Parketti ON huonompaa kuin laminaatti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ap"

Vieras
Nyt on 4 kk ajalta kokemusta parkettilattiasta, ja pakko todeta; laminaatti on parempaa. Laminaattiin ei ehtinyt tulla parissa vuodessa naarmuakaan, nyt on parketissa jo useampia jälkiä. Myös kissan kynnet näköjään tekevät parkettiin jälkiä, laminaattiin ei.

Harmittaa, että tämän talon rakentaja oli myös sitä mieltä, että parketti parempaa. Laittoi sitten sitä. Ostettiin talo valmiina, eikä vaikutettu ratkaisuihin. Epäilin heti tuon parketin kestävyyttä, olin näemmä oikeassa. No, kunhan tuo tarpeeksi kuluu niin vaihtoon menee.

Mä en ymmärrä parkettia. Miksi puun päälle mennään laittamaan lakkaa? Kun siihen tippuu jotain märkää, lakka halkeilee ja märkä imeytyy lakan alle. Lakka säilyttää kosteuden allaan.

Miksi ei puun päälle laiteta vahaa mieluummin? Lakka on ihan vihoviiminen keksintö puun päälle. Ja sitähän parketti on: puuta ja lakkaa.

Kuka nyt huonolla mitäkin tarkoittaa. Kaikki riippuu mausta ja käyttötarkoituksesta. Itse en laminaattia kotiini ottaisi mistään hinnasta, kylmää ja muovisen tuntuista. Meillä on vahatut lautalattiat, eivät varmaankaan kestävät mutta kauniit ja lämpöiset.

Tietenin, laminaatti on köyhien vanhusten juttuja jotka vollasukat jalassa hipsuttaa vaan esstaas, laminaatti on kovaan kävelemiseen tarkoitettu kovan sarjan tuote.

No meillä ainakin on öljyvahattu parketti. Mutta ap:lle: parkettien kestävyydessä on valtavia eroja. Mitähän puulaatua tuo teidän lattia on? Lemmikkiperheessä toki laminaatti voi olla hyvä vaihtoehto. Nautitaan me muut parketeistamme :)

Mä en ymmärrä parkettia. Miksi puun päälle mennään laittamaan lakkaa? Kun siihen tippuu jotain märkää, lakka halkeilee ja märkä imeytyy lakan alle. Lakka säilyttää kosteuden allaan.

Miksi ei puun päälle laiteta vahaa mieluummin? Lakka on ihan vihoviiminen keksintö puun päälle. Ja sitähän parketti on: puuta ja lakkaa.

Lakka ja puu on ihan hyvä ratkaisu koulun jumppasaliin :)
Muuten olen samaa mieltä kanssasi.

No meillä ainakin on öljyvahattu parketti. Mutta ap:lle: parkettien kestävyydessä on valtavia eroja. Mitähän puulaatua tuo teidän lattia on? Lemmikkiperheessä toki laminaatti voi olla hyvä vaihtoehto. Nautitaan me muut parketeistamme :)

Onko vaha hyvä? Onko se ollut alunperin vahattu, vai onko siitä otettu lakka pois ja vahattu sitten? Mä haluaisin hioa meidän parketista lakan pois ja heittää päälle vahan. Mutta en tiedä, onko tämä liian kulunut jo semmoiseen ja muutenkin, viittiikö, jos ollaan muuttamassa jossain vaiheessa.

Puuhun ei kuulu lakka.

Parketeissakin on niin paljon eroja, onko teillä sellanen "halppis" jota ei voi hioa? Tuttuillamme uudessa omakotitalossa sellasta ja se oli pilalla 2kk:n asumisen jälkeen. Oli muistaakseni Parlalata ostettu ja kallista (yli 40e/neliö) - tekivät reklamaation ja saivat jotain rahallista korvausta, tosin ei kaikkia rahoja takaisin. Myydessä oli sanottu että kestää lapset jne. Vaan eipä kestänyt.

Ihan eri juttu olis kunnon puu, jota voi hioa. Vaikkapa saarni, kovaa ja hyvää parkettia.

Laminaateissakin on eroja. Meillä on yhdessä huoneessa todella herkästi naarmuuntuvaa lamimaattia. Muualla mukavaa parkettia..siihenkin naarmuja saa, mutta ei niin helposti.

Kyllä parketti on paljon mukavamman tuntuista jalkojen alla, mutta tosiaan se menee helpommin pilalle. Sen hyvänäpitäminen tulee tosiaan kalliimmaksi. Minäkään en sitä hankkisi, ellen olisi niin rikas, että olisi aina välillä varaa huoltaa sitä. Sitähän voi hioa ja lakata jne...

Meillä on saarniparketti, johon tulee myös naarmuja ja kolhuja. Mutta meidän talossa saa ja pitää näkyä elämä, tämä ei ole mikään esittelykoti.
Parketin valitsimme sen lämpöisyyden takia, koska talossa ei ole lattialämmitystä. Jos olisi ollut varaa, niin olisimme halunneet kunnon lautalattian. Siihenkin olisi kolhuja tullut.
Laminaatti (laadukas) on varmaan kestävämpää, mutta kovaa ja kylmää jalalle.

Onko vaha hyvä? Onko se ollut alunperin vahattu, vai onko siitä otettu lakka pois ja vahattu sitten? Mä haluaisin hioa meidän parketista lakan pois ja heittää päälle vahan. Mutta en tiedä, onko tämä liian kulunut jo semmoiseen ja muutenkin, viittiikö, jos ollaan muuttamassa jossain vaiheessa.

Puuhun ei kuulu lakka.

