Ensinkin partio EI ole luterilaisten vetämä seura. Suurimalla osalla lippukunnista on taustayhteisönä seurakunta eli saa sieltä rahaa. Mutta on myös lippukuntia, millä on joku muu taustayhteisö. Itse olen ollut partiossa ala-asteikäisestä lähtien enkä kuulu kirkkoon. Ainakaan meidän lippukunnassa tuo seurakunta ei paljoa näy. Keväällä yrjönpäiväjuhlassa ja joulujuhlassa on yleensä pappi puhumassa sekä kesäleirillä leirikirkko. Leirikirkkokin on yleensä meidän itse vetämä.
Muuten meillä ei kokouksissa ole hartauksia yms. uskonnollista juttua. Kuten joku totesikin partiolupauksessa sanotaan Jumalaani eli se on jokaisen päätettävissä, kuka tämä oma jumala on. Meillä on ihan ollut muslimejakin lippukunnassamme vaikka meillä on luterilainen seurakunta taustalla eivätkä he kokeneet, että meidän toiminta mitenkään loukannut heidän uskontoa.
Varmasti joskus on ollut enemmän uskontoa ja vielä nykyäänkin jossain lippukunnissa se on enemmän esillä. Meillä pääpaino on yhdessäolossa ja erätaidoissa. Joten jos ainoa epäily partiossa on sen uskonto, niin sen takia ei kannata lasta olla laittamatta. Ota vaikka yhteyttä oman alueesi partiotoimistoon ja kysy onko teillä lähellä ei seurakuntiin kuuluvia lippukuntia tai missä on vähiten esillä uskonto. He kyllä osavat neuvoa.