Pärjääkö kissa yksin kotona vuorokausia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukkahattu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, en tiedä. Jospa heillä on joku juoma-automaatti ja useampia hiekkalaatikoita. Kissahan on kai siisti eläin, eli ei varmaan mielellään tee tarpeitaan likaiseen laatikkoon. Tai voisiko olla vesihana hieman valumassa koko ajan ja kissa joisi siitä, kun tarvitsee? En minä tiedä, kuten sanoin, en kissaa ole koskaan omistanut (enkä kyllä muutakaan eläintä), hieman vain ihmetyttää.

[QUOTE="a p";23246860]Heh. Meillä on yhteinen piha, omakotitalokommuuniksikin voisi nimittää paikkaa, joten tiedän kyllä tahtomattanikin, että koska ovat poissa ja käykö kukaan. Enkä aikaisemmin ollut edes tietoinen, että he kissan omistavat, vaan se tässä eilen katseli minua ikkunasta kun hain postin. Ei aina tarvitse olla kyttääjä, että tietää jotain naapureista. Erilaisia asumisratkaisuja kun on olemassa.[/QUOTE]

Ja meillä naapurikyttääjä pelasti perheen loman ja hauvani jollain tasolla ainakin :)

Olen minä esim. yön yli jättänyt, siis jos oon pe iltana lähtenyt, niin su takas. Mutta en mielelläni. Ikävähän niillä on yksin olla, jossain ikkunalaudalla turjottavat ja odottavat. Ja syövät enimmäkseen purkkiruokaa, ja sehän menee pilalle jos jättää pariksi päiväksi. Raksuilla pärjäävät tietysti, ja kaksi hiekka-astiaa, ja paljon vettä.

Eläinsuojelulain mukaan lemmikin kunto täytyy tarkistaa vähintään kerran vuorokaudessa, eli jos jättää kissat keskenään kotiin päiviksi niin jonkun pitäisi kyllä käydä tilanne tsekkaamassa päivittäin. Mua huolettaisi lähinnä se, että sattuisi jotain yllättävää, esimerkiksi tapaturma, tai kissa sairastuisi. Tai vesikippo kaatuisi, tai muuta vastaavaa. Olisin koko ajan ihan tolkuttoman huolissani, jos kissat olisivat keskenään kotona.

Kyllä kissa pärjää viikonkin helposti. tosin suositeltavaa se ei oo.. kukaan vaan ei halua kissaa harvemmin hoitoon ja kohtuutonta pyytää ketään huolehtimaan kissastansa reissun aikana.. .
Millä tavalla sinusta on kohtuutonta pyytää jotain huolehtimaan kissastaan reissun aikana? Meillä on jo vuosia ollut vakituinen kissanhoitaja joka käy päivittäin vaihtamassa kissanhiekat ja ruokkimassa kissat, sekä viihdyttämässä heitä kun olemme vaikka viikon reissussa. Harvemmin kyllä olemme reissussa ilman kissoja, kun paikka missä eniten käymme, on sellainen johon ne voi ottaa mukaan, matka vaan aika pitkä.

Meidän kissanhoitajallakin on kissoja, ja me puolestamme hoidamme hänen kissojaan kun hän on reissussa. Ihan hyvin toimii noin.

[QUOTE="a p";23246860]Heh. Meillä on yhteinen piha, omakotitalokommuuniksikin voisi nimittää paikkaa, joten tiedän kyllä tahtomattanikin, että koska ovat poissa ja käykö kukaan. Enkä aikaisemmin ollut edes tietoinen, että he kissan omistavat, vaan se tässä eilen katseli minua ikkunasta kun hain postin. Ei aina tarvitse olla kyttääjä, että tietää jotain naapureista. Erilaisia asumisratkaisuja kun on olemassa.[/QUOTE]

Eli jos ikkunallesi tulee kissa, niin sen täytyy olla automaattisesti juuri sen naapurin? Onhan se voinut tulla ihan mistä vain.

Kuulostaa kauhealta jättää kissa yksin yli vuorokaudeksi. Onhan niitä hoitoloita jos ei kukaan perheessä tai ystävistä voi hoitaa. (Mä alkaisin kyllä heti jos joku pyytäis!) Kissat pois tuollaisilta omistajilta!

Meillä on joskus jätetty kissat yksin silleen että pe lähetään ja la tullaan takas, nykyään en enää uskalla kun syövät johdot.. Kyllä ne siellä vkolopun pärjäis, eli pe lähdetään ja su tullaan takas, kunhan vaan on PALJON kuivaruokaa ja vettä ja laatikko putsataan just ennenko lähetään. Mut omiani en tosiaan jätä syystä jonka just mainitsin :)

[QUOTE="vieras";23248087]Eli jos ikkunallesi tulee kissa, niin sen täytyy olla automaattisesti juuri sen naapurin? Onhan se voinut tulla ihan mistä vain.[/QUOTE]

Vielä tarkennus, kun väärin haluat (tahallaan?) ymmärtää. Se kissa katseli minua naapurista ikkunan sisäpuolelta kun minä olin ulkona. Huoh. Mutta ok, kuljen kai tästä lähtien side silmillä ja tulpat korvissa.

