Pärjääkö 3-vuotias päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pärjää, pärjää!! Tosin jotkut 3v on jo liian isoja aloittamaan pk:n , kun on tottunut vain olemaan äidin kanssa kotona.. Tosi moni aloittaa päiväkotiuransa heti kun vanhempainvapaa loppuu, eli 9kk vanhana. Itse olen päiväkodissa töissä pienten lasten osastolla ja meillä on 9kk-2v lapsia siellä ja aivan mainiosti pärjäävät, monesti jopa paremmin kuin 3-4vuotiaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja torakat:
Voi hyvänen aika! Sehän on onnessaan että vihdoin pääsee päiväkotiin! Ainaki meillä on kaikki tykänneet, ja kaikki muutki meidän hoitopaikassa. En oo kuullu lapsesta joka ei tykkäis. ;)

No nyt kuulet: meidän kumpikaan lapsi ei oo koskaan viihtyny päiväkodissa ja valitsevat aina mieluummin kotona olemisen jos vaan mahdollista, ja kiljuvat riemusta kun tulee pidempi lomanpätkä eikä tarvi päiväkotiin. Lapset 3 ja 5.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Pärjää, pärjää!! Tosin jotkut 3v on jo liian isoja aloittamaan pk:n , kun on tottunut vain olemaan äidin kanssa kotona.. Tosi moni aloittaa päiväkotiuransa heti kun vanhempainvapaa loppuu, eli 9kk vanhana. Itse olen päiväkodissa töissä pienten lasten osastolla ja meillä on 9kk-2v lapsia siellä ja aivan mainiosti pärjäävät, monesti jopa paremmin kuin 3-4vuotiaat.

Puhuu äiti joka on laittanu lapsen hoitoon ihan pienenä eikä mikään hoitaja :D

Voi hyvänen aika! Sehän on onnessaan että vihdoin pääsee päiväkotiin! Ainaki meillä on kaikki tykänneet, ja kaikki muutki meidän hoitopaikassa. En oo kuullu lapsesta joka ei tykkäis. ;)

Mulla on kaks lasta, jotka ei välittäis käydä päiväkodissa. Olisivat mieluummin kirkon kerhossa sen 3 tuntia ja sit lopun päivää kotona. Että ei kaikki tykkää siitä metelistä ja isoista ryhmistä.

Ei päiväkoti ole mikään mahtipaikka minkään ikäiselle lapselle nykyään, kun ei ole edes mahdollista tarjota niin paljoa niitä toimintahetkiä kuin ennen. Ite siis olen päiväkodissa töissä ja olin kotona lasten kanssa siihen asti, että esikoinen meni eskariin. Parhaamme me siellä tehdään, mutta välillä on niin säilömisfiilis että ahdistaa. Sori purkaus!

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Alkuperäinen kirjoittaja höh:

No nyt kuulet: meidän kumpikaan lapsi ei oo koskaan viihtyny päiväkodissa ja valitsevat aina mieluummin kotona olemisen jos vaan mahdollista, ja kiljuvat riemusta kun tulee pidempi lomanpätkä eikä tarvi päiväkotiin. Lapset 3 ja 5.

peesi tälle.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Sama täällä ja ikää 4v :)

ai ku tästä sais mainion keskustelun, ku lähettäis jutteleen siitä, että tykkääkö kaikki olla koulussa vai olisko ne mielummin kotona :D

tsemppiä, eiköhän se hyvin mene!

No meillä on onneks aika pieni pväkoti; siellä on tosi mukavaa lasten mielestä :)

Teillä on siellä varmaan ihanat ihmiset töissä, sillä sehän sen tekee, onko päiväkodissa mukavaa. Liepiintyneet hoitajat, jotka kokee lapset taakaksi ei auta ketään viihtymään. Tai se, ettei voida ottaa sijaista, kun säästetään ja sit vedetään sitä liukuhihnatyyliä syömään-vessaan-ulos-syömään-vessaan-nukkumaan-syömään-jnejne. Mun työ päiväkodissa on mitä ihanin duuni, mutta välillä tulee niin turhautunut olo siitä kaikesta, argh!

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Puhuu äiti joka on laittanu lapsen hoitoon ihan pienenä eikä mikään hoitaja :D

No ei se nyt ihan niinkään ole! Esikoinen meni perhepäivähoitajalle kun oli 1,5v ja tykkäs olla. Kuopuksen olis tarkotus mennä hoitoon kun tulee 2v täyteen JOS pärjään sinne asti kotihoidontuella (olen yh). Ja todellakin olen ok:ssa töissä :)

ymmärrän, että jotkut ovat mielellään pitkään kotona (3-4v), mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta taloudellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja omena:
Ei päiväkoti ole mikään mahtipaikka minkään ikäiselle lapselle nykyään, kun ei ole edes mahdollista tarjota niin paljoa niitä toimintahetkiä kuin ennen. Ite siis olen päiväkodissa töissä ja olin kotona lasten kanssa siihen asti, että esikoinen meni eskariin. Parhaamme me siellä tehdään, mutta välillä on niin säilömisfiilis että ahdistaa. Sori purkaus!

Ei minulle ainakaan ole ne toimintahetket se tärkein juttu lasten päivähoidossa, varsinkaan kun on kyse yli 3v lapsista. Ikätovereiden seura on tärkeintä, mahdollisuus vapaaseen leikkiin. Tietysti hoitajien pitää pystyä valvomaan lapsia ja tarvittaessa ohjaamaan leikeissä, mutta varsinaista ohjattua toimintaa ei minusta koko ajan tarvita.

Jos pelkästään tähän AP:n kysymykseen vastaa niin hyvin pärjää!

Mutta kaikki lapset on yksilöitä, joten sopeutuminen voi olla hyvinkin vaikeaa tai hyvinkin helppoa. Varovaisella aloituksella kun alatte hoidon niin eiköhän se siitä ala sujua! Juttele päiväkodin työntekijöiden kanssa rohkeasti kaikesta mikä sinua askarruttaa. He kyllä vastaavat.

Miten teillä on sujunut kun 3-4 vuotias on aloittanut päikyn? Mietin kuumeisesti sopivinta hetkeä hoidon aloittamiselle... Osapäiväinen hoito toiveissa 3-4pv/vko.

Kyllä meillä ainakin tytöt on päiväkodissa ja kummatkin on 3vuotiaita 2kk:den ikäerosta huolimatta mutta loistavasti ovat tytöt pärjänneet ja nyt vanhin poika on jo ekaluokalla mutta nuorempi poika vasta 6kk niin vielä kotona kummiskin ja itse ajan rekkaa niin nuorimmainen on minulla mukana eikä ongelmia ole ollut.
Mutta kyllä minun mielestä 2-4vuotias on jo valmis lähtemään päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle? ja sitten jos ei luonnistu niin sitten miettii uudestaan pitääkö kotona vai ottaako pph:lle :) eli perhepäivähoitajalle? minun mielipide tästä asiasta.

Heippa minulla on tyttö nyt 6,5kk täyttää 29pvä 7kk ja tyttö kävelee jo ja on päiväkodissa sillonkun käyn koulussa ja olen teiniäiti joulukuus täytän 15v :) Jos lapsi on tarpeeksi vahva/kypsä menemään pk:hon ja löytyy sellainen sopiva niin eiköhän se luonnistu.

Yhteistyössä