Pari luokkakaveria kiusaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Ottaisitteko yhteyttä koulukavereiden vanhempiin vai ei??

Nyt on toistuvasti 2 tyttöä kiusanneet mun tyttöä, ovat tokalla. Nimitellään pissikseksi (koska tytöllä on kivat vaattet, ei mitään napapaitoja vaan esim. toppaliivi ja tuubihuivi). Nimittely on jatkunut koko syksyn. Tyttöni kulkee ihan normaaleissa koulutytön vaatteissa (joku paita, huppari, leggarit tai collegehousut, joskus farkut), mutta hänellä on hyvä värisilmä ja lainailee minun ja isosiskon huiveja.

Tehdään sellaisia ohareita, että pyydetään ensin mun tyttö mukaan leikkimään, ja sitten kun ollaan vaikka A.N pihalla, niin sitten sanotaan, että vain B saa leikkiä täällä, et sinä, että lähde kotiis vaan. Tämän tarkoitus on estää että tyttöni menisi oikeiden kavereiden kanssa ja ärsyttää.

Haukutaan kun tyttöni on pienikokoinen ja sirorakenteinen (kiusaajat yli 10 cm pidempiä, ei lihavia, mutta ei todella mitään sirojakaan).

Kaikki tuo on täysin kateudesta johtuvaa.

Turha väittää sitten, etä tytöt ovat tällaisia luonnostaan, että 2 leikkii hyvin ja kolmas on liikaa, koska tyttöni osaa itse aivan hyvin leikkiä 3 porukassa tai isommassakin.

Nyt mietin, että riittääkö se, että ollaan puhuttu oman tytön kanssa, että todennäköisesti A on kateellinen siitä toppaliivistä ja muistakin vaatteista ja nimittelee siksi ja saa B:n mukaan. Ja että älä enää mene heidän kanssa mihinkään. Tytöllä on muita, ihan hyviä ystäviäkin. Vai joko heitän viestin noiden äideillekin.

Opettaja selvitteli jo asiaa joskus syyskuussa, ei puhutellut juuri näitä 2 tyttöä vaan yleisesti koko luokkaa. Se loppui hetkeksi. Nyt on alkanut taas, ja ope on vielä yli 2 viikkoa saikulla.

[QUOTE="aapee";29187161]Opettaja selvitteli jo asiaa joskus syyskuussa, ei puhutellut juuri näitä 2 tyttöä vaan yleisesti koko luokkaa. Se loppui hetkeksi. Nyt on alkanut taas, ja ope on vielä yli 2 viikkoa saikulla.[/QUOTE]

No laita sitten rehtorille viestiä. Laita, että se kiusaaminen ei oo loppunut ja että nyt pitäs tehdä jotain oikeesti.

Tunnen äidit ja voisin kuvitella, että B:n äiti ottaa vastaan tämän ihan normisti ja uskoo, ja puhuttelee tyttönsä. Mutta A:n äiti pitää tällaista "kehittyneenä sosiaalisena kykynä" vaikka oikeastihan B ei osaa vielä oikein toimia kivasti kavereiden kanssa. Ja A on se pääjehu näistä. B yksin, niin voi leikkiäkin mun tytön kanssa ihan kivasti, mutta A yksin, menee samaan nimittelyyn.

ap

Kannattaa puuttua heti alkuunsa, ota rehtoriin ihmeessä yhteyttä että viesti menee perille myös tytön opettajalle, että olet tosissasi. Mitä se hyödyttää jaaritella kiusaamisesta koko luokalle, jos näitä kyseisiä kiusaajatyttöjä ei oteta heti puhutteluun ja kunnolla.

No kuule, mitä jos opastaisit tyttöäsi leikkimään sellaisten seurassa, jotka hänen seurastaan oikeasti ovat kiinostuneita. Miksi edes lähteä leikkimään sellaisten tyyppien kanssa, jotka kokee kiusaajiksi. Opeta tyttäresi sanomaan niille, että pitäkää tunkkinne. Pitää olla vähän ylpeä ja vähät välittää.

Tyttäresi ei välttämättä ole niin erityinen, että häntä kiusattaisiin kateudesta. Sinä äitinä, voisit koittaa olla vähän realistisempi.