[QUOTE="a p";23248574]Vielä tarkennus, kun väärin haluat (tahallaan?) ymmärtää. Se kissa katseli minua naapurista ikkunan sisäpuolelta kun minä olin ulkona. Huoh. Mutta ok, kuljen kai tästä lähtien side silmillä ja tulpat korvissa.[/QUOTE]

Tietyllä tavalla joo haluankin ymmärtää väärin. Kaverini pyysi minua käymään katsomassa kissojaan reissunsa ajan ja kävinkin joka päivä kaksi kertaa. Vaihdoin vedet, siivosin hiekkalaatikon ja annoin lisää ruokaa ja lisäksi vielä rapsuttelin ja juttelin kissoille hetkisen. kaveri tuli reissusta ja heti kun ovi kolahti naapuri kipitti perään soittamaan ovikelloa ja haukkui kaverin kun oli jättänyt kissat viikoksi yksin ilman minkäänlaista huolenpitoa. Kyseessä luhtitalo ja ovet metrin päässä toisistaan, mutta niin vain pääsin livahtaan niin ettei tämä naapurikyttääjä huomannut. Tulin ja lähdin kävellen, joten ei jäänyt jälkiä ja ilmeisesti olin onnistunut liikkumaa sellaisiin aikoihin ettei naapuri joko ollut kotona tai muuten kuullut minua. Ihan tällä kokemuksella minua hieman huvittaa huolesi. Jos et kerran ole edes huomannut että naapurillasi ylipäätään on kissa, saattaa sinunkin ovesi ohi kulkea kissahoitaja jopa monta kertaa päivässä sinun huomaamattasi. Siis ihan hyvällä, hyväähän sinäkin tarkoitat huolellasi.

Jos vastataan ihan itse aloituskysymykseen, jättäen nyt lakipykälät ja mahdolliset tapaturmat omaksi asiakseen, niin pärjää. Jos on vettä, ruokaa ( raksut ) ja usempi hiekkalaatikko. Pärjää ne tuolla luonnossakin, eikä sinnekään kukaan kanna puhdasta vettä nenän eteen joka päivä. Meillä oli joskus kissa viikon hukassa ja epäilemme että se oli jäänyt loukkuun jonkun naapurin varastoon tms. paikkaan kesällä ja ihan hengissä se kotiin tuli, vaikka ei parhaassa hapessa ollutkaan. Onneton tapahtumasarja, mutta todistaa, että kissat on "sitkeitä sissejä", eikä ne todellakaan kuole, jos ne on viikonlopun kotona. Itse asiassa se kovan onnen kissa kiehnaa tuossa jaloissa edelleen.. :heart: Eli jos on ruokaa ja vettä, niin pärjää, vaikka se ei olekaan laillista sitä valvomatta jättää. Eli hieman suhteellisuudentajua... Ja mitä noihin virikkeisiin tulee, niin jokainen varmaan tuntee kissansa, kuinka paljon se niitä tarvitsee. Meillä on esim. tuo katti on jo vanhus, eikä enää paljon leiki. Eikä se esim. kiipeile kirjahyllyillä, syö johtoja ( ei ole koskaan syönyt ) tai riehu muutenkaan, eli voin jättää sen huoletta viikonlopuksi kotiin ilman, että tarvitsee pelätä sen suurempia tapaturmiakaan. Varmuuden vuoksi kuitenkin napaan yleensä mm. keittiön sulakkeen irti, ettei mene levyt päälle tms, jos se kuitenkin pöydällä käy tai minimoin muuten kaikki riskit ( maljakot pois, töpselit irti tms. ). Ja olen minä ollut kuukauden reissussa niinkin, että meillä kävi kissahoitajat, eikä se yhtään sen hullummaksi tullut. Teki jopa emännälle vauvoja kotiintulolahjaksi ( siis synnytti ennen kun ehdin kotiin )... ;) :D *avaa sateenvarjon* :whistle:

[QUOTE="vieras";23248642]Tietyllä tavalla joo haluankin ymmärtää väärin. Kaverini pyysi minua käymään katsomassa kissojaan reissunsa ajan ja kävinkin joka päivä kaksi kertaa. Vaihdoin vedet, siivosin hiekkalaatikon ja annoin lisää ruokaa ja lisäksi vielä rapsuttelin ja juttelin kissoille hetkisen. kaveri tuli reissusta ja heti kun ovi kolahti naapuri kipitti perään soittamaan ovikelloa ja haukkui kaverin kun oli jättänyt kissat viikoksi yksin ilman minkäänlaista huolenpitoa. Kyseessä luhtitalo ja ovet metrin päässä toisistaan, mutta niin vain pääsin livahtaan niin ettei tämä naapurikyttääjä huomannut. Tulin ja lähdin kävellen, joten ei jäänyt jälkiä ja ilmeisesti olin onnistunut liikkumaa sellaisiin aikoihin ettei naapuri joko ollut kotona tai muuten kuullut minua. Ihan tällä kokemuksella minua hieman huvittaa huolesi. Jos et kerran ole edes huomannut että naapurillasi ylipäätään on kissa, saattaa sinunkin ovesi ohi kulkea kissahoitaja jopa monta kertaa päivässä sinun huomaamattasi. Siis ihan hyvällä, hyväähän sinäkin tarkoitat huolellasi.[/QUOTE]

