PAS lääkkeelliseen vai luonnolliseen kiertoon? Kokemuksia?

Hei !

Haluaisin kuulla kokemuksia minkälaisissa tapauksissa PAS tehdään luonnolliseen kiertoon ja minkälaiset perusteet tarvitaan lääkkeelliseen kiertoon tehtävään PASsiin?


Ongelmani on ovuloimattomuus ja pitkät kierrot (PCO-tyyppiset munasarjat) ja sain juuri suunnitelman luonnolliseen kiertoon tehtävästä PASsista.
Mietin vain, että pitääkö ensin tehdä kokeilu ennen kuin lääkkeellinen pas voidaan tehdä, kun kerran ovuloimattomuus ei ole suoraan syy tehdä lääkkeellistä siirtoa?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Ihan tarkkoja kriteereitä mulla ei oo antaa. Mutta omalla kohdallani epävarma ovis riitti syyksi lääkkeelliseen PASiin. Mulla kierrot on mitä on vaikka pituus on suht säännöllinen. Välillä oli limiksen kanssakin ongelmaa . Lääkäri on suositellut heti lääkkeellistä. Kerran mulle tehtiin siirto omasta pyynnöstä luomu kiertoon kun ultrassa oli hyvä 20mm folli perjantaina ja limis ok. Kuitenkaan en saanut mitään ovisplussaa viikonloppuna ja homma meni sähellykseksi sitten irrotuspiikin kanssa. Nega tuli. Ton jälkeen siirrot on tehty lääkkeiden kans joka sopi kyllä mulle. Eikä oo tarvinnu stressata että ovis osuu väärän päivään.
Vaikka sanotaan että omaan kiertoon olisi parempi niin kuulemma tää ei oo 100% totuus vaan tulokset on pitkälti yhtä hyviö. Ja itse olen plussannut molemmat lapset lääkkeiden kanssa :)
Peukkuja!
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Kiitos vastauksesta tammityttö

Minä oon lueskellut aiheesta ja jotain kertoja törmännyt juuri siihen, että luomukiertoon olisi ehkä paremmat todennäköisyydet - vaikkakin vain vähän paremmat.
Ihmettelen nyt vaan tätä omalle kohdalle sattunutta luomusuunnitelmaa, kun en tosiaankaan ovuloi säännöllisesti ja kierrot ovat sen takia aivan mitä sattuu eikä suunnitelmassa oteta sitä huomioon millään muulla tavalla kuin että ultraa on myöhästetty pari päivää.

Kuinkahan pitkään ovulaatiota odotetaan luomukierrossa, jos se ei näytä olevan tulossa siinä kp 15-16 paikkeilla?
Harmittaa, jos nyt sitten kevät menee ovulaatiota odotellessa ja sitten muuton ja kesätauon vuoksi seuraava mahdollisuus menee vasta elokuulle.

Ensiviikolla täytynee soitella ja kysellä vähän suunnitelmasta.
 
Jaa.a. ei ne ainakaan mulle mitään mukisseet vaikka folli oli vielä puhkeamaisillaan kp19 tai 20. Mut kai jos se siitä vielä hirveästi venyy niin ei ehkä oo hyväksi.
Mun ystävällä kävi just niin että PASit veny ja veny kun aina ovis tuli väärälle päivälle tai sit oli joulutauko. Onhan se stressaavaa mutta periaatteessa todennäköisesti kaikki voi mennä ihan nappiin kerrasta :)
Muoks ja periaatteessa aina voi tehdä sellasen että käy ultrassa ja ovis tehdän sillä irrotuspiikillä. Sen voi napsauttaa kun rakkula alkaa olla yli 15-16mm tai niillä nurkilla. Silloin voidaan olettaa että munasolu on kypsä. Se HCG pistos antaa kuulemma myös hyvän potkun limikselle. Näin mua ainaki lohdutettiin klinikalla kun sen piikin jouduin laittamaan kun en saanu sitä ovisplussaa tikkuun (koskaan en toki tiedä oliko ovis silti tapahtunu )
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Mulla on kans pco-tyyppiset munasarjat ja ennen raskautta ongelmana oli juurikin tuo ovuloimattomuus & pitkät kierrot + pitkittyneet vuodot. Mulle tehtiin passit aina lääkkeelliseen kiertoon, koska kohdun limakalvo ei kasvanut tarpeeksi paksuksi luomusti ja mulla oli usein tiputteluvuotoa. Mulle tehtiin yksi tuoresiirto ja plussasin sitten kolmannesta passista. Meille jäi yksi alkio pakkaseen, ja nyt toista lasta yrittäessämme mulle tehtiin pas luonnolliseen kiertoon. Vaikka munasarjani ovat yhtä rakkulaiset (ellei vielä rakkulaisemmat) kuin ennen raskautta niin nyt olen ovuloinut ainakin kahdessa viimeisimmässä kierrossa todistetusti normaalisti. Lääkäri sanoi, että koska kohdun limakalvo kasvaa mulla nyt paksuksi ilman lääkkeitä niin tehdään mieluummin luonnolliseen kiertoon. Ehkä sullakin kasvaa limakalvo hyvin, vaikka ovulaatiota ei tapahtuisi?
Onneksi meidän pikkuinen huurunenä selvisi sulatuksesta 2,5vuoden pakkasessa olon jälkeen, joten siirto tehtiin viime tiistaina. Pistin pregnyl-piikin kp13, millä varmistettiin ovulointi, ja 4.päivän alkio siirrettiin kp18.

