Pärjäääkö lapsi yhdellä toppahaalarilla talven?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Viime talvena reilu 1-vuotiaalla päiväkotilaisella oli vain yksi haalari ja hyvin pärjättiin sillä. Talvi oli niin kylmä, että kauppareissuilla ja automatkoillakin oli haalari päällä eikä sitä tarvinnut juuri pestä, kun oli niin paljon lunta.. Nyt meillä on talven koittaessa reilu 2-vuotias ja hänelle olen ostanut yhden toppahaalarin mutta mietin olisiko isomman lapsen kanssa jo tarvetta ostaa myös 2-osainen takki ja housut yhdistelmä.. ? Mitä mieltä te olette, onko teidän lapsillanne useampia settejä talveksi?

Neidillä on yksi haalari, yksi kaksiosainen ja yksi ohuempi takki kauppaan/autoon. Samat olivat viime vuonnakin. Ikää tulee talvella 2 vuotta. Koen kaksiosaisen käteväksi, jos mennään jalan kaupoille/kierretään kauppakeskuksissa,niin saa takkia pois päältä.

No meillä on pienenä, 1-2vuotiaana pärjänneet yhdellä mutta sen jälkeen kaksi on kyllä ihan ehdoton juttu. Toki riippuu lapsesta ja perheestä mutta meillä ei isommat pärjäisi mitenkään yhdellä ulkopuvulla. Eikai siitä haittaa oo jos ostat jonkun halvan toppapuvun (takin ja housut) varapuvuksi, mulla on tapana ostaa toinen puku jotain halpista taikka kirpparilta käytettynä.

Aina meillä on ollut kaksi haalaria ja kaksiosainen puku ja käyttöä on ollut. Toinen puku voi hyvin olla vaikka käytettynä ostettu ja otetaan käyttöön ainoastaan jos toinen on vaikka pesun tai muun vuoksi märkänä.

Meillä on ollut lapsilla aina joku kakkoshaalari, jota on käytetty esim. syksyn pakkarilla ja räntäsateilla, ettei uusi paksu haalari ole mennyt pilalle ennen pakkasia.

Paljonko te ulkoilette, joilla on vain yksi puku lapselle? Mitä te sitten teette jos tulee vaikka jollain 3v:llä pissavahinko ulkona ja haalari menee pesuun ja kuitenkin pitäis vielä lähteä samana päivänä jonnekin? taikka lapsi vaikka oksentaa ja puku menee pesuun eikä sitä ehdi saada pestyä ja kuivaksi ennenkuin sille on taas käyttöä? tai jos se muutoin tavalla tai toisella likaantuu? taikka isompi lapsi rämpii pihalla niin että haalari on märkä? Meillä on tuon tyyppisiä juttuja ollu ja oon todennu että mitenkää ei pärjättäis yhdellä. Mielenkiinnosta vaan kysyn, että ollaanko me vaan poikkeuksellisen sottaisia ja epäonnisia, tuollaisten em syiden takia mä ostan toisenkin puvun lapsille että on joku mitä pukea jos vahinko käy. Meillä ei oo kuivausrumpua tms että saisin äkkiä kuivaksi.

[QUOTE="vieras";24353275]Meillä haalari kuivunut aina aamuksi kun illalla pesty. Siis ihan olohuoneessa telineellä vaikka paksu ja "pinnoitettu".[/QUOTE]

Meillä taas ei ole myöhään illalla pestyt kosteussuojapuvut välttämättä kuivuneet aamuksi enkä viitsi ottaa riskiäkään. Kun varapuvun on aina saanut parilla kympillä ja monesti sitä on tarvittu jo päiväkodin jälkeen ulkoillessakin.

No ihan samojen kysymysten äärellä olen, ja samaa ikäluokkaa oleva lapsi, 2 v. 3 kk, aloittaa ensi viikolla päiväkodin.

Meillä on jo viime vuonna alesta ostettu haalari talven varalle, ja itse kyllä olen pohtinut juurikin tuota kaksiosaista pukua toiseksi. Viime talvena oli haalarin lisäksi kaksiosainen, ja kyllä se oli hyvä niin. Varsinkin jos mentiin autolla kauppakeskukseen ja parkkeerattiin parkkihalliin, niin käytettiin pelkkää puvun toppatakkia, ei tarvinnut sisätiloissa riisua koko haalaria pois.

Toisaalta kiehtoisi sekin ajatus vähän, että ostaisi toisen haalarin, koska se on ulkoillessa käytännöllisempi. Pk:ssa on hyvä olla varahaalari. Ja sitten jos sen lisäksi ostaisi vielä erillisen takin kauppa-ja kyläilyreissuja varten. Eihänse takki tietty ole ollenkaan välttämätön. Mutta minä olen jotenkin niin turhamainen että tykkään pukea lapsen välillä muunlaisiinkin vaatteisiin kuin haalariin. =)

Huutiksesta tai kirppikseltä ehkä ostaisin tuon kaksiosaisen puvun/ toppatakin, en raaski uusia, kun haalari oli kallis vielä alehintaisenakin, ainakinn mun mittapuun mukaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aina meillä on ollut kaksi haalaria ja kaksiosainen puku ja käyttöä on ollut. Toinen puku voi hyvin olla vaikka käytettynä ostettu ja otetaan käyttöön ainoastaan jos toinen on vaikka pesun tai muun vuoksi märkänä.

