaa pojan heittäytä...
 
heippati
meillä aika samantyyppinen 9v poika. oppimisvaikeuksia on (lukihäiriö) ja herkästi ahdistuva. pettymyksen sietokyky huono. testit tehty.

psykologin kanssa puhuessa tultiin pari vuotta sitten että epäonnistumiskokemusten lisäksi lapsi tarvitsee itsetunnon kohotusta. niipa pojalla on sellainen yksilöharrastus nyt ollut pari vuotta, missä ei koulukavereita ole. poika pätee sen kautta ja kokee itsensä hyväksi. jännästi tuo parivuotinen harrastusta ja osaamisen koekmus on alkanut siirtyä myös muuhun- hän ei näe enää itseään täytenä luuserina. on alkanut paremmin uskaltaa yrittää ja sitten kun niitä onnistumisiakin tulemaan niin tilanne helpottanut. me myös pyritään kehumaan aina kun on yhtään aihetta kehuun.

kyllä meilläkin on tiukkana jouduttu olemaan läksyjen ja muiden juttujen kanssa- mutta tuo pojan kokema hyvä on tuonut vastapainon sille huonolle. opettaja sanoi tänä syksynä, että lapsi on kuin toinen poika jos vertaa viime vuoteen.

tsemppiä!
 

Yhteistyössä