Pari kysymystä teille, jotka imetätte n. 9-10kk lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka usein imetätte päivässä? Entä öisin (jos vielä öisin annatte rintaa)? Mitä annatte ruokajuomana?

Poika on nyt n. 9,5kk ja saa rintaa aika tiuhaan, ehkä sellaiset 8krt päivässä. Välillä ottaa vaan huikat ja esimerkiksi ennen päiväunia ja yöunia syö pidempään. Ruokajuomana olen antanut mukista/lasista vettä hörpyn, tykkää siitäkin kyllä. Yöllä nukkuu toisinaan täydet yöunet ja joskus herää pari kertaa, nukkuu vieressä joten on helppo nostaa rinnalle. Joskus annan rintaa ennen ruokaa ja joskus päinvastoin.

Sillon kun esikoinen oli ton ikänen niin oli jo kuukausia saanut rintamaidon lisäks korviketta pullosta. Maitoa joi yhteensä n puol litraa vuorokaudessa. En nyt ulkoa muista kuinka monta kertaa joi pullosta ja kuin monta rinnasta,mutta yöllä sai aina rintaa,tossa iässä yleensä kerran yössä. Jos oltiin kaupungilla,ulkona tms niin yleensä sillonkin tissiä. Pullosta sai siis aina kun en ollu paikalla ja esim kylässä ollessa. Maitoallergian takia meillä oli siis käytössä erikoiskorvike eli se piti tehdä aina jauheesta.
Maitoa annoin ennen päivä- ja yöunia ja tilanteen mukaan,esim jos heräsi selvästi kesken unien niin maitohuikalla sai helpolla takas uneen.

meillä muistaakseni söi öisin useasti mut päivällä vain aamuin illoin. ei malttanut enää rinnalle rauhoittua eikä osoittanatut halua. lopetti eräänä yönä kuin seinään rinnan syömisen kokonaan 10kk iässä.

Kolme olen imettänyt ja tuossa vaiheessa annoin imutella niin vauva halusi.
Vauvan imu on tehokas vaikka ottaisi "vain huikkaa" niin oikeasti nostaa ison maitomäärän.

Nyt kun muistais enää tarkkaan millasta tuossa vaiheessa oli. Kaikkinensa imetin 1,5 vuotta. Kuitenkin olin jo aikaa sitten vähentänyt syöttöjä. Jos ajatellaan, että saa vielä aamu- ja iltamaidon, niin sen lisäksi pari kertaa päivässä pitäisi riittää! Yöllä ei enää tarvitse maitoa. Jos herää, se on vain tapa, josta kannattaa opetella irti. Mitä isommaksi tulee, sen vaikeampaa on. Sen verran muistan, että oma nukkui 6kk ikäisenä täydet yöt. Ei nyt mitään kymmentä tuntia, muttei keskellä yötä enää alettu syömään.

Mun neuvo siis on jättää ne yösyötöt kokonaan pois. Päivälle jätät vaikka sen päikkäreitä edeltävän imetyksen.

Meillä esikoinen tuossa iässä otti maitoa 5-6 kertaa päivällä, nuorempi samat kerrat päivällä ja yöllä 2-5 kertaa. Nuoremmalta en malttanut lopetta yöimetyksiä, kun oli muutenkin niin pienikokoinen, ajattelimme, että joka kikenä energiaa, jonka neiti kitusiinsa ottaa, mahdollistaa edes jonkinlaisen kasvun.

Aamulla saa tissimaitoa kun herää. Ruuan kanssa on Nannia ja "jälkiruuaksi" saa tissiä. Illalla syö tissiä ennen ku nukahtaa ja nukkuu sitten koko yön n. 9 tuntia.

Yhteistyössä