Parasetamoli ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Ihan kiva... en oo tajunnut,että alkoholia ja parasetamolia ei pitäis käyttää yhdessä. Harvoin käytän mitään särkylääkkeitä ja juonkin harvoin,mutta joskus oon baarista tullessa ottanu lääkkeen. Yleensä se on ibumax,mutta en minä muista oonko saattanu joskus ottaa jotain parasetamolia...

Oonko nyt voinu tuhota mun maksaa? :O

Siis eihän mitään särkylääkettä (lääkettä) suositella otettavaksi alkoholin kanssa, edes puskuroituja.

Ja olet todennäköisesti tuhonnut maksaasi koko elämäsi. Live with it.

En millään jaksa uskoa, että olisin ainut, joka on sitä ottanut.

Mutta wikipediassa mainitaan, että alkoholi jopa suojaisi terveellä ihmisellä maksaa alkoholin vaikutuksilta...?

Ainut mitä asiasta tiedän, enkä sitäkään tiedä, vaan olen kuullut; parasetamoli (panadol, panacod jne.)on maksalle pahasta..Etenkin alkoholin kanssa otettuna, sehän vaikka tappaa.. En kyllä tiedä kuinka pian, ja kuinka usein sitä tarttis yhdessä käyttää, mutta esim.yliannostus parasetamolia alkoholilla nautittuna voi olla kohtalokasta ihan lopullisesti ja yhdestä kerrasta..Mutta tuskinpa se enää viikkojen päästä tappaa, joten ole huoleti, jos hengissä vielä kirjoittelet.

Alkuperäinen kirjoittaja olenko väärässä?;30083962:
Ainut mitä asiasta tiedän, enkä sitäkään tiedä, vaan olen kuullut; parasetamoli (panadol, panacod jne.)on maksalle pahasta..Etenkin alkoholin kanssa otettuna, sehän vaikka tappaa.. En kyllä tiedä kuinka pian, ja kuinka usein sitä tarttis yhdessä käyttää, mutta esim.yliannostus parasetamolia alkoholilla nautittuna voi olla kohtalokasta ihan lopullisesti ja yhdestä kerrasta..Mutta tuskinpa se enää viikkojen päästä tappaa, joten ole huoleti, jos hengissä vielä kirjoittelet.

Ei ole maksalle pahasta jos pysytään ihan ohjeen mukaisessa annostuksessa.

Alkoholin kanssa otettuna rasittaa maksaa.

Satunnaisella käytöllä yhtäaikaa riskit on pienet. Sit toki jos ottaa reilun yliannoksen parasetamolia (5-10g) ja siihen vielä viinaa päälle niin kyllä siinä hankalan maksavaurion saa itselleen aikaiseksi.

Ja maksavaurio nimenomaan oireilee vasta päivien päästä, eli silloin kun on jo liian myöhästä.
Alko ja parasetamoli käyttää samoja osia maksassa, ibuprofeiini eri.
Ja se puskurointi tarkoittaa, ettei lääkeaine pääse vapautumaan vatsalaukussa liian pian säästäen vatsanlimakalvoja

No ainakaan en oo ikinä ottanu enempää kuin yhden ja en mielestäni koskaan ennen juomista tai sen aikana vaan nimeonmaan baarista tullessa. Ei oo usein tapana ollu ottaa, mutta tänään aloin miettiä, että oonkohan joskus ottanu...

Mutta tosiaan kerralla yhden enkä edes saman vuorokauden aikana lisää.

Yhteistyössä