Parvorokon ihottuma vai nokkosrokkoa?

Parvorokon ihottuma vai nokkosrokkoa? Apua kaivataan!
Onkjo kenelläkään näkemystä millaista on parvorokon ihottuma? Tiedän, että se on kuin läpsäisyn jälki kasvoilla, punoittava eikä juuri kohollaan oleva. Pojalla alkoi viime viikolla nuha; on tukkoinen, mutta ei kuumeessa. Ruoka ei maistu, mutta ollut koko ajan ihan pirteä. Sitten tuli viikonloppuna toiseen poskeen punainen epäsymmetrinen läikkä, joka hävisi päivän aikana. Seuraavana aamuna oli uusi läikkä, joka katosi myös. Nyt oli pari päivää ilman iho-oirieta, mutta nyt taas ollut jokunen päivä läikkiä pitkin poskia. Reaktio iholle ei siis ole pysyvä, vaan vaihtaa paikkaa päivän aikana poskelta toiselle. Iho on läikän kohdalta punainen ja siellä täällä on pientä syheröä (valkoista ja kohollaan olevaa). Muualla iholla ei ole merkkejäkään ihottumasta. Voisiko olla parvoa vai nokkosihottumaa? Olen kuullut, että joskus viruksen aiheuttamaassa flunssassa voi olla nokkosrokon kaltaisia ihoreaktioita. Toivottavasti näin, koska parvoa en toivoisi meille, koska olen itse raskaana. Olisi mukavaa saada kuvausta parvon ihottumasta. Onko tosiaan sellaista, että läikät pysyvät pidempppän samalla kohtaa?
Poista viesti

Meidän pojulla 2v, oli parvorokko ja oireet seuraavanlaisia: kasvot vähän punotti, mutta selvää "slapped cheek"-jälkeä ei ollut. Keskivartalolla sen sijaan oli selässä ja vatsalla SYMMETRISIÄ "ihottumia", kuumeili joitain päiviä, ja oli niin väsynyt, että nukahteli sinne tänne. Monesti oireet ovat hyvin yleisluontoisia, eli kannattaisi käydä näyttäytyys lekurille, varsinkin jos olet raskaana. Tiedäthän, että parvorokkotartunta voi olla vaarallinen sikiölle?
Itse sain tartunnan tuolta 2-v., ja tulin raskaaksi sairauden aikana. Minulla oireet olivat seuraavat: kipua ja turvotusta nivelissä, varsinkin käsissä ja jaloissa. Vatsalta reisien alaosiin kokonaan pitsimäisen, punottavan "ihottuman" peitossa. Unetti ja vähän lämpö nousi.

Piipi, oliko teillä kummallakaan rokon yhteydessä flunssan oireita; nuhaa, yskää yms?
Tiedän, että voi olla sikiölle vaarallinen. Kävin vasta-ainetesteissä, mutta testin tulos kestää 3 vkoa. Tietty huolettaa, vaikka lääkäri oli vähän sitä mieltä, että kyseessä on ennemmin se nokkosrokko. Mutta jostain syystä en juurikaan luota tähän oletukseen, koska olen kuullut, että oireet voi tosiaan olla moninaiset. Mites sulla raskautta seurattiin parvon takia? Löytyikö vasta-aineet?

