Partiosta tietävät hei!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MolliMelooni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MolliMelooni

Aktiivinen jäsen
07.06.2009
12 569
-2
38
Häme
Onko kaikki partiotoiminta (kristin)uskonnollisesti sitoutunutta? Selailin noita partion kotisivuja ja siellä on lupauksesta lähtien mukana jumala, messut, siunaukset yms. Partiotoiminta (yhteisöllisyys, hyvyys, luonto, taitojen opettelu yms) kiinnostaisi, mutta en haluaisi sekaantua tai aikanaan sekoittaa lastani vieraan uskontokunnan kasvatustoimintaan.

Periaatteessa on uskonnollisesti suuntautunutta, mutta käytännössä riippuu ihan vetäjästä kuinka paljon sitä toteutetaan.

Partiolupaus:
Tahdon rakastaa Jumalaani ja lähimmäistäni,
isänmaatani ja ihmiskuntaa
toteuttaen elämässäni partioihanteita.

Tuossakin mainitaan JumalaaNI, mutta kuka/mikä se sitten kenellekkin on niin sitä ei mainita.

On se. Se olikin se syy miksi aikoinaan en jatkanut enää partiota. jokaiseen leiriin kuuluu esim. leirikirkko, kokoontumiskerroilla saatetaan kertoa jumalasta ja kerrat päätetään "rukoukseen".

Periaatteessa on uskonnollisesti suuntautunutta, mutta käytännössä riippuu ihan vetäjästä kuinka paljon sitä toteutetaan.

Partiolupaus:
Tahdon rakastaa Jumalaani ja lähimmäistäni,
isänmaatani ja ihmiskuntaa
toteuttaen elämässäni partioihanteita.

Tuossakin mainitaan JumalaaNI, mutta kuka/mikä se sitten kenellekkin on niin sitä ei mainita.

Aivan. Selailin lisää noita aikuisille suunnattuja materiaaleja ja siellä oli juttua tuosta uskonnollisesta sidoksesta. Missään kohtaa ei tosiaan määritelty MITÄ hengellisyyttä, uskoa tai jumalsuhdetta pohditaan.

Hengellisyys on mielestäni hyvä asia, jos ei tarjoilla valmiita vastauksia.

Riippuu ihan täysin lippukunnasta. Omassa lippukunnassani ei esim. leirikirkkoihin osallistuminen pakollista ollut.

Ok. Mitä enemmän asiaan tutustun, sitä enemmän tosiaan vaikuttaa siltä, ettei partiolla ole yhtenäistä linjaa vaan vaihtelee lippukunnittain. Täytyy siis alkaa kartoittaa tuttujen partiolaisten kautta heidän kokemuksiaan.

Ensinkin partio EI ole luterilaisten vetämä seura. Suurimalla osalla lippukunnista on taustayhteisönä seurakunta eli saa sieltä rahaa. Mutta on myös lippukuntia, millä on joku muu taustayhteisö. Itse olen ollut partiossa ala-asteikäisestä lähtien enkä kuulu kirkkoon. Ainakaan meidän lippukunnassa tuo seurakunta ei paljoa näy. Keväällä yrjönpäiväjuhlassa ja joulujuhlassa on yleensä pappi puhumassa sekä kesäleirillä leirikirkko. Leirikirkkokin on yleensä meidän itse vetämä.

Muuten meillä ei kokouksissa ole hartauksia yms. uskonnollista juttua. Kuten joku totesikin partiolupauksessa sanotaan Jumalaani eli se on jokaisen päätettävissä, kuka tämä oma jumala on. Meillä on ihan ollut muslimejakin lippukunnassamme vaikka meillä on luterilainen seurakunta taustalla eivätkä he kokeneet, että meidän toiminta mitenkään loukannut heidän uskontoa.

Varmasti joskus on ollut enemmän uskontoa ja vielä nykyäänkin jossain lippukunnissa se on enemmän esillä. Meillä pääpaino on yhdessäolossa ja erätaidoissa. Joten jos ainoa epäily partiossa on sen uskonto, niin sen takia ei kannata lasta olla laittamatta. Ota vaikka yhteyttä oman alueesi partiotoimistoon ja kysy onko teillä lähellä ei seurakuntiin kuuluvia lippukuntia tai missä on vähiten esillä uskonto. He kyllä osavat neuvoa.

Minuakin harmittaa hieman tämä kristillisyys, toki se varmaan riippuu ihan järjestävästä väestä kuinka hörhöjä ovat. Juu, omat kokemukseni kristilliseen toimintaan osallistumisesta väärän vakaumuksen omistajana oli negatiivista. Mulle sanottiin suoraa tai epäsuorasti, että jos ei nuorten työleirillä kiinnosta osallistua hartaushetkiin, ei tartte tulla mukaan. Tosin aikaa on siitä jo... Partio sinänsä olisi mahtava juttu, koska siellä opitaan sitä luonnossa liikkumista ja luontoa.

Kristillisestä liittoutumasta toki on se hyvä puoli, että sieltä tulee taloudellista tukea (kotikolot, yms) eli harrastuksen hinta ei nouse pilviin eikä vanhempien tartte myydä vessapaperia...