Hurjasti tsemppiä! Toivon, että teidän pas onnistuu vielä tässä kevään aikana ja pikkuinen tarttuu tiukasti kiinni. <3
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Mulle on nyt tehty kummallakin tavalla ja molemmat onnistuivat.

Itse tykkäsin luonnolliseen kiertoon tehdystä enemmän kun ei tarvinnut pelata
niiden lääkkeiden kanssa niin montaa viikkoa (lopetettiin rv 10). Luonnollisessa
loppui plussatestiin.

Luonnollisen ongelma on siis se ovulaation ajankohta, sitä ennen kävin muutaman
kerran ultrassa koska tapahtui oletettua myöhemmin mutta meni sitten lopulta hyvin.

Lääkkeelliseen päädyttiin klinikan aikataulujen takia plus myös siksi että viime
aikoina ovuloiminen oli epäsäännöllistä. Lääkärin mukaan yhtä hyvin onnistuu molemmilla.
 
Kiitos teille vastauksista !!
Nyt tässä asiaa pohtineena ja viikonloppuna irtioton ottaneena ja tänään polulle soittamisen unohtaneena olen tullut siihen tulokseen, että ehkä se vaan sitten kokeillaan siihen luomukiertoon. Ja jospa sieltä löytyisi folli jossain vaiheessa irrotettavaksi vaikka pregnylillä.

Limakalvo minulla kasvaa hyvin yleensä ja aina ollut hyvä ultratessa. Eräässä pitkässä kierrossa kp 70 oli limakalvo 2cm ja kierto jatkui siitä vielä kuukauden. Ovulaatiota ei luultavasti tapahtunut. Eli ehkä se suunnitelma on juuri luonnolliseen sen takia, että limakalvon kanssa tosiaan ei niitä ongelmia ole ollut.

Toivottavasti ultria voidaan tehdä sitten riittävän monta kertaa, että sieltä sitten löytyisi joku. Ja toisaalta, jos sieltä ei follia valikoidu, niin siinä tapauksessa varmaan kierron voi päättää keltarauhashormonilla ja aloittaa sitten vaikka sen lääkkeellisen.
Jännitän tässä kovasti sitä, että ehtiikö sitä passia tehdä enää kevään aikana ja turhauttaa kovasti ajatus, että ei ehdittäisi kun tupeksitaan ovulaatiota odotellessa.

Iso kiitos teille ja lisää kokemuksia mielelläni kuulen! Näistä oli jo paljon apua ja hyötyä!
 
Mulle tehtiin ensin lääkkeelliseen just siks kun ovista ei luonnostaan tule. Siitä nega. Toinen PAS tehtiin "luonnolliseen" eli ovulaation induktiokiertoon. Ensin aloitettiin letroilla, ei vastetta. Sitten pistin pientä annosta Puregonia eikä alkuun silläkään folli lähtenyt kasvamaan, muta muistaakseni 7 pistospäivän ja neljän folliultran jälkeen löytyi 17mm folli joka irrotettiin Pregnylillä ja blasto siirrettiin 6 päivän kuluttua. Siirron jälkeisenä päivänä vielä Gonapeptyl ja Luget tesin asti. Eli tosi luonnollinen kierto ;) mutta ei sen väliä, plussa tuli.

