Parhaat vinkit nuhaan, kiitos!

Heips!
Nyt on iskenyt oikeen kunnon flunssa, varmaan on jo pari viikkoa ollut joka rööri ihan tukossa, eikä mikään tunnu auttavan..
Mistä te muut ootte löytäneet parhaan avun nenän tukkoisuuteen ja nuhaan ylipäätänsä?
Niistäminen tuntuu vaan tukkouttavan lisää, vaikka luulisi toisinpäin. Vicks ei auta, eikä kuuman juominenkaan. Kuumetta ei ole, vain tää hermoja raastava tukkoisuus :(
Oisin kiitollinen vinkeistä, alkaa jo käydä voimille, kun ei saa yöllä kunnolla nukuttakaan..
M ja Onni-Ilona 31+1

Minä olen huomannut yhdeksi parhaista "lääkkeistä" lämmitetyn colan (coca cola, pepsi tms.), jonka sekaan raastetaan tuoretta inkivääriä niin paljon kuin oma maku antaa myöten, esim. n. ½-1tl. Lämmitän ensin nesteen mikrossa höyryäväksi ja sitten raastan sekaan inkiväärin. Mitä enemmän inkivääriä, sitä paremmit röörit aukeaa.
Kannattaa hetken aikaa sekoitella poreita vähemmäksi ennen juomista.

Minä kyllä käytin raskausaikanakin ihan niitä naso/nasolin/otrivin-nenäsuihkeita. Paikallisesti käytettynä niistä ei pitäis olla mitään isompaa haittaa ja varmuuden vuoksi otin vain yhden suihkauksen yötä vasten, että sain nukuttua. Muuten ei olis kyllä tullut yhtään mitään.

kokeilkaas raakaa sipulia pilkottuna makkariin, vaikka lautaselle. olettaen ettei se okseta, kuten mulle kävi viimeksi. tosin se auttaa meillä aina todella nopeasti.

ja toinen on höyryhengitys, mieluiten ilmankostuttaja yöksi makkariin ja sinne vähän nuhanenä-tippoja.

pikaista paranemista kaikille!

Osta se semmoinen "sarvikuono" eli nenänhuuhtelija. Apteekissa osaavat neuvoa. Se on aivan ykkönen! Ainakin minulla auttaa heti, kun vähän tuntuu tukkoisuutta. En tiedä onko oikein kunnolla rysähtäneeseen flunssaan apua, mutta uskon kovasti niin. Ja mikä parasta, ehdottomasti luomua!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Villipilli:
Minä kyllä käytin raskausaikanakin ihan niitä naso/nasolin/otrivin-nenäsuihkeita. Paikallisesti käytettynä niistä ei pitäis olla mitään isompaa haittaa ja varmuuden vuoksi otin vain yhden suihkauksen yötä vasten, että sain nukuttua. Muuten ei olis kyllä tullut yhtään mitään.
Mulle sanoi viime raskauden aikana lääkäri, että Nasolinia voi tarvittaessa käyttää. Sen ei ole todettu mitään aiheuttavan sikiölle, tosin ei ole ehdottomasti turvalliseksikaan todettu, joten siis ei varmaan ole vaan paljoa tutkittu. Mutta Otrivinia ei saisi käyttää, siinä on eri vaikuttava aine ja sen on todettu aiheuttavan sikiölle riskin keskushermostovaurioihin. :attn: Mutta Nasolin on siis ok jos jotain on pakko käyttää, ei toki sitäkään kannata "turhaan" käyttää mutta parempi sekin, kuin jokin ikävä jälkitauti antibioottikuureineen ja muine lääkkeineen. Mulla ainakin tulee helposti poskiontelontulehdus flunssan seurauksena.

Mulle sanottiin neuvolassa ettei mitään nenäsuihketta saa käyttää. Mulla on nenän limakalvot niin herkät että saan helopsti nuhan. Yleensä se on mennyt parissa päivässä ohi kun on käyttänyt otrivinia tai jotain allergiseen nuhaan tarkoitettua suihketta, mutta kun ei niitä saa käyttää niin ei meinaa mennä ohi. Nyt olin sitten lisäksi töissä voimakkaasti pölylle altistettuna ja tottakai olo meni vain pahemmaksi ja odotin kauhulla odotan milloin tämä menee korviin tai poskionteloihin. Apulöytyi yllättäin bepanthenista. Pumpulipuikko kuumaan veteen jolla ensin puhdistin sieraimet ja sen jälkeen toisella kostutetulla pumpulipuikolla pieni määrä bepanthenia perään. Kutittaa aluksi, mutta helpotti limakalvojen turvotusta ja olo alkoi helpottua.

Mulle kirjoitettiin männä viikolla Nasonexia muistaakseni ihan reseptillä. Ihmettelin kun olin saanut samaa allergiseen nuhaan pari vuotta aiemmin.

Mutta tukkoisella nenällä tekisi vain mieli istua saunassa höyryssä jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mulle sanoi viime raskauden aikana lääkäri, että Nasolinia voi tarvittaessa käyttää. Sen ei ole todettu mitään aiheuttavan sikiölle, tosin ei ole ehdottomasti turvalliseksikaan todettu, joten siis ei varmaan ole vaan paljoa tutkittu. Mutta Otrivinia ei saisi käyttää, siinä on eri vaikuttava aine ja sen on todettu aiheuttavan sikiölle riskin keskushermostovaurioihin. :attn: Mutta Nasolin on siis ok jos jotain on pakko käyttää, ei toki sitäkään kannata "turhaan" käyttää mutta parempi sekin, kuin jokin ikävä jälkitauti antibioottikuureineen ja muine lääkkeineen. Mulla ainakin tulee helposti poskiontelontulehdus flunssan seurauksena.
:attn: :attn:
Nasolinissa, Otrivinissa ja Naso ratipharmassa on ihan sama vaikuttava aine eli ksylometatsoliini. Tarkistaa voipi vaikka www.yliopistonapteekki.fi ja sieltä tuotteen nimi -haku ja sieltä sitten vastaavat tuotteet.

Ja se mahdollinen vaikutus ei liity sikiön keskushermostoon, vaan verisuonia supistavaan vaikutukseen.

Onpa muuten jännä juttu, että vielä keväällä kun ostin nasolinia, se pakkausselosteessa luki, että vaikka ainetta ei ole tutkittu raskaana olevilla, ei siitä ohjeen mukaan käytettynä pitäisi olla haittaa - nyt kaikkien tuotteiden selosteissa sanotaan, että ei pitäisi käyttää raskausaikana!

Yleensä tällaisissa tapauksissa on kyse juuri siitä, ettei ainetta ole tutkittu eikä lääkeyhtiö halua näin ollen ottaa vastuuta mahdollisista sivuvaikutuksista.

Mutta siis että ihan sama onko kyseessä nasolin tai otrivin, samaa ainetta kuitenkin sisältävät.

Yhteistyössä