Ensinkin partio EI ole luterilaisten vetämä seura. Suurimalla osalla lippukunnista on taustayhteisönä seurakunta eli saa sieltä rahaa. Mutta on myös lippukuntia, millä on joku muu taustayhteisö. Itse olen ollut partiossa ala-asteikäisestä lähtien enkä kuulu kirkkoon. Ainakaan meidän lippukunnassa tuo seurakunta ei paljoa näy. Keväällä yrjönpäiväjuhlassa ja joulujuhlassa on yleensä pappi puhumassa sekä kesäleirillä leirikirkko. Leirikirkkokin on yleensä meidän itse vetämä.

Muuten meillä ei kokouksissa ole hartauksia yms. uskonnollista juttua. Kuten joku totesikin partiolupauksessa sanotaan Jumalaani eli se on jokaisen päätettävissä, kuka tämä oma jumala on. Meillä on ihan ollut muslimejakin lippukunnassamme vaikka meillä on luterilainen seurakunta taustalla eivätkä he kokeneet, että meidän toiminta mitenkään loukannut heidän uskontoa.

Varmasti joskus on ollut enemmän uskontoa ja vielä nykyäänkin jossain lippukunnissa se on enemmän esillä. Meillä pääpaino on yhdessäolossa ja erätaidoissa. Joten jos ainoa epäily partiossa on sen uskonto, niin sen takia ei kannata lasta olla laittamatta. Ota vaikka yhteyttä oman alueesi partiotoimistoon ja kysy onko teillä lähellä ei seurakuntiin kuuluvia lippukuntia tai missä on vähiten esillä uskonto. He kyllä osavat neuvoa.

Hyvin kiteytetty. Olin itse partiossa toka-kolmasluokkalaisesta murrosikään, ja tuo uskonnollisuus tuli esille lähinnä partiovalan lausunnassa, eikä paljon muussa. Leirilaulutkaan eivät olleet hengellisiä. Eli itse suosittelen partiota hyvänä harrastuksena, kaikille.

M ä olen ollut mukana kahdessa eri lippukunnassa. Molemmissa oli taustayhteisönä evlut seurakunta ja sitä kautta mukaan tuli hieman uskonnollista ohjelmaa mutta ei missään nimessä häiriöksi asti.

Perussävyltään partio on ainakin Suomessa kristinuskon suuntaan virittynyt.

Olen harrastanut partiota n. 13 vuotta ja toiminut mm. oman lippukuntani johtajana. Meillä uskonto näkyy toiminnassa tasan seuraavilla tavoilla:
1. Seurakunta on taustayhteisö joka antaa rahallista avustusta ja mahdollisuuden käyttää tiloja, esim. seurakuntasalia juhlatilaisuuksia varten ilmaiseksi. Näissäkään tilaisuuksissa ei kuitenkaan ole uskonnollista sisältöä (ellei tuota partiolupauksen Jumalaani -kohtaa lasketa).
2. Lippukunta osallistuu itsenäisyyspäivän partiojumalanpalvelukseen johtajaporukalla ja jokainen päättää itse saapumisestaan. Samassa tilaisuudessa myös lasketaan seppele sankarihaudoille.
3. Suurleireillä yms. tapahtumissa, joiden järjestämisestä lippukunta ei itse vastaa, on usein leirikirkko. Kirkolle on tilaisuuksissa yleensä myös ei-kristillinen vaihtoehto ja hyvin suurissa tapahtumissa ymmärtääkseni myös eri uskontokuntien omia tilaisuuksia.

Muuten kristillisyys ei meidän toiminnassa näy, ja ainakin oman ryhmäni (8-vuotiaita) ohjelman pyrin pitämään mahdollisimman uskonnollisesti neutraalina. Iltahiljentymiset eivät viittaa kristinuskoon, ja tutustumme myös muiden kulttuurien ja uskontojen tarinoihin tasapuolisesti. Suuri osa lippukuntamme johtajistosta ei kuulu kirkkoon, ja kristillisin ohjelma liittyy Pyhän Yrjön tarinaan, josta esim. itse karsin uskonnolliset viittaukset pois käydessäni sitä läpi lasten kanssa.

Jos tosiaan oman lapsen lippukunta tai ryhmä tuntuu liian uskonnolliselta, kannattaa aloittaa keskustelemalla lapsen omien vetäjien kanssa asiasta, he voivat usein järjestää rinnakkaista ei-uskonnollista ohjelmaa. Jos tämä tai ryhmän vaihto lippukunnan sisällä ei onnistu, kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen partiopiiriin ja kysellä sieltä lisätietoja asiasta.

Hei,

maailmassa on yli 41 miljoonaa eri uskontokuntiin kuuluvaa partiolaista (joista suurin osa on itse asiassa muslimeja). Maailmanlaajuisesti partio kannustaa siis oman jumalasuhteen etsimiseen ottamatta kantaa uskontokuntaan. Suomessa partiolippukunnat toteuttavat hengellisessä kasvatuksessaan (jos sitä ylipäätään on) taustayhteisönsä tunnustuksen mukaista kasvatusta. Suomessa suurinta osaa lippukunnista avustaa evankelis-luterilainen seurakunta, joten se uskonto on päässyt vähän vallalle. Kannattaa kuitenkin tutustua lippukuntiin tapauskohtaisesti. Yleensä homma selviää parhaiten kokeilemalla.

Yhteistyössä