Parhaat vinkit mustasukkaisuuden "hoitoon"

Eli meille tulee pian pikkukakkonen taloon ja esikoinen (vähän vajaa 3 vee) on erittäin omistava ja tempperamenttinen tapaus, joten vinkit ovat tarpeen...millaisia käytännön kikkoja teillä on ollut arkea helpottamaan?

Yleisestihän todetaan, että annetaan aikaa ja huomiota mahd. paljon esikoiselle, mutta esim. imetyshän vie aluksi paljon aikaa, joten hankalia tilanteita varmasti tulee....

Arktinen banaani
ota lapsi mukaan hoitamaan pikkuista. esim pyydä sitä antamaan harso vauvalle yms. näin lapsi kokee olevansa osa siskonsa hoitoa. ja samalla saa huomiota kehumisista yms.

Meillä kans tuo tilanne kohta edessä... ollaan pohjustettu sitä puhumalla paljon vauvasta jo alusta saakka ja ottamalla taapero mukaan odotukseen. Hän on kovin ylpeästi jo isoveli vaikkei vauva siis ole vielä syntynyt :D Olen ajatellut ottaa 3v mahdollisimman paljon mukaan hoitamaan vauvaa ja voihan sitä imettäessä leikkiä tai lukea samalla vanhemmalle. Ainakaan ei kannata sanoa koskaan että "ei äiti nyt voi kun vauva tarvitsee minua", asian voi ilmaista kiertämällä loukkaamatta isomman tunteita. Ja tietysti järjestää sitä kahdenkeskistä aikaa kun joku muu voi hoitaa vauvaa.

Tämä kaikki siis vielä ilman mitään kokemusta asiasta :D Mutta jotenkin näin ajattelin kokeilla helpottaa uutta arkea, katsotaan sitten miten käy!

Meillä esikoinen (1v 5kk) oli TODELLA mustasukkainen kakkosen synnyttyä, ei mm. kestänyt yhtään katsoa kun vauva oli rinnalla. Oli kauhean surullisen oloinen silloin alussa, ihan sydäntä särki katsoa pikkuista. Mulla vielä tää toinen syntyi sektiolla ja tilannetta ei ainakaan auttanut ettei saanut tuota pikkumiestä ottaa syliinkään ihan alussa. Sillä tavalla otin, n. viikko leikkauksesta, että olin sohvalla ja isä nosti esikoisen syliin. Olipa ihanaa saada mutistaa pikku-ukkoa kunnolla!

Ei siihen mitään erityiskonsteja taida olla, aikaa on vienyt ainakin meillä. Eihän siinä muu auta, kuin huomioida vanhempaa aina ja joka välissä todella paljon. Yhteisiä leikkejä ja yhteistä aikaa, mutistuksia, rutistuksia ja suukkoja paljon paljon paljon. Tehdä joka käänteessä selväksi, että hän on ihan yhtä tärkeä ja rakas kuin aina ennenkin. Nyt meillä jo esikoinen oma iloinen itsensä, leikkii ja peuhaa pikkusiskon kanssa.

Yhteistyössä