Jos sulla on äitiyspakkaus, voit nostaa laatikon pinnasängyn päälle, jos siltä tuntuu. Vauva tosiaan on tottunut kohdussa ahtauteen ja kokee olonsa turvalliseksi pienessä tilassa. Se on siis ainoa syy, miksi jotkut eivät halua nukuttaa vauvaa pinnasängyssä. MInä kokeilin aikoinaan äitiyspakkausta vauvan ensisänkynä, mutta esikoinen oli niin kova huitomaan, että heräsin itse koko ajan siihen, kun hänen kätensä läpsähtivät kovan pahvin kylkeen. Niinpä siirryin heti käyttämään pinnasänkyä.
Pehmeää kantokassia ei välttämättä edes tarvitse hankkia, jos vauva syntyy esim. kesällä. Tuolloin kuitenkin tarvitsee sitten lasta pukea enemmän ja laittaa tarvittaessa esim. makuupussiin. Ideana siis on se, voit hankkia aluksi vaunut ja ostaa myöhemmin rattaat. Vaihtoehtoisesti voit ostaa ainoastaan yhdet ""menopelit"" eli yhdistelmävaunut, joissa on rattaat, joiden selkänojan saa laskettua vaakatasoon. Tällöin tuohon tilaan voi panna pehmeän kantopussin tai kovemman kopan (jossa kantohihnat). Kantopussi/koppa ovat yleensä sen verran kapeita, että niissä harva nukuttaa lastaan lähempänä 1 v ikää. Kun lapsi oppii istumaan omin voimin (omat lapseni 6-7 kk iässä), hän viihtyy paremmin, kun saa istua rattaissa. Vaunuissa ei ole selkänojaa, joten siksi tietysti rattaat ovat paremmat siinä iässä, kun niissä on selkänoja. Jos vauva nukahtaa, selkänojan voi laskea alas.
Jotkut tekevät niin, että ostavat vaunut, myyvä ne ja ostavat sitten rattaat. Jos harkinnassa on useampi lapsi, niin sitten ei tietenkään kannata välillä myydä. Itse päädyin yhdistelmärattaisiin, mutta ne olivat aika leveät. Olivat tukevat ja hyvät työntää, mutta eivät kovin sirot ja näppärät. Jostain siis joutuu aina tinkimään.
Jos kävelee paljon ja pitkiä matkoja, voi ehkä joutua vielä viimeisiksi rattaiksi hankkimaan yli 2-vuotiaalle Pony tai Brio-rattaat.