Oikeasti, samantien rehtorille? Mietin että voisin odottaa kunnes ope palaa saikulta ja sanoa, että haluan että nimenoman nämä 2 nyt puhutellaan, kun se edellinen koko luokan puhuttelu ei mennyt näille perille.

Ikävää, että tytärtäsi kiusataan. Minunkin silmiini osui kovasti painottamasi tyttären hyvä värisilmä, pukeutuminen jne. Niin kuin niillä nyt oikesti olisi kovinkaan suurta merkitystä edes kiusaajien silmissä. Ellei sitten tyttäresi leveile hyvällä maullaan. En sano tätä pahalla, mutta eikö tärkeintä sinunkin olisi korostaa sitä, miten hyvä tyyppi lapsesi on, eikä sitä, miten hän pukeutuu.

Itse ottaisin yhteyttä suoraan kiusaajien vanhempiin, varsinkin kun tunnet heidät entuudestaan. Ja yrittäisin ohjata lastani kivempien kaverien seuraan. Ei kannata yrittää kaveerata sellaistan kanssa, jotka tekevät ohareita. Kun ei mene seuraa, ei myöskään mahdollista kiusaamista niin usein.

sano näille tytöille mitään? Mene seuraavan kerran lapsesi mukaan ulo,s ja jää vähän pidemmälle seuraamaan tilannetta, sitten menet sanomaan näille tytöille, että sai olla viimmeinen kerta kun kiusaavat, tai otat heidän vanhempiinsa yhteyttä, ja kouluun myös!! Minä sain juurikin noilla sanoilla oman tytön kiusaamisen loppumaan, kerta heitolla!!:D

Meillä saman ikäinen tyttö ja ollut samanlaista joidenkin tyttöjen kanssa. Mikäli tilanne on mennyt huonoksi niin olen ollut suoraan vanhempiin yhteydessä ja yleensä kiusaaminen on loppunut heti. Luokalla on muutama tyttö joiden kanssa tyttöni ei juurikaan leiki ja näistä yksi alkaa aina yks kaks nimittelemään tyttöä. Olen kehottanut kiertää tämän tytön kaukaa ja olla huomioimatta ollenkaan. Olisin ollut valmis kutsumaan koko luokan tytöt syntymäpäiville niin tyttö ei halunnut missään nimessä tätä yhtä ja koska yhtä ei oikein voi jättää pois niin jätimme sitten neljä vähemmän hyvää kaveria pois. Minusta myös erittäin hyvä neuvo on että neuvot tyttöä kiertämään ko. tytöt kaukaa. Näin ainakin minä teen ja tuntuu auttavan.

Tyttö tuli eilen kotiin yhden vedätyksen jäljiltä ja ekat sanat olivat, että hän ei ikinä enää leiki noiden kanssa, kun ne vaan esittävät että tuu leikkimään. Hän on siis halunnut antaa noille mahdollisuuden, kun itse pyytämällä pyytävät. Eli hän tulkitsee sen hyvällä, mutta pyynnön tarkoitus on vain aiheuttaa pahaa mieltä.

Nyt tuskin lähtee enää vedätettäväksi, mutta nimittelyä se ei estä.

Miksi ei voisi johtua kateudesta?

Kummasti nämä nimittelyt ja muut tulevat joka kerta kun tytöllä on jotain uutta kivaa vaatetta, kuten heti kun tämä toppaliivi tuli, ja aiemmin oli yhdet kengät niin samantien A alkoi sen haukkumisen. Se aiheutti myös närää, kun Halloween-discossa 2 luokan poikaa haki tyttöäni tanssimaan ja muita luokalta ei haettu (se oli koko alakoulun disco).

Tyttöni on ihan realistisestikin ja objektiivisesti katsottuna tosi nätti tyttö ja hänellä on erikoinen värisilmä, muut aikuiset, jopa opettaja on siitä sanonut. Kaverinikin veistelee, että pitää varmaan ruveta pyytämään tyylineuvoja tytöltä, kun hän yhdistää värejä niin kauniisti vaatteissaan ja piirroksissaan (näissä Top Model-jutuissa).

No kuule, mitä jos opastaisit tyttöäsi leikkimään sellaisten seurassa, jotka hänen seurastaan oikeasti ovat kiinostuneita. Miksi edes lähteä leikkimään sellaisten tyyppien kanssa, jotka kokee kiusaajiksi. Opeta tyttäresi sanomaan niille, että pitäkää tunkkinne. Pitää olla vähän ylpeä ja vähät välittää.

