paskat tää työnteko kannattaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
laskunmaksun jälkeen kahden työssäkäyvän aikuisen
3 lapsiselle perheellemme jää 300 e kuussa käyttöön.

Ruoka voidaan ostaa tilille, että ruuatta emme jää, mutta
jotenkin tuntuu ihan paskalta, että tuosta kun maksaa
lasten harrastukset yms, mitä tahtoisi lapsille , niin eihän tuo
ole mitään. mielestäni.

emme polta, emme juo kuin sen satunnaisen kerran silloin tällöin,
kotiin ei osteta mitään, eikä me aikuiset harrasteta mitään.

Millä ihmeen rahalla muut ihmiset reissaa, ostelee vaatteita
käy ravintolassa jne ?

Onko minnun maailmankuvani vääristynyt, vai jääkö muilla enemmän.
rahaa (työssäkäyvä pari nyt ennekaikkea tähän vertailukohteeksi )

palkat hupenee siis,
talo- ja autolainaan, vakuutuksiin, yms. yms. tavalliseen.

ja juu, ymmärrän, ettei kaikilla ole asiat näinkään hyvin, mutta
ihmettelenikin, että mikä meillä tässä mättää !

Lehtitilaukset yms on karsittu pois,
ja toki voisimme sanoa esim canal plussan irti, mutta ei se kyllä ihmeemmin säästöä toisi...

Ihan samaa olen miettinyt, että kuinka hemmetin paljon pitäisi tienata että voisi käyttää rahaa ns huolettomasti :o Tottakai muutakin syödään kuin makkarasoppaa mutta SILTI! Ihan normaalia arkea. Meillä molemmat töissä ja humputtelurahaa jää aika tasan sama 300 eur.

Meillä on vain yksi lapsi, isä tekee täyttä päivää ja minä osittaista. Laskujenmaksun jälkeen käteen jää 800 euroa ja tuosta ei tarvitse ruokia maksaa kun ne on jo laskettu siihen "laskukasaan". Meillä varmaankin rahulia jää enemmän sen takia että asuntolaina on pieni kun asutaan kerrostalossa ja autolainakin on pieni kun ei ole ihan uusi autokaan. Mieli tekisi kovasti omakotitaloa ja uutta autoa, mutta ehkäpä näin päin on meille parempi toistaiseksi.. Mutta siitä huolimatta että summa on 800 euroa ei kuukauden päätteeksi kummankaan tilillä juurikaan ole mitään. En siis käsitä miten ihmisillä on varaa matkustella ja ostella uusia telkkareita ja huonekaluja. Meillä kaikki raha menee elämiseen, ei juoda eikä polteta, ei ostella juurikaan uusia vaatteita. Omituista..

Meillä myös molemmat töissä ja tällä hetkellä jää noin 1000 euroa (+lapsilisät)käyttörahaa kaikkien laskujen jälkeen, mutta kohta on yksi laina maksettu ni sit jää 300 euroa enemmän.

Ei jää meilläkään. Vakuutukset ja asuntolaina+ päivähoitomaksut+ ruoka vie kaiken eli kahden ihmisen palkan. Itsekin olen miettinyt mistä ihmiset ostavat noita 300 000 euron omakotitaloja, joita täälläkin on mynnissä useita ja heti menevät kaupaksi. Ei ne sen ihmeellisemmin voi tienata kuin mekään ja siltikin ulkomaanmatkoilla joka kevät ja syksy. Meillä kaksi lasta, useilla muutama enemmän ja siltikin on varaa kaikkeen. En käsitä.

On se 300e kyllä aika vähän, kun kumpikin töissä käy. Meillä jää nyt varmaan keskimäärin 400e/kk "ylimääräistä", kun vain mies töissä. Tosin ei sitä kamalasti enempiä tule sitten jäämään, kun mäkin töissä olen. Sitten on kaksi autoa, lasten hoitokulut, nostetaan asuntovelan lyhennystä, jne. Mutta siihen pyritään, että edes 500e/kk jäisi.

elämä on.... kyllä se yh:n palkkakin ja ne huimat tuet hupenee päivähoitoon, ruokaan, asumiseen.... en viitti laskee minkä verran jää mihinkin rahaa. joskus kuussa tulee vähemmän ku on menot sen takia pitää aina säästää ku tulee *ylimäärästä* jossain kuussa sitten vastaavasti tulee enemmän rahaa ja ei oo mitään erityisempiä laskuja...