Ihastuin kalliiseen ja yritän tässä perustella itselleni ettei vähäisen käytön vuoksi kannata ostaa kallista(ja ihanaa), kun haalari oli jo aika arvokas :D

Mutta ehkä 2-osainen on kuitenkin tarpeellinen jo, pitää vaan etsiä vähän halvempi :)

4lasta ja jokaisella yhdet talvivaatteet.Jos oksentaisvat tai jotain kävisi puvuille,niin pistäsin välikausipuvun päälle ja alle villapuvun=)ulkoillaan 2kertaa päivässä.

Meilläkin kaksivuotias ja on vain yksi haalari (itseasiassa sama vielä kun viime talvena). Varalle on kaksiosainen, mutta ei sille viime talvena ainakaan ollut juuri mitään käyttöä...

mä sain käytetyn haalarin 2,5-vuotiaalle kakkoshaalariksi. sille oli käyttöä talven aikana muistaakseni 3 tai 4 kertaa. pissavahinko sattui kerran pk:ssa ja sit jotain muuta likaantumista. eli harvoin sitä tarvittiin mutta noina muutamina kertoina oli välttämätön kun ei kaksiosaistakaan ollut :) nyt haussa sit taas kakkoshaalari tai takki ja housut ensi talveksi kirpparilta tai tutuilta.. :)

Meillä on ollut useampiakin talviasuja, kiitos ostomaniaisten mummojen, mutta hyvin riittäisi yksi haalari ja yksi kaksiosainen vähän parempaa mallia erilaisia juhlia, kyläilykeikkoja ja vastaavia varten. Lapsi on nyt 3,5- vuotias. Yhtään kertaa ei ole jääty pulaan sen takia, että lapsi olisi pissannut housuun (tätä ei ole tapahtunut kertaakaan ja lapsi on ollut päiväkuiva jo kaksi vuotta), oksentanut tai puklannut rinnuksilleen tai muuten sotkenut saati kastellut itseään. Kun ostaa yhden hyvän, laadukkaan ja istuvan kosteussuojatun haalarin, pärjää sillä kelissä kuin kelissä eikä se kastu ulkoillessa läpimäräksi. Kun haalarin pesee illalla se on aamulla kuiva ja jos vielä nopeammin tarvitaan kuivaa käytetään kuivausrumpua. Laadukkaammissa haalareissa materiaali on nopeasti kuivuvaa ja likaahylkivää, joten usein riittää kun vain pyyhkäisee kostealla, jos lapsi vaikka läikyttää kaakaota retkellä rinnuksilleen. Avainsana onkin hankkia laadukas haalari, jollain parinkympin markettihaalarilla tuskin pärjäisi yksistään.

Kalvolliset vaatteet kannattaa kuivata nurin päin, niin on sitten aamulla sisäpuoli kuiva. Ulkopuolellahan ei ole niinkään väliä, jos jostain kohdasta jää hieman kosteaksi.

Meillä ollut kahtena talvena vain yksi puku, siis takki ja housut (pienempänä oli pelkkä haalari). Hyvin on pärjätty. Viime talvena ostin myös Reimatec-haalarin joka oli päällä ehkä kolme kertaa. Takki ja henkselihousut on vaan niiiiin paljon kätevämmät (joku tietty toista mieltä). Poika nyt 5-vuotias.

Viimeksi muokattu:
Varmasti pärjää, kun säätää pesujen kanssa ja luopuu menoista, jos vaatetta ei ole.

Minusta ulkovaatteen hinta on niin pieni ettei tulisi mieleenkään säätää niiden kanssa. Paukkupakkasilla toki vaate ei kastu tai likastu, mutta keskimäärin suomen talvessa on muutakin. Ja esim kevään loskassa on toppapuku miellyttävämpi kuin vk-puku, kun maa hohkaa kylmyyttä. Eli pesut ajoittuvat syksyyn/kevääseen enemmän.

Minäkin suosin 2-osaisi.

Meillä on kaksi haalaria osottautunut hyväksi. Toinen on ns. parempi, eli usein uutena ostettu, toinen sitten käytettynä saatu tai kirpparilta. Tai on pari ykköspukuakin ollut kirpparikamaa, jos tarkkoja ollaan.

Me ulkoillaan aina sekä aamulla että iltapäivällä kotioloissakin. Hoitopäivienkin jälkeen mennään usein koko perheellä ulos, eli tulee kolmas ulkoilukerta. Voi hyvin olla että aamulla puku esim likastuu niin paljon että se on pakko pestä. Tai vesi menee jostain lahkeesta sisään, tai muuten ettei ehdi kuivua. Tai just noi pissavahingot tai muut.

Itse olen sitä mieltä että toinen haalari olisi hyvä hommata, vaikka käytettynä. Sellainen varahaalari jos vaikka se "ykköshaalari" on märkä/likainen tm.
Meillä on tytöllä ollut käytössä aivan liikaa haalareita ja takki/housuja joten yhden haalarin toimivuudesta ei ole kokemusta.