Tyttäresi ei välttämättä ole niin erityinen, että häntä kiusattaisiin kateudesta. Sinä äitinä, voisit koittaa olla vähän realistisempi.

[QUOTE="samanlaista";29187275]Meillä saman ikäinen tyttö ja ollut samanlaista joidenkin tyttöjen kanssa. Mikäli tilanne on mennyt huonoksi niin olen ollut suoraan vanhempiin yhteydessä ja yleensä kiusaaminen on loppunut heti. Luokalla on muutama tyttö joiden kanssa tyttöni ei juurikaan leiki ja näistä yksi alkaa aina yks kaks nimittelemään tyttöä. Olen kehottanut kiertää tämän tytön kaukaa ja olla huomioimatta ollenkaan. Olisin ollut valmis kutsumaan koko luokan tytöt syntymäpäiville niin tyttö ei halunnut missään nimessä tätä yhtä ja koska yhtä ei oikein voi jättää pois niin jätimme sitten neljä vähemmän hyvää kaveria pois. Minusta myös erittäin hyvä neuvo on että neuvot tyttöä kiertämään ko. tytöt kaukaa. Näin ainakin minä teen ja tuntuu auttavan.[/QUOTE]

Olisit kutsunut kaikki ja ollut oikein yliystävällinen näille kiusaajille.:D

Tyttöni on kiva lapsi, yleensä aina iloinen ja reipas. Opettajan mielestä tosi auttavainen ja on mukana tunnilla hyvin. Mutta ei häntä kiusata sen takia, vaan kyllä se on noista vaatteista johtuva kateus. Siksi se ehkä korostui aloitusviestissä, kun se on se syy.

A:ta ottaa päähän, jos jollain muulla on joku "siisti" vaate. Kyllä sillä on merkitystä A:lle.

Muuten emme niin korosta vaatteita tai ulkoisia asioita.

Olen koettanut opettaa ettei mene seuraan. On halunnut antaa mahdollisuuksia, kun A on oikein pyytämällä pyydellyt ja vannonut ettei nyt tapahdu mitään ikävää. Mutta ehkä sai eilen tarpeekseen eikä usko enää.

[QUOTE="zxc";29187235]Ikävää, että tytärtäsi kiusataan. Minunkin silmiini osui kovasti painottamasi tyttären hyvä värisilmä, pukeutuminen jne. Niin kuin niillä nyt oikesti olisi kovinkaan suurta merkitystä edes kiusaajien silmissä. Ellei sitten tyttäresi leveile hyvällä maullaan. En sano tätä pahalla, mutta eikö tärkeintä sinunkin olisi korostaa sitä, miten hyvä tyyppi lapsesi on, eikä sitä, miten hän pukeutuu.

Itse ottaisin yhteyttä suoraan kiusaajien vanhempiin, varsinkin kun tunnet heidät entuudestaan. Ja yrittäisin ohjata lastani kivempien kaverien seuraan. Ei kannata yrittää kaveerata sellaistan kanssa, jotka tekevät ohareita. Kun ei mene seuraa, ei myöskään mahdollista kiusaamista niin usein.[/QUOTE]

Me ei myöskään kutsuttu A:ta (muutama muukin tyttö jäi kutsutta kun ei muuten vaan ole kovin paljon leikkineet yhdessä). Mutta A jätettiin pois täysin kiusaamissyistä, tyttöni ei millään halunnut häntä. B kutsuttiin kun hän yksinään on ihan jees.

[QUOTE="samanlaista";29187275]Meillä saman ikäinen tyttö ja ollut samanlaista joidenkin tyttöjen kanssa. Mikäli tilanne on mennyt huonoksi niin olen ollut suoraan vanhempiin yhteydessä ja yleensä kiusaaminen on loppunut heti. Luokalla on muutama tyttö joiden kanssa tyttöni ei juurikaan leiki ja näistä yksi alkaa aina yks kaks nimittelemään tyttöä. Olen kehottanut kiertää tämän tytön kaukaa ja olla huomioimatta ollenkaan. Olisin ollut valmis kutsumaan koko luokan tytöt syntymäpäiville niin tyttö ei halunnut missään nimessä tätä yhtä ja koska yhtä ei oikein voi jättää pois niin jätimme sitten neljä vähemmän hyvää kaveria pois. Minusta myös erittäin hyvä neuvo on että neuvot tyttöä kiertämään ko. tytöt kaukaa. Näin ainakin minä teen ja tuntuu auttavan.[/QUOTE]