Juu, mä ymmärrän yh:oitakin oikein hyvin, kun ei ole toista apuna tuomassa rahaa taloon, vaikka ei toki ole kuluttamassakaan.
Mutta silti, tilastokeskuksen mukaan keskiansio on 2700 ,e ja ei ainakana meillä ylletä tuohon, ei lähellekään, kumpikaaan.

jos jäisikin jotain 800-100* ? s siitä voisi vallan säästääkiin lomamatkoihin.
Mutta lasten harratuseten kustannuksella minä en itseäni viihdytä.
'
Ja saman tilaston mukaan muuten Suomessa on euroopan korkein verotus lapsiperheille. Reilua, vai mitä.

Meillä asuntolaina 1300,pakolliset laskut n.500,ruokaan 500 eli 2300e on menot ja tuloton n.3300e.Eli ylimääräistä rahaa jää kyllä "turhaankin".Olen siivooja ja mieheni sähkömies.

Niille jää, jotka saavat isovanhemmilta haalareita ja joiden lapsille isovanhemmat sponsoroivat tietokoneita ja harrastuksia.

ei muille. Juuri on helsingin sanomien nettisivuilla veronmaksajainliiton tutkimus, jonka mukaan suomalaiselle 2-lapsiselle työssäkäyvälle perheelle jää vähiten rahaa euroopassa käyttöön verojen j a päivähoitomaksujen jälkeen. Muuallahan päivähoito on ilmaista 3-vuotiaasta saakka (esikoulu alkaa ja on ilmainen) ja lapsilisät ovat suuremmat kaikkialla kuin suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niille jää, jotka saavat isovanhemmilta haalareita ja joiden lapsille isovanhemmat sponsoroivat tietokoneita ja harrastuksia.

ei muille. Juuri on helsingin sanomien nettisivuilla veronmaksajainliiton tutkimus, jonka mukaan suomalaiselle 2-lapsiselle työssäkäyvälle perheelle jää vähiten rahaa euroopassa käyttöön verojen j a päivähoitomaksujen jälkeen. Muuallahan päivähoito on ilmaista 3-vuotiaasta saakka (esikoulu alkaa ja on ilmainen) ja lapsilisät ovat suuremmat kaikkialla kuin suomessa.

ja muualla otetaan verotuksessa huomioon, että siitä palkasta pitää elättää lapsia, suomessa ei huomioida mitenkään, että sitä palkkaa ei voi törsätä itseensä vaan sillä pitää elättää alaikäisiä.

ja muualla otetaan verotuksessa huomioon, että siitä palkasta pitää elättää lapsia, suomessa ei huomioida mitenkään, että sitä palkkaa ei voi törsätä itseensä vaan sillä pitää elättää alaikäisiä.

Suomessa on niin, että lapsiperheiden kannattaa elää toimeentulotuella. Hyvin harvan perheen on mahdollista saada työssäkäymällä enemmän, kun maksaa palkasta itse isot verot ja isot asumiskulut. Sitten kun lapset ovat isompia, voisi mennä vanhemmat töihin. toimeentulotuki on kannattavinta lapsiperheille. Rahaa ei ole kävi töissä tai ei, niin on edes aikaa niille lapsille.

mä en edes tiedä paljonko meillä jää mutta jää välillä 5000 ja välillä jos ostetaan uusitelkku tai tehdään joku remontti niin ei varmaan jää montaa satasta mutta ei hajuakaan mitä jää per kk

Juu, mä ymmärrän yh:oitakin oikein hyvin, kun ei ole toista apuna tuomassa rahaa taloon, vaikka ei toki ole kuluttamassakaan.
Mutta silti, tilastokeskuksen mukaan keskiansio on 2700 ,e ja ei ainakana meillä ylletä tuohon, ei lähellekään, kumpikaaan.

