Parin alle kouluikäisen äideille; Mitä teet kun vauva nukkuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden äiti"

Vieras
Toivoisin vastauksia niiltä joilla on vauvan lisäksi vähintään yksi alle eskari-ikäinen kotihoidossa - Mitä teet kun vauva nukkuu? Mitä isompi lapsi tekee silloin? Onko vauvan uniaika yhteistä aikaa isomman kanssa vai sinulle oma hetki? :)

Ehdottomasti minulle oma hetki. Lapset leikkii keskenään, piirtää tai lukee. Minä siivoan keittiön ruuan jäljiltä ja juon kahvia, teen käsitöitä, surffaan netissä jne. Yhdessäoloaikaa on silti riittävästi. Eikä meidän 4 - 6 -vuotiaat muutenkaan kärtä mun seuraa kokoajan, niillä on paljon omia juttujaan.

Itse ruusuisesti kuvittelin raskausaikana kuinka sitten pelaan ja askartelen esikoisen kanssa vauvan nukkuessa.. Ja pyh! :D

Jos tuo 4,5v on herännyt aamulla aikaisin laitan hänet lepäämään (=saa lukea, kuunnella satuja tms. kunhan on rauhassa ja hiljaa sängyssä) yleensä nukahtaa mutta muuten anna luvan nousta n.tunnin kuluttua. Tämä siis suunnilleen samaa aikaan ku vauva nukkuu.
Jos aamulla on herätty "ihmisten aikaan" 4v saa katsoa vauvan nukkuessa dvd:tä tai otetaan jotain leluja esille jotka on lomailleet kaapissa.

Meillä vauvan nukkkuminen on vielä sen verran repaleista että hänen nukahdettua keitän ja juo äkkiä kahvit ja sitten teen hommia tärkeysjärjestyksessä ihan rauhassa. Vieläkin ajattelen että kun vauva nukkuisi edes edes 1,5h niin puuhaan esikoisen kanssa jotain extraa.. Tosin saan mielestäni kivasti pelattua ja leikittyä myös vauvan ollessa hereillä :)

Meillä ei ole vauvaa,mutta 2-vuotiaan päiväuniaika on yhdistelmä mun omaa aikaa ja kohta 5v täyttävän esikoisen kanssa vietettävää aikaa. Yleisin kuvio on että lapsi maalaa vesiväreillä (jaksaa keskittyä puuhaan puolikin tuntia kerralla) ja mä juon kahvia ja luen lehteä siinä vieressä. Samalla siis jutellaan ja saatan välillä maalata jotain tai selittää (ja näyttää) lapselle vaikka jotain väriopista.

Arkena kun vauva nukkuu mä olen joko viemässä tai hakemassa joko 3v tai 5v sisarusta kerhoon/kerhosta. Vuoropäivinä kun käyvät pienempi 2krt/vko ja isompi 3krt/vko niin on joka päivä sama reitti.
Illemmalla kun nukkuu teen ruokaa tai siivoan, ja välissä autan esikoista läksyissä. Jos lapset haluaa pelata tai askarrella avitan heitä tai pelaan samalla.
Viikonloppuna pyhitän nukkuma ajat isommille lapsille.
Meillä menevät nukkumaan illalla niin aikasin, että jää omaa aikaa monta tuntia :)

Jaa riippuu vähän tilanteesta, enimmäkseen keväällä ja kesällä oltiin ulkona vauvan nukkuessa rattaissa, nyt olen päässyt sellaiseen rytmiin että vauva ja 3v nukkuvat yhtäaikaa. Jos oon nukkunu huonosti niin annan sitten 5 vuotiaan vaikka pelata sen aikaa kun itse otan päiväunet vieressä sohvalla. Mut tällä viikolla esim yhtenä päivänä siivottiin ja tiskattiin yhdessä, toisena leivottiin vieraita varten, tänään askarreltiin ja nyt tuo touhuilee omiaan kun minä nautin kahvikuppisesta ja palstajuoruista.

Esikoinen yleensä nukkuu samaan aikaan. Mä joko roikun netissä tai silitän pyykkiä. Yritän ottaa aika rennosti. Vauva on vielä tosi pieni, joten saadaan esikoisen kanssa puuhailtua päivän mittaan kaikenlaista.

Enimmät kotityöt tehdään illalla kun mies kotiutuu.

Meillä päivä menee yleensä niin, että vauva (2kk) nukkuu vain lyhyitä pätkiä 03-07 välillä, mutta nukahtaa sitten taas sikeämmin ja pidemmäksi aikaa kun 1,5v herää. Laitan sitten taaperolle aamupalat ja hoidan hänet päiväkuntoon. Sen jälkeen siivoan (eri päivinä eri siivoamiset) ja laitan pyykin pyörimään. Taapero leikkii tuon ajan omiaan. Sitten n.klo 9 vauva herää (yleensä imuroinnin jälkeen heti kun sammutan imurin :D) ja pesen ja vaatetan hänet päiväkuntoon. Syöttelen tietty kaikissa heräämiskohdissa.

Sitten n.klo 10 lähdetään ulos (vauva nukkuu vaunuissa lähes koko ulkoilun ajan) ja tullaan takaisin kotiin 1-3h:n päästä (riippuu säästä ja jaksamisiesta) jolloin laitan taaperolle lounaan ja syötän vauvan sillä aikaa kun taapero syö.

Sen jälkeen taapero menee pari kolme tuntia kestäville päikkäreille, ja vauvakin ehkä nukkuu tuosta ajoista osan. Niinä aikona keitän kahvit, ja juon ne tässä koneella palstaillen. N. klo 15-15:30 alan aloittelemaan päivällisen tekoa.

Niillä väleillä kun vauva on hereillä, pyrin seurustelemaan hänen kanssa tai joskus kävelen ympäri kämppää vauva olalla (ja samalla teen jotain jos voin).

Taaperon kanssa olen siinä päivän mittaan askareiden lomassa, puistossa hänellä on jo kavereita :). Auttelen vaan keinuissa, liukumäissä ja sen semmoisissa.

Pyrin saamaan vähän omaakin aikaa joka päivä.

Vauva nukkuu n. pari tuntia. Esikoinen voi joskus nukahtaa myös, mutta yleensä leikkii sängyssään autoilla ja lukee kirjoja. Eli tunnin "lepohetki" silläkin. Mä yleensä juon kahvia, ja katson jonkun ohjelman.

Yhteistyössä