Olen töissä kun tämä tapahtuu, siis tämä tapahtuu koulussa tai heti koulun jälkeen, ei illalla jolloin hänellä on muut hyvät kaverit ihan lähistöltä.

sano näille tytöille mitään? Mene seuraavan kerran lapsesi mukaan ulo,s ja jää vähän pidemmälle seuraamaan tilannetta, sitten menet sanomaan näille tytöille, että sai olla viimmeinen kerta kun kiusaavat, tai otat heidän vanhempiinsa yhteyttä, ja kouluun myös!! Minä sain juurikin noilla sanoilla oman tytön kiusaamisen loppumaan, kerta heitolla!!:D

Ilman muuta ei enää kaveeraa tuollaisten kanssa, kai hänellä on muitakin kavereita.
Haluatko ,että tyttäresi kaveeraa noin henkisesti vajavaisten kanssa, mitähän niistä kasvaa isona.
Parempi erkaantua tuollaisista ennen kuin on liian myöhäistä.
Kaverin tyttöä kiusasi yksi kateellinen, ilmoitus opelle, ei auttanut vaikka puhuttelua ym. pääsi eri luokalle, kun luokat hajaantui. Ei ollut tekemisissä tän kiusaajan kans vaikka yritti ottaa yhteyttä. nyt kaikki paljon paremmin ja uusia kavereita. kiusaajaa alkoivat karttaa muutkin, jäi aika yksin, yrittää päästä takaisin porukoihin, asuu lähellä tätä tyttöä vaikka ovatkin eri luokalla.
Kaikki sellainen on kiusaamista joka tuntuu epämukavalta.
Uskon aloittajaa, että tyttösi on ihan ookoo eikä provosoi.kasvatus lähtee kotoa.

Sanoisin, että tyttöäsi kiusataan, koska on oikeasti vedätettävä. Miksi tyttösi ei lopeta leikkimästä näiden kanssa vaan on jatkuvasti puolustuskyvytön sinisilmäisyydessään. Miksi et opeta tytöllesi normaalimpaa suhtautumistapaa tähän vedättämiseen? kerran sanominen ei varmaankaan riitä.

Meidän tytöllä on myös kiusaamista erään luokkakaverin taholta.

Ärsyttää äitiä ihna mielettömästi, mutta paras mitä minä voin tehdä on tukea oman tyttäreni itsetuntoa ja neuvoa, miten olla välittämättä tuosta. Opettaja kun ei asiaan kuulema voi puuttua, kun ei ole kiusaamista nähnyt. (No, ei kait olekaan, koska tytöillä se saattaa olla niin vaikeasti huomattavaa...)

Meillä tyttö on onneksi saanut hankittua paljon muita kavereita ja omalta luokaltakin saanut hyvän ystävän. Kotona puhutaan yhdessä siitä, miten tuolla kiusaajatytöllä on asiat huonosti ja korostetaan sitä, että onneksi itse voi niin hyvin, että ei tarvitse dissata toisia.

Neuvoisin kirjoittamaan sähköpostiviestin opettajalle ja näiden muiden tyttöjen vanhemmille. Siis yhteinen kirje, jossa kerrot tapahtumista ilman omia arveluja syistä tms. Kirjeessä ehdotat joko yhteistä tapaamista aikuisten kesken, tai pyydät opettajaa ottamaan tytöt keskusteluun käytöstavoista ja yhteisistä pelisäännöistä.

Hyvä että tyttäresi on nyt nähnyt, että kaikkien kanssa ei tarvitse kaveerata ja nämä ihmiset voi jättää rauhassa keskenään säätämään. Mielestäni sinun kannattaa lopettaa nämä kateuspuheet ja toppaliivikommentit, koska pohjimmiltaan kyse on vallankäytön opettelusta ja varsinkin sen väärinkäytön opettelusta. Se että jollain on jokin toppaliivi, on ainoastaan senhetkinen kimmoke rumalle käytökselle.

Kaikille lapsille hyvää itsetuntoa toivottaen!

