Parvorokko ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokoton

Vieras
Hei,

olen raskaana rv. 17 ja päiväkodissa, jossa esikoisemme on on parvorokkoa. Hoitajat kehoittivat että menen testiin vasta-aineista + otan lapsen pois päiväkodista kunnes selviää, onko minulla vasta-aineita vai ei. Kävin lääkärillä saadakseni lähetteen labraan ja tämä lääkäri totesi että "asiasta ollaan nykyisin turhan hysteerisia ja että tottakai viet lapsen takaisin päiväkotiin jne jne". Ok, tiedän että voi olla jo tartunta tullut jos on tullakseen, mutta silti olen hieman hämmentynyt kun olen lukenut nettisivuilta keskusteluita ja myöskin asiantuntijalausuntoja, joissa kerrotaan että esim. raskaana olevat päiväkodin työntekijät joutuvat saikulle jos työpaikalla ko. sairautta esiintyy. Tämä lääkäri totesi tylysti ettei parvorokko ole mikään syy sairauslomaan vaikka kuinka olisi raskaana. Mielestäni hän oli yllättävän jyrkkä tässä asiassa. Nyt odottelen tuloksia ja olen ihan hämmentynyt että mitä tehdä - töihin kun tässä itsekin pitäisi mennä, mutta lapselle ei ole hoitopaikkaa ellei hän mene sinne päiväkotiin, josta siis sanottiin ettei kannattais tulla kun kerta olen raskaana. Ja samaa sanoi neuvolankin täti kun hänen kanssaan juttelin, mutta ilman lääkärintodistusta tulee pitkähköstä poissaolosta sietämättömän kallista...

Onko muilla tuoreita kokemuksia tästä, onko ym. nykyään oikeasti se käytäntö vai oliko tämä vaan normaalia tylympi lääkäri?

Ja siis.. en minäkään ole tällä asialla "saadakseni saikkua" vaan toimiakseni niin kuin olisi parasta tämän sikiön kannalta!

Moikka!

Itsehän et voi sairaslomaa saada, kun et itse ole sairas. Lapsen sairauden takia saa yleensä 3 pv, jonka jälkeen voi omalla ilmoituksella olla (ilman palkkaa) pois - toki riippuen työnantajasta.

Tähän seikkaan ei taida löytyä selkeätä linjausta, yleensä katsotaan ettei eristystä tarvita lasten kannalta. Äidin työpaikan epidemiassa asia harkitaan tapauskohtaisesti. Mikään suora sairausloma (kyseessa kait kelan antama erityisäitiysloma) ei anneta, ellet ole itse sairastunut. Sun serologia pitää seurata, eli verikokeet otettava toistuvasti, mutta jos + alusta lähtien niin ei tarvitse toistaa.

Sun asuinkunnan terveyskeskuksen/viraston tai mikä lie ylilääkäri on ainoa joka voi loppujen lopuksi antaa suoraa vastausta siihen että minkälainen sairausloma käytäntö on teidän kunnassa, eli lapsesi hoitopaikassa ei voida siihen vastata. Jos olet epävarma tai haluat varmemman vastauksen, mene toiselle lääkärille, vaikka lasten obsterikolle.

Ehkä sun lääkärisi vastasi tylysi koska asia on niin sekava, ohjeet hieman epätarkat!

Tsemppiä!

Uusimmat

Yhteistyössä