"Parempi ettei pidäkään vauvaa liikaa sylissä ettei se totu siihen". Voiko vauvaa pitää liikaa sylissä/lähellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mokonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24175728:
Kyllähän vanhat ihmiset puhuu, että lapsen kannattaa myös antaa huutaa, niin keuhkot vahvistuu. Onhan näitä, kouluttamattomien ja yksinkertaisten ihmisten juttuja.

Ihan noinkaan en asiaa ilmaisisi vaikka totto että enemmän tutkimukseen perustuvaa tietoa meillä on käytössä. Aikakin oli aika toisenlainen ehkä vielä anopin hoitaessa lapsia. Voi olla että ruoka olisi jäänyt tarjoamatta (muille lapsille) jos kaiken olisi vauvaa sylitellyt. Sylissä pitäminen ei varmasti ole haitallista jos se ei syrjäytä jotakin toista sillä hetkellä tärkeämpää asiaa.

Meillä pidetään sylissä aina, kun siltä lapsesta tuntuu. Vauvana pidin sylissä aina, kun mahdollista. :)
Tietysti vauvan kuuluu olla mahdollisimman lähellä, tuntea sinut ja kosketuksesi!

[QUOTE="vieras";24175594]Lapsi tarvisee syliä ja läheisyyttä mutta motoriikan kehitys vaatii myös sitä että lapsi on lattialla ja opettelee kannattelemaan päätään ja ryömimään.

Tuttava joka on lastenlääkäri oli sitä mieltä että ainakaan sittereitä tms ei tulisi käyttää koska ne passivoivat lasta.[/QUOTE]
Toisaalta sylihoitokin kehittää lapsen motoriikkaa. Kun kantaa lasta mukanaan, niin siinä lapsi saa liikettä. Kun hoitaa vaipanvaihdot ja vaatteiden pukemiset /riisumiset sylissä, niin siinäkin lapsi kehittyy motorisesti.

Ei vauvan kuulu yksin möllöttää, ellei se itse halua (kuten jotkut vauvat käsittääkseni viihtyvät itsekseenkin). Mun tyttöni on ollut varsinainen sylivauva ihan syntymästä saakka, nukkui päiväunetkin sylissä ja vieläkin joskus. Uskon, että lapsen perusturvallisuuden kehittymisen kannalta on kaikkein tärkeintä, että saa läheisyyttä aina kun sitä kaipaa. En usko, että liikaa voi pitää sylissä, ellei nyt sitten väkisin pidä vauvaa, joka ei halua olla sylissä.

Mulla on kolme lasta, joita kaikkia olen paljon sylissä pitänyt, viimenen kulki jopa liinassa paljon mukana ihan arkisissakin jutuissa. Kukaan niistä ei ole syliin jäänyt, vaan kyllä on maailma vetänyt puoleensa ;)

Jokainen joka on pidellyt kädessään meren silottamaa kiveä, tietää että jatkuvalla hyväilyllä on ihmeitä tekevä voima.
- Tommy Tabermann

[QUOTE="vieras";24175594]Lapsi tarvisee syliä ja läheisyyttä mutta motoriikan kehitys vaatii myös sitä että lapsi on lattialla ja opettelee kannattelemaan päätään ja ryömimään.

Tuttava joka on lastenlääkäri oli sitä mieltä että ainakaan sittereitä tms ei tulisi käyttää koska ne passivoivat lasta.[/QUOTE]

Itseasiassa sylissä, pystyasennossa, se niskakin kehittyy paremmin ja terveemmin kun lattialla rähmällään ollessaan. Vasta lähemmäs 1v kaipaa mitään aikaa muualla kuin sylissä kehityksensä puolesta.

No niinkuin jo monta kertaa tullut ilmi, niin väärässähän anoppi oli, tsissus :D Vanhanaikaista ja vauvalle vahingollista olla antamatta sitä läheisyyttä, jota vauva tarvitsee.
Suosittelen kantoliinan hankkimista, saa kädet vapaaksi muuhun tekemiseen, vaikka vaavi siinä lähellä onkin :)