Pärjääkö ihminen siis ilman perunaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Itse en perunaa niin fanita, mutta aina olen ajatellut, että peruna on PERUSRUOKAA. Olen sitä sukupolvea, jolle opetettiin perunan ja ruskean kastikkeen syönti :( Sitä oli aamuin illoin. Nyt se on iskostunut vuosikymmenten saatossa niin, että en osaa olla ilman perunaa ja jotenkin se on PAKKO ympätä melkein joka ruokaan :( Oikeastihan se turvottaa ja väsyttää kuitenkin. Miten te muut syötte, jotka ette käytä perunaa? Kai sitä pärjää ilmankin, mutta millä tästä "pakkomielteestä" pääsee ;-D Onko muita samoin ajattelevia vai olenko joku muinaisjäänne?

Meillä oli meksikolainen vieras käymässä reilu vuosi sitten ja ajattelin, että tarjoan suomalaista perinteistä ruokaa: hirvikäristystä, perunamuusia ja puolukkaa. No, salaattiakin oli :) Vieras totesi ehkä vähän ironisesti "always potatoes" :D

ainakin perunamuusi on helppo korvata kukkakaalimuusilla. Se on hyvää kun siihen laittaa oikein reilusti koskenlaskijaa :p
Ja höyrytetyt porkkanat, parsakaalit yms. käy keitettyjen pottujen tilalle.
Ainoo mitä mä kaipaan on paistetut perunat, mut kyllä mä niitä joskus harvoin syönkin.

No olen 30v akka, niin maalta kotoisin, kuin olla voi. Koko lapsuus ja nuruus meni syödessä peruja ja kastiketta, muussia ja eri keittoja. Eli aina sitä saatanan perua.

Nyt syön perunaa ainoastaan kinkku-ja broilerikiusauksessa, jota laitan ruoaksi muutaman kerran kuussa. Pastoista käytämme ukon kanssa vain torinon proteiinipastaa. Riisiä meillä ei syödä. Aika usein ruokana on kanafilettä salaatin kera, höysteenä raejuustoa. Lisukkeena eri pihveille usein myös kruunuvihanneksia. Namia.

Hiilihydraatteja saamme leivästä ihan riittämiin. Jos tykkäät perunasta, syö vaan. Mulle riitti se lapsuuden pakkosyöttö.

Eli vähän kartan hiilihydraatteja tietoisesti, koska niistä tulee mulle väsynyt ja vetämätön lössö olo. Toimii.

Hyvin pärjää ilman. Se vaan on "hankalaa" Suomessa. Siis, jos ajatellaan esim. päiväkoti-, työpaikka- tai kouluruokailua.

Itse olen jättänyt perunan pois ruokavaliosta "terveydellisistä" syistä ja välillä ei työpaikalla ole tarjolla sellaista ruokaa jossa sitä ei olisi.

Lapseni on allerginen perunalle ja se vasta hankalaa onkin.. (ei tietystikään niin hankalaa kun moniallergisilla)

Alkuperäinen kirjoittaja ht:
kai sitä pärjää mut kyl sitä päivittäin melkein tulee syötyä. jos ei ni sit makarooni tai riisi tilalle.

Eipä ole kovin ekologista syödä makaroonia tai riisiä. Riisi kuluttaa huimasti vettä. Kiinassa on jo nyt pula puhtaasta vedestä. Lisäksi lentokuljetukset. Peruna on terveellistä ja ekologista lähiruokaa.

Mä en oo syönyt vuosiin kotona keitettyä perunaa, oikeastaan olen vaan kerran keittänyt perunat kuorineen, silloinkin, koska tarkoitus oli lopulta paistaa ne.

Peruna on kyllä ihan hyvä suuruste kaviskeitossa. Ilman perunaa muuta kasvista pitäisi olla hirveän paljon, jos tekee sosekeiton.

Kyllä pärjää. Mä olin useamman vuoden syömättä perunaa missään muodossa, kun en siitä erityisemmin pitänyt. Mä pidän pastasta ja korvaan sillä aika pitkälti perunat omalla kohdallani.

kyllä mä vaan ihan tykkää perunasta.

makkarakastike ja merunamuussi
kalapuikot ja potut
kunnon lihakastike ja peruna

en voisi kuvitella luopuvani. minusta se vaan kuuluu tiettyihin ruokiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Mä ainakin syön vihanneksia tai salaattia perunoiden, riisin ja pastan tilalla. Pitää nälän paremmin loitolla.

No, ei pidä täysjyväpastaa paremmin loitolla.

Mulla pitää.

Samaa mieltä.

Viime talvena kouluni keittiö vaihtoi valkoisen pastan tummaan. Sitä sitten syötiin innoissaan että onpa hyvä nyt pysyy tällä laihalla kouluruoalla nälkä vihdoinkin. No.. nuoriso kaiveli ne suklaapatukkansa esiin ihan yhtä nopeesti kuin sen valkoisen pastan syönnin jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
kyllä mä vaan ihan tykkää perunasta.

makkarakastike ja merunamuussi
kalapuikot ja potut
kunnon lihakastike ja peruna

en voisi kuvitella luopuvani. minusta se vaan kuuluu tiettyihin ruokiin.

Samaa mieltä! Joskus kun kauemmin menee ilman perunaa, tulee oikein himo. Keitän reilusti ja seuraavalle ruoalle paistan rapsakaksi. Kyllä tykkään.
Omatekemä mureke ja perunamuusi, ei parempaa. Ja kunnon makkarakastike, kauan kypsynyt ja keitetyt perunat.

Me ei miehen kanssa tykätä kumpikaan perunasta. Eli lähes kaikki ateriat kotona ovat pasta- tai riisiruokia. Päiväkodissa lapset sitten saavat sitä perunaa. Ja jossain vaiheessa esikoinen sanoikin lempiruokansa olevan "perunat ja perunamuussi". Sen jälkeen ollaan kyllä yritetty välillä ympätä sitä perunaa ruokiin kotonakin. Lähinnä menee muussina, ja nyt kesällä pariin otteeseen savukala ja uudet perunat maistuivat ihan OK:lta.

Yhteistyössä