Parvorokko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uppis

Vieras
Onko teistä kukaan tietoinen kyseisestä taudista tarkemmin tai onko jollain henkilökohtaisempaa kokemusta asiasta? Kuinka vaarallinen tauti on tällaiselle seiskaviikon odottajalle, joka ei ehkä ole sitä vielä sairastanut? Tai että miten sitä osaa varoa jos tauti tarttuu itämisvaiheessa?? Teen työtä lasten kanssa joka päivä. Ajattelin käydä verikokeissa tarkistuttamassa, olenko sairastanut rokon lapsena. Kamala huoli nyt sitten tuli tällaisestakin...

Parvorokko on lievä lastensairaus, jonka voi saada vain kerran elämässään. Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Jos parvorokkoepidemiaa on liikkeellä, riskiryhmään kuuluvien, raskaana olevien on hyvä pysytellä poissa työpaikalta.

Lue lisää osoitteesta:
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=526/sprog=4/grp=2/menu=1/

Mutta meinasinkin sitä, että jos sitä ei lapsista ees näe että ne sairastaa sitä, kuinka siltä sitten voi suojautua?? Tai alanko seurata jokaisen lapsen poskia, jotta josko ne helottaa? Mutta toisaalta, sittenhän onkin jo liian myöhäistä...

Itse olin myös töissä lasten parissa ennen äitiyslomaa ja parvorokkoa liikkui lapsilla raskauteni alkuvaiheessa.Juttelin neuvolan tädin kanssa ja hänkin sanoi, että hieman on vaikea rokolta suojautua kun sen itämisaika on niin pitkä, eli lapsi voi kantaa rokkoa useamman viikon ennen oireita. Ja vaikea olisi tietää kuinka monta viikkoa töistä pitää olla pois ettei rokkoa enää vain kellään olisi...
Minun neuvolan täti oli tosi rohkaiseva, vakuutteli että luultavasti olen rokon lapsuudessani sairastanut. Raskauden alussa on tosiaan keskenmenon riski, myöhemmin voi vaikuttaa jotenkin vauvan johonkin (en muista liittyikö se jotenkin vereen?) mutta jota voidaan ""hoitaa"" vauvalta jo odotusaikana. Itse stressasin raskauden ensimmäisen kolmanneksen loppuun asti. Mutta kaikki meni hyvin, en saanut rokkoa ja pikkuiseni on jo puoli vuotta =)
Toivottavsti kaikki menee sinulla hyvin ja voit huokaista helpotuksesta.

Yhteistyössä