Meillä on ollut käytössä Emmaljungan Classic rattaat, ja niissä lisävarusteina siskonistuin ja seisomalauta. Päädyimme tähän ratkaisuun, koska halusimme pitäytyä normaalilevyisissä rattaissa. (Ikäeroa meidän lapsillamme on siis 1v 7kk.)
Aluksi meillä istui esikoinen siskonistuimessa, ja vauva pötkötti makuupussissa varsinaisessa ratasosassa. Kantokassi olisi ollut turhan hankala sujauttaa siitä välistä, enkä kokenut sitä tarpeelliseksi. Tämä systeemi toimi hyvin niin kauan kunnes pienempi alkoi jo olla kiinnostuneempi ympäristöstä, eikä viihtynyt enää hereillä ollessaan siellä alla.
Sitten kun pienempi oppi istumaan, lapset saattoikin vaihtaa jo toisin päin, eli pienempi hereillä ollessaan siskonistuimeen. Isompihan näkee kyllä ympärilleen alempaakin. Aluksi tosin taaperolle piti laittaa pientä lisäpehmustetta siskonistuimeen tueksi, samaan tapaan kuin syöttötuolissa. Nyt kun isompi täyttää kohta kolme, hän enimmäkseen kävelee vierellä tai joskus seisoo seisomalaudalla. Seisomalautaa en kyllä muuten ole kovin käteväksi kokenut, koska silloin joutuu itse astelemaan kauempana rattaista, ja työntäminen käy pidemmän päälle raskaaksi. Silloin jos on kiire, tai isommalla iskee protestimieliala/karkaamisinto, niin pistän kyllä vielä isommankin rattaisiin istumaan, joten vielä en ole siskonistuinta kokonaan viitsinyt ottaa pois. Istuimen irrottaminen ja kiinnittäminen ei siis käy käden käänteessä, mutta sen saa toisaalta helposti taitettua alas, jolloin istuin ei haittaa näkyvyyttä jos rattaissa on vain yksi lapsi.
Parhaina puolina olen tässä yhdistelmässä kokenut rattaiden kapeuden, variaatiomahdollisuudet, sekä pitkän käyttöiän. Samat rattaat menevät niin yhdellä kuin kahdellakin eri-ikäisellä lapsella, kun taas perinteisten tuplarattaiden käyttöikä saattaa jäädä lyhimmillään vuoden mittaiseksi. Toki ne voi tarvittaessa myydä sitten eteenpäin, mutta kaikilla ei ole tilaa säilyttää samaan aikaan sekä yhden että kahden lapsen rattaita.
Ainoa huono puoli tässä yhdistelmässä tosin on se, että silloin molemmat eivät voi nukkua rattaissa yhtä aikaa. Minua tämän ominaisuuden puuttuminen ei haitannut, koska esikoisemme ei muutenkaan nukkunut päikkäreitään rattaissa. Mutta jos isompi on tottunut rattaissa nukkumaan, niin silloin tämä yhdistelmä ei tietenkään toimi. Rajoituksena mainittakoon myös se, että tuon siskonistuimen painoraja on 15kg. Ja sadekelillä takana oleva joutuu täysin pimentoon, sekä istuimessa oleva tarvitsee erillisen sadeviitan.
Valitettavasti sellaisia rattaita, joissa saisi kaikki hyvät ominaisuudet samassa paketissa, ei taida olla olemassakaan...