jos jäisikin jotain 800-100* ? s siitä voisi vallan säästääkiin lomamatkoihin.
Mutta lasten harratuseten kustannuksella minä en itseäni viihdytä.
'
Ja saman tilaston mukaan muuten Suomessa on euroopan korkein verotus lapsiperheille. Reilua, vai mitä.

ja ei ole tarkitus äimistellä yhlle, siin oli alunperin joku välimerkki :D

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
mä en edes tiedä paljonko meillä jää mutta jää välillä 5000 ja välillä jos ostetaan uusitelkku tai tehdään joku remontti niin ei varmaan jää montaa satasta mutta ei hajuakaan mitä jää per kk

no joo, en mäkään laskis , jos mulla jäis puhdasta käyttövaraa , jota ei tartte laskea edes ruokaan, /kk,

Kuulostaa oudolta. Enkä siis meinaa millään pahalla.
Mutta meillä siis mies töissä, minä hoitovapaalla kahden lapsen kanssa.

Mun tienestit siis kuussa (kht+kuntalisä ) n. 500? ja lapsilisät kahdesta.
Ja sitten miehen palkka. Tienaa kyllä paremmin kuin suomalainen keskitulo, mutta ei mitään megasummia.
Maksetaan asuntolainaa rapiat 1000?/kk, vakuutukset, sähkölaskut, mun puhelinlasku ym. juoksevat kulut.
Auton maksoin viime kuussa pois kokonaan, tähän asti on maksettu sitäkin.
Vähän menee kuukausittain säästöönkin, mutta kyllä mä ostan aika huolettomasti vaatteita ja sisustusjuttuja yms.
Ei meillä ole ylimääräistä enää palkkapäivänä tilillä, mutta en silti laskeskele viikkoa ennen maksupäivää jugurtin kilohintaa kaupassa tms.

Tosin meillä ei lapset vielä harrasta ja bensaan menee vähemmän kun mä en ole töissä, mutta kuitenkin.

Muoks. Reissataan kerran vuoteen, mutta siitä maksetaan vaan pelkät lennot Espanjaan, eikä niistäkään ihan täyttä hintaa. Isovanhemmat ei kustanna haalareita tms. Omasta tahdostaan ostavat joskus käyttövaatetta kun nättiä näkevät, ilmankin siis pärjättäisiin.

Meillä esim. autot on ostettu sellaiset, ettei lainaa tarvitse. Auton ei tarvitse olla uusi ja merkilläkään ei ole kamalasti väliä. Kunhan se on toimiva ja riittävän luotettava. Eli autolaina on yksi sellainen jota en ikinä suostu maksamaan vaan säästän siihen saakka, että saan tarpeisiini sopivan auton hankittua.

Itse asiassa mihinkään asuntoa pienempään hankintaan en lainaa tai luottoa ottaisi (No ulkomailta/neistä tilatessa joutuu luottoa käyttämään pakosta). Turhia korko- ja muita kustannuksia vältämme viimeiseen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kuulostaa oudolta. Enkä siis meinaa millään pahalla.
Mutta meillä siis mies töissä, minä hoitovapaalla kahden lapsen kanssa.

Mun tienestit siis kuussa (kht+kuntalisä ) n. 500? ja lapsilisät kahdesta.
Ja sitten miehen palkka. Tienaa kyllä paremmin kuin suomalainen keskitulo, mutta ei mitään megasummia.
Maksetaan asuntolainaa rapiat 1000?/kk, vakuutukset, sähkölaskut, mun puhelinlasku ym. juoksevat kulut.
Auton maksoin viime kuussa pois kokonaan, tähän asti on maksettu sitäkin.
Vähän menee kuukausittain säästöönkin, mutta kyllä mä ostan aika huolettomasti vaatteita ja sisustusjuttuja yms.
Ei meillä ole ylimääräistä enää palkkapäivänä tilillä, mutta en silti laskeskele viikkoa ennen maksupäivää jugurtin kilohintaa kaupassa tms.

Tosin meillä ei lapset vielä harrasta ja bensaan menee vähemmän kun mä en ole töissä, mutta kuitenkin.