Tsemppiä sinulle!
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Minulla tehtiin pas viimekierrossa clomifen avusteiseen kiertoon. Söin 2 tbl kp 3-7 ja todennäköisesti niillä ei ollut vastetta (ainakaan ultran mukaan) vaikka sainkin testin positiiviseksi ja siirto tehtiin. Siitä nega siis.
Uusi kierto menossa ja olen syönyt letrozoleja 2kpl kp3-7 ja tänään kp 11 kävin ultrasssa jossa näkyi 2 johtofollia kooltaan 2.95 cm ja 2.09 cm! Eli vaste oli parempi kuin clomeilla. Ovat muuten paljon halvempia ja sivuvaikutuksiakaan ei ole ollut niin paljon..
Nyt siis rupean metsästämään hymynaamaa digiin, jos se nyt tässä kierrossa oikeasti tapahtuisi!
Viimekierrossa epäilin lääkärille että mitä jos se ovulaatio ei tapahtunutkaan positiivisesta testistä huolimatta, niin lääkäri oli silloin sitä mieltä että ei sillä ole väliä kun testi oli kerta posit. ( voi olla pcosta) ja kun kohdun limakalvo oli kuitenkin hyvä. Tänään lääkäri sanoi että pitää siellä olla se johtofollikkeli ja ovulaation tapahtua, muuten hormooni tasot ei ole oikeat siirtoon. Eli periaatteessa voi olla että edellinen siirto meni kankkulankaivoon.
Minullekin ehdotettiin että odotanko oman ovulaation vai haluanko siihen apua. Sain itse päättää. Ja valitsin avun kun omat kierrot pitkiä ja ovulaatio saattaa tulla vasta joskus tosi myöhään.
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Sain soiton juuri polilta ja pääsin kyselemään hoitajalta sitten tulevasta hoidosta. Olin tosi ihmeissäni, että minulle suositellaan sitä siirtoa luonnolliseen kiertoon, kun en kerran ovuloi.
Hoitaja sanoi, että ovulaatiota ei tarvita (edes tässä luomukierrossa?) vaan limakalvo ratkaisee. Että sitten vaan aloitetaan lugesteronit tukihoidoksi ja tarvittaessa estrogeeniä vaikka laastareilla ekan ultran (kp 15-16) jälkeen.

Jos jotain näyttää olevan menossa mönkään, niin sitten tehdään seuraavassa kierrossa lääkkeellisenä siirto.
Ja siis tämä tuntuu juuri siltä, että tässä mennään sinne seuraavaan kiertoon sitten. Harmittaa, että väliin tulee sitten kuitenkin ainakin kaksi kuukautta odotusta (siis kun aion todellakin päättää kierrot progesteronilla enkä odotella ensisyksyyn asti seuraavia menkkoja :p )

Minä en ole koskaan puhunut sanaakaan pakastealkionsiirroista lääkärin kanssa ja se lienee isoin syy siihen, että minusta tuntuu, että kaikkia asioita ei ole otettu huomioon. Omasta mielestäni ainoa järkevä olisi se lääkkeellinen kierto ja sen takia tuntuu hullulta, että lähdetään yrittämään omaan kiertoon, jossa hyvin todennäköisesti ei ole ovulaatio tulossa. Ja sillä nyt aloin sitten miettimään, että käyköhän minulle samanlailla, kuin sinulle flow. JJos kerran siirtävät, vaikka ovulaatiota ei tapahtuisikaan.

flow jännä tilanne kyllä sinullakin tuon kanssa! Ja tuntuu lääkäreiden mielipiteet kovasti vaihtelevan.
Tiedä mihin sitä sitten oikein luottaa.

Nyt ainakin tuntuu, että täytyy varmaan kieltäytyä siirrosta seuraavassa kierrossa, jos näyttää ettei se ovulaatio tule ja eivät ole asialle tekemässä mitään.
On tämä kans.
Inhottavaa tällänen epävarmuus :/

Kiitos teille kokemuksistanne! Joku kerta vielä tulen tänne kertomaan omani, jos niin pitkälle vaan päästään!
 
Jännä että on sanonut että ovulaatioita ei tarvitse tapahtua :O ultrassa kuitenkin aina katsotaan johtofollin koko, että on suhteessä limakalvoon aikataulussa. Eikö sen nyt luulisi olevan iso osa luonnollista kiertoa se itse ovulaatio?! että kaikki palaset on niin sanotusti kohdallaan ennen kuin alkio siirretään. Näin ihan vain maalaisjärjellä ajateltuna.
 
Mandala no tämä juttu minua vaivaa tässä ihan oikein huolella, että sitä ei tarvitsisi tapahtua.. Huhhuh.
Tässä täytyy siis vaan yrittää asennoitua siihen, että tässä eletään nyt kaksi välikiertoa sitten ja siinä seuraavassa päästään sentään ultraan.
Aion mennä polille toiselle paikkakunnalle, vaikka se onnistuisi täällä oman paikkakunnankin gynellä sillä haluan kuulla, että miksi sitä oikein on suunniteltu tää luomu vaikka jotenkin minusta olisin aivan malliesimerkki niistä, joille tehdään lääkkeellinen kun omaa kiertoa tuskin nimeksikään on.

Ehkä tässä vaikuttaa se, että vuosi sitten, kun kierrot alkoivat raskauden jälkeen ne olivat "jotensakin" säännölliset eli 42-36-34 päivää ja ne merkittiin aloituskäynnillä ylös. Sen jälkeen niin lyhyitä kiertoja ei ole ollut, vaikka käytössä on ollut Clomit ja sitten primolutit, kun oviksia ei tule.
Turhauttavaa..
 

Yhteistyössä