"Pärjääkö" lapsi ilman trendileluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se kysymys tulikin. Eka lelupäivä kerhossa ja iso harmi kun kavereiden lelut "hienompia" kuin oma. Tai sitten se vaan oli sitä, ettei niitä saanut katsoa. Mutta heräsinpä miettimään, että pärjääkö lapsi ilman niitä trendileluja "kun kaikilla on"? Siis näitä Cars yms. figuureja (ei ole edes nähnyt ko. leffaa). Lapsi on vasta 3v, mutta ehkä isompana odotettavissa ryhmäpainetta? Tähän asti ei olla missään tapauksessa haluttu brändätä lasta näihin Disney, Angry Birds yms juttuihin, vaan niistä on puhuttu neutraalisti ilman mitään merkkien vilinää. Ja ei me mitään fundamentalisteja olla, tuon tuosta käydään "lintupuistossa" (Angry Birds puistossa ;)) ja oli katsomassa Lentsikka elokuvaa :D

Ei, lapsesta ei tule kehittymään normaalisti jos hänellä ei ole kaikki maailman hienoja uutuuksia ja kaikki ne on hankittava hänelle mielellään vielä ennemmin kuin kaverit saa. Lapsesta kasvaa yhteiskunnan hylkiö muuten.

:xmas:

Pärjää. Mun lapset on aina vieny lelupäivänä ihan jotain muuta ku "muodissa" olleita leluja eikä niitä oo yhtään harmittanu. Päinvastoin intona on selitetty "Martilla oli semmonen ja Timolla semmonen ja Kalle tykkäs mun lelusta" yms. Eivätkä oo ainakaan sanoneet et kukaan ois haukkunu kenenkään lelua.

Miksi useimmat ostavat joululahjoiksi yms. tätä "krääsää" (minun mielestä on krääsää) eikä kestäviä, ajattomia leluja? Meillä on mielestäni mahdollisimman erilaisia leluja, joilla lapsi kehittelee mitä ihmeellisimpiä leikkejä. Sellaisia perusleluja, miksi niitä ei suosita :O Vilpittömästi ihmettelen :D

ap

[QUOTE="vieras";29158796]Miksi useimmat ostavat joululahjoiksi yms. tätä "krääsää" (minun mielestä on krääsää) eikä kestäviä, ajattomia leluja? Meillä on mielestäni mahdollisimman erilaisia leluja, joilla lapsi kehittelee mitä ihmeellisimpiä leikkejä. Sellaisia perusleluja, miksi niitä ei suosita :O Vilpittömästi ihmettelen :D

ap[/QUOTE]

No kerrotko tarkemmin, mitä on mainitsemasi "krääsä" ja teidän "peruslelut"?

[QUOTE="ert";29158797]Tietysti pärjää mutta onhan se kiva, jos on mieluisia leluja.[/QUOTE]
Lelut on kyllä hyvin mieluisia ja niillä leikitään paljon erilaisia leikkejä.

Meillä lapsi kohta 5 v, eikä ole havaittavissa erityisen suurta "leimautumista" trendileluihin. Carseista on innostunut, vaikka ei ole tainnut nähdä edes leffaa. Sai Lego Carsin lahjaksi ja niistä on tykännyt, ja ottanut joskus lelupäivinä. Jos ei tarkoituksella vältä, niin aika helposti noita trendijuttuja tuntuu jonkin verran tulevan jostain. Mutta välillä lelupäivään on haluttu raahata kirpparilta ostettu puuauto, tavallinen leikkipoliisiauto, nalle, leikkipora jne. En ole havainnut mitään kilpavarustelua tai lelujen hinkuamista lelupäivien vuoksi. Muutamat jutut ovat tulleet esim. elokuvasta tutuksi, ja niitä olen sitten sortunut ostamaan. (Tai itse asiassa taitaa olla vain yksi tällainen ja sekin eri hitti kuin kavereilla.)

Meidän lapsen päiväkodissa oli aiemmin usein teemat lelupäiville. Esim. aihe, väri tms. Se esti jonkin verran kilpavarsuteluksi menemistä, kun ei voinut aina ottaa sitä lempi-/hittilelua mukaan.

[QUOTE="ert";29158803]No kerrotko tarkemmin, mitä on mainitsemasi "krääsä" ja teidän "peruslelut"?[/QUOTE]
No siis sellaista, mitä itselläni oli lapsena. Trendien mukaan vaihtuvia figuureja, kortteja tms., jotka ei jaksanut kovin pitkää kiinnostaa, sitten hautautui johonkin. Koko lelusetti oli niin sekametelisoppa loppujen lopuksi, ettei niillä leikitty ollenkaan. Ollaan siis yritetty panostaa sellaisiin hyviin perusleluihin, jotka eivät ole aikaan ja muoti-ilmiöihin sidottavissa, ettei tule sellaista kertakäyttökulttuuria tavaroille.

Monet ns. perusleluista ovat nykyään samalla trendileluja nykyään. Esim. Legoissa on eri sarjoja, esim. edellä mainittuja Carseja. Eli vaikka ovat brändättyjä, ovat samalla pitkäaikaisia perusleluja, eli samalla sekä auto että Lego, joita voi soveltaa eri ikäisenä ja joilla voi leikkiä pitkään. Mieluummin ottaisin ei brändättyjä, mutta ei se brändi niistä mitenkään krääsää tee tai lyhytaikaista tee.

Samoin lapsi on innostunut paloautoista. Sai Palomies Sami -paloauton. Ihan samalla tavalla se toimii ajattomana peruspaloautoleluna, jolla on leikitty pitkään, kuin joku bränditön.