Meidän on ollut alunperin vahattu. En tiedä voiko lakattua muuttaa vahatuksi. Ehkä, jos sitä hioo reilusti, mutta sitten tuskin enää jää varaa hioa toiseen kertaan. Luulen, että saat vastauksen aika helposti, jos soitat jollekin parketinhiontafirmalle.

Vaha on pinnasta pehmeämpi kuin lakka eli periaatteessa lommoja ja pintanaarmuja tulee helpommin, mutta toisaalta ne ei näy kovin hyvin, kun eivät erotu samalla tavalla kuin hohtavasta lakan pinnasta. Vahattua parkettiahan pitää hoitaa hoitoaineella vähintään muutaman kerran vuodessa. Käytännössä meillä lattiaan käytetään sellaista öljyä sisältävää puhdistustuotetta nihkeäpyyhinnän yhteydessä, ihan tasomopilla hoituu. Vielä ei ole ollut tarvetta vahvemmille hoitoaineille, asuttu on reilu kaksi vuotta. Periaatteessa tuo öljypitoinen puhdistusaine kyllästää parketin, kun sitä säännöllisesti käyttää, mutta jos kovasti kuljetaan hiekkaisin sukin eteisestä parketille tai on lemmikkejä, niin tarvittaessa voi sitten laittaa tömäkämpääkin vahaa. Eli eri hoitoaineita löytyy erilaisiin tarpeisiin.

Kyllä parketti on paljon mukavamman tuntuista jalkojen alla, mutta tosiaan se menee helpommin pilalle. Sen hyvänäpitäminen tulee tosiaan kalliimmaksi. Minäkään en sitä hankkisi, ellen olisi niin rikas, että olisi aina välillä varaa huoltaa sitä. Sitähän voi hioa ja lakata jne...

Ei meilläkään esittelykoti ole, mutta olisihan se kiva että uusi lattia kestäisi hieman pidempään uuden näköisenä, kun vain muutaman kuukauden. Ja se lattian hiominen ja lakkaaminen on sen verran työlästä, ettei ihan hevillä viitsisi ryhtyä. Samalla vaivalla vaihtaa sitten lattiamateriaalin.

Edellisessä asunnossa oli Pergon laminaattia, kovuus oli ihan toista luokkaa kun rautakaupan halpislaminaateissa. Enkä usko että tässä se olisi kovinkaan kylmän tuntuista, kun on lattialämmitys. Vanhassa asunnossa oli kylmät lattiat, mutta toisaalta koko asunnossa veti joka nurkasta, vanha talo kun oli.

[QUOTE="ap";22877886]Nyt on 4 kk ajalta kokemusta parkettilattiasta, ja pakko todeta; laminaatti on parempaa. Laminaattiin ei ehtinyt tulla parissa vuodessa naarmuakaan, nyt on parketissa jo useampia jälkiä. Myös kissan kynnet näköjään tekevät parkettiin jälkiä, laminaattiin ei. [/QUOTE]

Parempaa ja huonompaa...
Noi on parketin ja laminaatin ominaisuuksia! Parketti on puuta, joten siihen kuulukin tulla jälkiä. Laminaattiin taas ei kuulu tulla naarmuja ja jälkiä.
Naarmujen ja jälkien kesto ei ole ominaisuus, jonka perusteella parketti valitaan ensisijaisesti lattiamateriaaliksi. Jos haluaa iskunkestävyyttä, kannattaa valita laminaatti tai vielä paremmin kivi.

Riippuu parketista ja laminaatista. Hyvä parketti, joka päällystetty hyvin ja huolellisesti on paljon parempaa kuin paraskaan laminaatti. Mutta hyvä laminaatti on varmasti parempaa kuin huono parketti ;)

Itse suosin parkettia, mutta vain hyvää. Meillä parketti on kestänyt vaikka on monta koiraa ja monta lasta.

Meidän on ollut alunperin vahattu. En tiedä voiko lakattua muuttaa vahatuksi. Ehkä, jos sitä hioo reilusti, mutta sitten tuskin enää jää varaa hioa toiseen kertaan. Luulen, että saat vastauksen aika helposti, jos soitat jollekin parketinhiontafirmalle.

Vaha on pinnasta pehmeämpi kuin lakka eli periaatteessa lommoja ja pintanaarmuja tulee helpommin, mutta toisaalta ne ei näy kovin hyvin, kun eivät erotu samalla tavalla kuin hohtavasta lakan pinnasta. Vahattua parkettiahan pitää hoitaa hoitoaineella vähintään muutaman kerran vuodessa. Käytännössä meillä lattiaan käytetään sellaista öljyä sisältävää puhdistustuotetta nihkeäpyyhinnän yhteydessä, ihan tasomopilla hoituu. Vielä ei ole ollut tarvetta vahvemmille hoitoaineille, asuttu on reilu kaksi vuotta. Periaatteessa tuo öljypitoinen puhdistusaine kyllästää parketin, kun sitä säännöllisesti käyttää, mutta jos kovasti kuljetaan hiekkaisin sukin eteisestä parketille tai on lemmikkejä, niin tarvittaessa voi sitten laittaa tömäkämpääkin vahaa. Eli eri hoitoaineita löytyy erilaisiin tarpeisiin.

Mun mielestä sillä ei ole merkitystä, tuleeko lattiaan jälkiä. Mutta en pidä siitä, että lattia vaurioituu, kun siihen menee vettä. Vahattu ei vaurioidu vedestä, koska vaha on tunkeutunut puun syihin. Jos joskus tästä muutetaan, haluaisin uuteen asuntoon puulattian ja vahan päälle.

Yhteistyössä