Ilman muuta ei enää kaveeraa tuollaisten kanssa, kai hänellä on muitakin kavereita.
Haluatko ,että tyttäresi kaveeraa noin henkisesti vajavaisten kanssa, mitähän niistä kasvaa isona.
Parempi erkaantua tuollaisista ennen kuin on liian myöhäistä.
Kaverin tyttöä kiusasi yksi kateellinen, ilmoitus opelle, ei auttanut vaikka puhuttelua ym. pääsi eri luokalle, kun luokat hajaantui. Ei ollut tekemisissä tän kiusaajan kans vaikka yritti ottaa yhteyttä. nyt kaikki paljon paremmin ja uusia kavereita. kiusaajaa alkoivat karttaa muutkin, jäi aika yksin, yrittää päästä takaisin porukoihin, asuu lähellä tätä tyttöä vaikka ovatkin eri luokalla.
Kaikki sellainen on kiusaamista joka tuntuu epämukavalta.
Uskon aloittajaa, että tyttösi on ihan ookoo eikä provosoi.kasvatus lähtee kotoa.

Meidän esikoispoikaamme (12 v.) on pari luokkakaveria kiusannut tai kohdellut epämiellyttävästi toistuvasti. Molempien osalta tämä saatiin loppumaan, kun otin yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Treffasimme ja asiat oli sillä hoidettu.

Ap:n kirjoituksessa pistää silmään liiallinen tilanteen analysointi. Jos ja kun tyttöäsi kiusataan, otat vain reilusti ja ystävällisesti yhteyttä kavereiden vanhempiin. Sitten juttelette asioista. Tytöt mukaan.

Niin, voisin luonnostella tuollaisen. Siihen laitan toki vain, että nimittelyä on, ja vedätystä. Ilman toppaliivejä :) mutta todellisuudessa jostain syystä se A alkaa temppunsa vain kun tytölleni on jotain kivaa uutta, ja tekee samaa luokan muillekin tytöille.

Tälle tytölle itselle on vaatteet ylitärkeät silleen, että kun sataa kaatamalla vettä, niin tämä vetää urheasti feikki-uggeissaan (joita nimittää tyttöni mukaan tyylikengiksi :) ) vaikka esim. omani on silloin kumpareissa.

Neuvoisin kirjoittamaan sähköpostiviestin opettajalle ja näiden muiden tyttöjen vanhemmille. Siis yhteinen kirje, jossa kerrot tapahtumista ilman omia arveluja syistä tms. Kirjeessä ehdotat joko yhteistä tapaamista aikuisten kesken, tai pyydät opettajaa ottamaan tytöt keskusteluun käytöstavoista ja yhteisistä pelisäännöistä.

Hyvä että tyttäresi on nyt nähnyt, että kaikkien kanssa ei tarvitse kaveerata ja nämä ihmiset voi jättää rauhassa keskenään säätämään. Mielestäni sinun kannattaa lopettaa nämä kateuspuheet ja toppaliivikommentit, koska pohjimmiltaan kyse on vallankäytön opettelusta ja varsinkin sen väärinkäytön opettelusta. Se että jollain on jokin toppaliivi, on ainoastaan senhetkinen kimmoke rumalle käytökselle.

Kaikille lapsille hyvää itsetuntoa toivottaen!

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29188192:
Minkälaisia asukokonaisuuksia tyttärelläsi sitten on? Laita kuvia niin arvioidaan.

En laita ettei tunnisteta :) mutta saattaa esim. valita merenvihreän huivin ja sävyttää siihen sukkia myöten kaikki vaatteet oikeaa kylläisyysastetta myöten.

Tai valitsee jonkun värin kuten kerran alkusyksystä otti mun jostain teininä hankkimani mustavalkoisen kevyen huivin, yhdisti siihen valkoiset tennarit, mustat farkuleggarit, valkoisen paidan ja päälle laittoi mustan vähän pidemmän takin, vähän trenssimallisen.

Hänellä on yksi neonkeltainen tunika, sen kanssa haluaa pitää vain yksiä farkkuleggareita, koska niissä on oikeankeltaiset koristetikkaukset sivussa ja lahkeensuussa... Ja vain yhdet sukat on niihin täydelliset, kun on samaa keltaista. Näin tarkkaa se on.

Yhteistyössä