[QUOTE="vieras";29158796]Miksi useimmat ostavat joululahjoiksi yms. tätä "krääsää" (minun mielestä on krääsää) eikä kestäviä, ajattomia leluja? Meillä on mielestäni mahdollisimman erilaisia leluja, joilla lapsi kehittelee mitä ihmeellisimpiä leikkejä. Sellaisia perusleluja, miksi niitä ei suosita :O Vilpittömästi ihmettelen :D

ap[/QUOTE]
Luultavasti siksi, että lapsi on niitä toivonut. Vähän sama juttu kuin aikuiset, jotka ostavat vaatteita ja asusteita muotiväreissä ja seuraavana vuonna taas uudet, kun ne edellisvuotiset ei ole enää muodissa.

Tietenkin pärjää :)

Meidänkin muksuilla oli juuri lelupoäivä. Toinen vei Little Pet shop pehmon ja toinen vei ihan tavallisen susipehmolelun...ja se on likan mielestä maailman ihanin ja paras lelu :)

Tuskin trendilelut on mikään pärjäämisen edellytys, mutta kyllä meillä on lastakin kuunneltu synttäri/joululahjoja ostaessa. Mun mieleen ois varmaan sellainen max. kuuden perinteisen puulelun varasto, mutta lapsi on eri mieltä ja hänhän niillä leikkii ;)

Jotkut trendilelut herättää meillä aina välillä innostusta ja lapset pohtivat naapureiden kanssa, mikä on kiva ja mikä kenelläkin on. Taitaa olla aika normaalia; lapset 7v ja 9v. Me ollaan yritetty opettaa lapsille kuluttamisesta, että kaikkea ei voi ostaa, ei voi/kannata ostaa vaan siksi, että jollain muulla on, kaikki ostaminen vaatii rahaa eli ostos on sitten jostain muusta pois ja krääsä menee rikki eikä ole kivaa ja päätyy kaatopaikalle :D Osaavat tunnistaa krääsän, osaavat katsoa tavaran hintaa ja pohtia ottaisinko kuitenkin mieluummin jotain muuta ja osaavat pitää päänsä siitä, mikä on kiva lelu.

Ovat kyllä kaikki tehneet hutiostoksiakin, mutta ehkä se on parempi ostaa kympin lelu ja oppia kantapään kautta, miten kurjalta tuntuu, kun rahat meni ja tavara onkin nopeasti leikitty tai mennyt rikki.

ap[/QUOTE]

Juuuuuu *viheltää hampaidenvälistä* meidän lapsuuressa ol vaan villasukkei jouluna ja nuoltiin pettuleipää herkkuna. Kun täytettiin 10 niin saatiin käpylehemä.

images

Tottakai pärjää. Luulenpa vaan, että pikkaisen isompana alkaa kärsiä ulkopuolisuuden tunnetta, jos ei mitään hittileluja omista. Oman lapsen kaveripiirissä tullaan nimenomaan sein leikkimään tietyillä leluilla, siis että kylään tuleva lapsi tuo omat samanlaiset mukanaan. Ovat tokaluokkalaisia.

Pärjää tietysti, mutta varmaan parhaiten pärjää kun saa itsekin edes joskus jotain toivomaansa (vaikka se olisi äidin mielestä krääsää) :)

Itse yritän opettaa tapaa, että kaikkea ei tarvitse saada ja olla ja omistaa, ja että kun uusia leluja tulee niin jostain vanhasta millä ei ole leikitty aikoihin, luovutaan. Aina en toki laita kierrätykseen vaan kaappiin sivuun, joko odottamaan uutta leikkiaikaa tai lapsille muistoksi.

Tottakai pärjää. Meillä lapsi aloitti nyt syksyllä eskarin ja vasta nyt alkoi trendilelujen pyyntö. Poika halusi Beybladen kun muillakin on. Leikki ensin itse legoista tekemällään bleidellä ja synttärilahjaksi sai oikean:) 3. vuotias ei trendileluista välitä tippaakaan. tänäänkin vei hoitoon isänsä vanhan mopon :) En pyydä lahjaksi trendileluja vaan suosin vanhojen kierrätyskelpoisten lelujen käyttöä. Mutta en myöskään kiellä jos lapsi trendilelun meiltä haluaa.

Komppaan Phoebsia. Lapsen tulis saada päättä itse millä haluaa leikkiä. Kun ne "järkevät" oman lapsuuden aikaiset lelut voivat olla... tylsiä. Ja tosiaan helposti jää vähän ulkopuolelle jos ei oman ajan hittileluja saa ollenkaan. Olettaen siis että lapsi niitä itse haluaa, eikä nyt ihan kaikkea tarvi saadakaan.

Ettehän itsekään toivottavasti käytä oman nuoruuden aikaisia vaatteita/silmälaseja/mitä nyt sattuu olemaa. Lankapuhelinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29158851:
Luultavasti siksi, että lapsi on niitä toivonut. Vähän sama juttu kuin aikuiset, jotka ostavat vaatteita ja asusteita muotiväreissä ja seuraavana vuonna taas uudet, kun ne edellisvuotiset ei ole enää muodissa.

Meillä lapset eivät ole sellaista toivoneet, eivät ole osanneet toivoa mitään, mutta pääasiassa sellaista mahdollisimman isoa, mutta halpaa ja (näyttävää?) kirjavaa muovikrääsää pääasiallisesti annetaan lahjaksi.

Meillä ainakin siis on tietyillä lahjanantajilla sellainen tyyli, että pitää heti pienestä pitäen opettaa lahjakrääsähumalaan ja joka vuosi vähän enemmän.

Yhteistyössä