Piha on yhteinen, ei ole kyse meidän oven ohi kävelemisestä. Mutta yhteinen piha + yhteinen kulkuväylä oville + uusi lumi = tiedän 100% varmasti, että hoitajaa ei ole käynyt.

Luulisi kaikilla olevan sen verran tuttavia, että saisi jonkun käymään kerran päivässä tarkistamassa lemmikkinsä voinnin.

Jo vuorokauden paasto voi näkyä kissalla maksa-arvoissa, ja tämä on faktaa. Kissan elimistö ei kestä lyhyttäkään paastoamista. Jos yksin jätetty kissa siis telkeää vaikka itsensä oven taakse, eikä pääse syömään, sen kunto voi ihan oikeasti romahtaa.

[QUOTE="vierastaja";23246054]Mä olen aidosti positiivisesti yllättynyt. Tältä palstalta löytyy joku joka tuntee lain.

Kissan jättäminen kotiin yksin on eläinsuojeluasia. Voipi ens kerralla, kun tulette kotiin, olla eläinlääkärin lappu odottamassa että on kissa viety eläinsuojelun nojalla löytöeläintaloon josta saatte sen hakea maksua vastaan.

Mä käräytän naapurit aina jos hylkäävät eläimiään viikonlopuiksi. Onko se niin vaikea pyytää vaikka naapuria ruokkimaan sen hemmetin katin?[/QUOTE]

juu ja se katti on niin avuton että tarttee ihmisen ruokkimaan ittensä,sehän ei osaa syödä itse ruokakupista kun nälkä tulee!

tervetuloa käräyttämään, meillä oli hiiret viime kesänä viikon yksin,tosin joka toinen päivä veljeni kävi vaihtaa vedet ja kattoo että on ruokaa(usein kävi yöllä, tiekkö kun nää nuoret miehet 20v tykkää yöelämästä).Mä kyllä sitten teen aiheettomista ilmoituksista rikosilmoituksen! paitsi että nuo hiiret on jo kuollut vanhuuteen ko km. elinikä on 1-2vuotta..

kissa pärjää viikonlopun yksin, jos sillä on ennen lähtöä siivottu hiekkalaatikko ja laitettu ruokaa ja vettä riittävästi. ps. kissa ei kaada kuppia kun usein se juomakuppi on keraaminen iso, ni on liian painava kaadettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pärjää;23249161:
Luulisi kaikilla olevan sen verran tuttavia, että saisi jonkun käymään kerran päivässä tarkistamassa lemmikkinsä voinnin.

Jo vuorokauden paasto voi näkyä kissalla maksa-arvoissa, ja tämä on faktaa. Kissan elimistö ei kestä lyhyttäkään paastoamista. Jos yksin jätetty kissa siis telkeää vaikka itsensä oven taakse, eikä pääse syömään, sen kunto voi ihan oikeasti romahtaa.

ja mihin perustat väitteesi? asia on kylläkin niin että kasvissyöjät kuten esimerkiksi kani ei kestä paastoa. kissa kyllä kestää, mutta jos kissaa pitää nälässä viikonlopun ni se onkin sitte eläinsuojeluasia. tottakai aina on parempi että joku käy tarkistaa tilanteen.

Kun olin lapsi asuttiin maalla kissat tuli ja meni miten sattuu, joskus oli viikonkin reissullaan kollikissa aina se takas tuli eikä kyllä näyttänyt kärsineen mitenkään, toki tässä on sinänsä eriasiasta kyse koska luonnossa(maalla) kesällä vapaana oleva kissa pyydystää hiiriä,myyriä, pikkulintuja ruoaksi ja vettähän kyllä löytyy aina jostain.

noikin kissat eli sen 15-20v että ei ne nyt voinu voida kovin kurjasti, enkä muista että yksikään kissoista olis tarttenu edes eläinlääkärissä käyntiä, toki rokotukset. mutta sairaita ei ollut koskaan

Mulla vähän mietityttää, kun naapurit lähteneet jo pe puolilta päivin, ja eilen huomasin, että siellä on kissa yksin kotona. Minulla ei ole kissaa koskaan ollut, niin en tiedä, mutta jotenkin tuntuu hurjalta, että useita vuorokausia y
ksin. Kertokaa siis te, jotka tiedätte, että pärjääkö kissa yksin? Tokihan kuivamuona kai säilyy, mutta mites hiekkalaatikko ja vesi?

Kissat pärjäävät 3 päivää yksinään.