Muoks. Reissataan kerran vuoteen, mutta siitä maksetaan vaan pelkät lennot Espanjaan, eikä niistäkään ihan täyttä hintaa. Isovanhemmat ei kustanna haalareita tms. Omasta tahdostaan ostavat joskus käyttövaatetta kun nättiä näkevät, ilmankin siis pärjättäisiin.

olen ap.
just tätä mä haen.
mikä meillä mättää,
käytännössä toisen kokonainen käteenjäävä palkka menee kokonaan
lainoihin (auto,asunto , joka on 100 neliöinen maalla (halpa siis ) tavallinen talo )
ja toisen palkalla maksetaan yhden kahden lapsen jääkiekko, ruokalasku, puhelimet telkkari ,sähkö ymsyms.

eli toi jää käteen.

me siis varmaan vaan ollaan "väärässä työssä "
väärällä palkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Meillä esim. autot on ostettu sellaiset, ettei lainaa tarvitse. Auton ei tarvitse olla uusi ja merkilläkään ei ole kamalasti väliä. Kunhan se on toimiva ja riittävän luotettava. Eli autolaina on yksi sellainen jota en ikinä suostu maksamaan vaan säästän siihen saakka, että saan tarpeisiini sopivan auton hankittua.

Itse asiassa mihinkään asuntoa pienempään hankintaan en lainaa tai luottoa ottaisi (No ulkomailta/neistä tilatessa joutuu luottoa käyttämään pakosta). Turhia korko- ja muita kustannuksia vältämme viimeiseen asti.

no, suhteellista, meillä ajetaan pelkkiä työmatkoja päivässä 30km, asumme maalla, ja julkista liikennettä ei ole.
jotne toki bensaan menee rahaa, ja todellisuudessa "autoon johon on varaa" menisi näillä ajamisilla paljon rahaa, jos sen joutuisi korjaamaan, kun ei ole apua vanhemmista, itsestä eikä kavereista autohuoltoon.

No, meillä on vain mies töissä ja silti jää kyllä rahaa enemmän kuin 300e kuussa. Eihän meillä riittäis tuo summa edes puolen kk ruokaan.

muoks, luin ilmeisesti väärin. Tarkoitettiin ilmeisesti, että 300e jää käyttöön ruokaostosten jälkeen. Noh, meillä jää varmaan jotakuinkin saman verran tai vähän enempi, mutta ravintoloissa ei käydä kuin tosi harvoin, pari kertaa vuodessa reissataan ja vaatteita ostelen pääasiassa käytettynä tai H&M:ltä :kieh: Itse leikkaan lasten ja miesten hiukset, samoin omani leikkaan ja vätjään, ei mene parturiinkaan rahaa. Ja ruokamenoissa ei yleensä säästellä, ostetaan mitä mieli tekee. Mutta kun osaa säästää toisessa asiassa, niin voi toisessa asiassa olla vähän "ronskimpi".

muoks muoks ...lasten ja miesten hiukset.... :laugh: :laugh: No ei mulla sentäs useeta ukkoa ole :whistle:

Meillä jää kyllä ihan kivasti, vaikka on kaksi autoa jne
Tuhlattavaksi jää joku 1500 - 1800 e/kk, tähän kyllä vaikuttaa se että asunto on oma ja kokonaan maksettu (eli ei oo asuntolainaa, eikä muutakaan) miehellä on työsuhde auto joten se on aina uusi ja siksi mullakin on varaa ajaa uudella (tosin pienellä uudella autolla)

Jos asumis-, päivähoito- ja ruokakustannusten jälkeen jäisi 300 euroa. Niin saahan siitä jo vuodessa säästettyä 1600e. Kyllähän sillä rahalla reissuun pääsee, vai eikö? Jos siitä pitää vähentää vielä lasten harrastuskulut, niin kannattaa valita halpoja harrastuksia. Paljon löytyy vaihtoehtoja, joissa kausimaksut jäävät alle sataseen ja varustemaksutkaan evät montaa kymppiä ole. Eli teillä on vaihtoehtoisesti vara panna lapset kalliisiin harrastuksiin tai vaihtoehtoisesti halvat harrastukset ja vuosittainen lomareissu.

Yhteistyössä