Joo, mulla taisi ensin olla vähän nuhaa, mutta kun olen myös siitepölyallergikko, niin en mene varmaksi sanomaan, oliko parvolla osuutta asiaan. Tunnistettavin oire on aikuisilla toi nivel-kipu ja turvotus. Ja se ihottuma vatsalla ja raajoilla. (tosi näkyvä).
Vasta-aineet näkyi hyvin selvästi kokeissa, eli asia oli samantien varma.
Raskautta seurattiin hyvin tarkasti, mulle tehtiin muistaakseni yhdeksän ultraa, tarkkailtiin pään kokoa ja nesteen määrää.
Mulle kuitenkin selitettiin että vertikaali tartunta (äiti-sikiö) on vain noin 5% luokkaa ihan raskauden alussa, eli ei kannata ihan hirveästi stressata ennenkuin tartunta on varma.
Sitä en tullut kysyneeksi, että olisiko Aciclovir-lääkkeellä voitu viruksen kiertoa jarruttaa, jos tartunta olisi tullut myöhemmässä vaiheessa.
Mullahan oli jo vasta-aineet veressä raskaaksitullessa, eli voi olla, että vauvallakin olisi ollut vastiksia. Sitä kukaan ei osannut mulle selittää.
Kerrohan kun kuulet tuloksista. Ja jos haluat kysyä jotain muuta, niin siitä vaan.

Mukavaa kuulla, että Piipii pääsit vain säikähdyksellä, vaikka varmasti odottaminen on raskausta:( Nimimerkillä kokemusta on). Miehellä oli viime viikolla influenssa ja minäkin vähän flunssainen, mutta ei mulla ainakaan ole ihottumaa ollut eikä nivelkipuja, jollei niskanjomotusta lasketa, joka on mulle muutenkin normaalia. Tuosta ihottumasta vielä sen verran, että oliko se sellaista "lehahtelevaa" siis tuli ja meni, vai pysyikö ihottumaläiskät samalla kohtaa esim. yli vuorokauden? MIten muuten kuvailisit ihottumaa?
Mulla tosiaan rv 14 alkamassa, joten aika pahaan saumaan tartunta tulee, jos on tullakseen. Pitää vaan yrittää pitää lippukorkealla ja luottaa, että olen sen joskus sairastanut. :eek:

Joo, ihanaa että seuraamuksia ei ollut, vaikka yksi lääkäri ultran jälkeen vähän pelästytti, kun sanoi että päänympärys náyttää vähän liian suurelta.....ja yksi parvon seurauksista voi olla hydrokefalia.....mutta väärä häläri onneksi.
Mulle tuli ensin sitä nivelkipua ja turvotusta ja sitten parin päivän päästä tuli ihottuma, joka ei lehahdellut, vaan pysyi samalla alueella muutamia päiviä. Ihottuma näytti aivan kevyeltä punasehkolta pitsiverholta ihon päällä (sitä siis oli tosiaan vatsalla ja reisillä). Hyvin helposti tunnistettavissa, nyt kun tiedän mistä oli kysymys. Luulin ensin, että se johtui kylmästä (tiedäthän miltä kylmä iho joskus näyttää...), mutta kun oltiin toukokuussa aurinkoisessa Espanjassa, eikä ulkonakaan lähtenyt, niin sitten aloin ihemetellä. Nivelten turvotus ja pieni kipuilu jatkui muistaakseni yli viikon.
:hug:

Kiitos kysymästä. Sain vastaukset odotettua aiemmin kun kävin neuvolalääkärillä. Kaikki hyvin! Verikokeesta löytyi parvorokon vasta-aineet, jonka mukaan olen sen sairastanut aiemmin. Täällä ollaan tiedosta hyvin helpottuneita! uusi tieto oli minulle tuo, että kerran parvon sairastanut voikin saada taudin myöhemmin uudelleen. Mulla kuulemma vasta-aineet kuitenkin sen verran koholla, ettei nyt tässä raskaudessa ole syytä huoleen. :) Muutenkin ultrassa kaikki näytti olevan ihan kunnossa.

Hei, tosi kivaa, että ei syytä huoleen :flower: !!!!
Minäkään en tiennyt, että sen voi sairastaa uudelleen.
Kysyppä ihan huvin vuoksi seuraavaksi kun käyt, että onko sun tulevalla vauvalla kanssa jo sitten vasta-aineita siihen? Mua kun niin huvittaisi tietää, miten on mun pikku-ukon vasta-aineitten kanssa, kun tauti sairastettiin, juuri silloin kun tulin raskaaksi.
:hug:

Yhteistyössä