Parisuhdeasiaa: Lapsuudenperheiden erilaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne on nyt tämä: Mieheni tulee ns. perinteisestä duunariperheestä, jossa vanhemmat eivät kouluttautuneet vaan hankkivat nuorena ammatit ja ovat tehneet suorittavaa työtä koko ikänsä. Heidän elämäntapansa on käytännössä täysin eri planeetalta minun lapsuudenkotini tapoihin verrattuna. Appivanhempani tiedostavat tämän (vaikka en koskaan ole asiasta maininnut sanallakaan) ja etenkin anoppi, jolla on aina ollut huono itsetunto, kokee alemmuutta äitini seurassa.

Onko täällä kellään kokemusta eri "yhteiskuntaluokkien" yhdistämisestä naimakauppojen kautta? Vinkkejä, kuinka tällaisessa tilanteessa kannattaisi toimia?

On, ja tämän takia meidän perheemme ei kovin usein tapaakaan. Oikeastaan vain juhlissa ja silloinkin meno on "ulkopuolisen silmin" jotenkin kankeaa.
Kurja tilanne, mutta omia, eikä miehen vanhempia voi valita... Itse olen onnellinen mieheni kanssa joten selvittäköön nuo "vanhukset" ongelmansa keskenään...

*Oli ehkä hieman tylysti sanottu, mutta en nyt osaa tai jaksa muotoilla asiaa nätimmin :) *

Meillä kyllä ehkä tilannetta vaikeuttaa se, että mieheni vanhemmat tulevat hyvin juttuun kuolleen isäni vanhempien kanssa, ja vanhempani siis erosivat, ennen kuin isäni kuoli, ja äitini löysi uuden miehen. Tiedä sitten mitä isovanhempani ovat appiukolle ja anopille selittäneet, sotkevatko ne entistä enemmän välejä...?

Kyllä, appivanhemmillani ja omillani on toisenlainen tausta, mutta yksistään se ei ole ollut hankalaa. Itse asiassa erot ovat ajattelutavoissa ja lasten kasvatuksessa... Hankalampaa on että appivanhempani ovat isovanhempieni ikäisiä joten yhteistä ei kovinkaan ole, viihtyvät juhlissa enimmäkseen mummoni seurassa. Meillä ei juurikaan yhteisiä juhlia enää ole, on sellainen kausi elämässä. Täytyy vaan ottaa juhlat kerrallaan ja yrittää selvitä niistä.
Minä itse asiassa stressaan jonkunverran että kaikki sujuisi, eikä kukaan loukkaantuisi toisten sanomisista tai pitäsi niitä arvosteluna.

Yhteistyössä