paras sima ohje!!!

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kikka
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kikka:
pari asiaa vielä,aukaise välillä pullon korkkeja,että liika ilma pääsee pois....ja näin saat sitä "pirtsakkuutta" simaan....äläkä välitä,kun rusinat nousee pinnalle,sima ei ole valmista vielä silloin,vaikka moni niin sanoo...
Korkkeja ei saakaan kiertaa tiukasti kiinni ensin. Pitää antaa käymisen alkamaan ja ehkä vuorokauden jälkeen korkki kiinni.
minä kyllä laitan korkit kiinni, aukaisen niitä välillä,mutta sinun neuvo on yhtä hyvä,taidanpa kokeilla sitä seuraavaan "satsiin". =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja amy:
Alkuperäinen kirjoittaja cella:
vaihe 1. kävele kauppaan.

vaihe 2. etsi simapullot.

vaihe 3. maksa simapullo, kävele kotiin, nauti.
Oletko kokeillut näitä tänä vuonna ekaa kertaa olevia "perinteisiä" simoja?
Eli ei niitä "simaksi" maustettuja limsoja
ööö en.
Ne lasipulloissa myytävät ovat oikeasti hyviä, kuin itsetekemiä. Ovat hieman kalliimpia, mutta hyvíä.
Anteeksi, mutta et sitten ole oikeaa simaa maistanutkaan, jos olet tuota mieltä.
No mistäs sinä tiedät mitä simaa minä olen juonut, joten ole hiljaa!
 
Marilii
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja amy:
Alkuperäinen kirjoittaja cella:
vaihe 1. kävele kauppaan.

vaihe 2. etsi simapullot.

vaihe 3. maksa simapullo, kävele kotiin, nauti.
Oletko kokeillut näitä tänä vuonna ekaa kertaa olevia "perinteisiä" simoja?
Eli ei niitä "simaksi" maustettuja limsoja
ööö en.
Ne lasipulloissa myytävät ovat oikeasti hyviä, kuin itsetekemiä. Ovat hieman kalliimpia, mutta hyvíä.
Anteeksi, mutta et sitten ole oikeaa simaa maistanutkaan, jos olet tuota mieltä.
No mistäs sinä tiedät mitä simaa minä olen juonut, joten ole hiljaa!
No älä nyt karvojas pudota. En pahalla tarkoittanut.

 
hyvää
Fariinipussin kyljessä ohje jolla tulee todella hyvää simaa.Mulla onnistuu joka kerta mut esim.anoppi ei saa simaa samalla ohjeella maistuvaksi.Mä laitan sitruunat viipaleina siihen pinnalle antamaan makua.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää:
Fariinipussin kyljessä ohje jolla tulee todella hyvää simaa.Mulla onnistuu joka kerta mut esim.anoppi ei saa simaa samalla ohjeella maistuvaksi.Mä laitan sitruunat viipaleina siihen pinnalle antamaan makua.
Voiko sillä ohjella tehdä pienemmän satsin, vaikka vain 3-4 litraa, ettei tarvisi kiljutonkallista kerralla?
 
"Mamma"
8l vettä 3-4 sitruunaa 2ps fariinisokeria lusikankärjellinen simaa ja kuohuvaa saat siitä kun lisäät siihen humalaa sitä siihen enne laitettiin tämä on äiti vainaan resepti valmistus kiehuta vesi kuumaksi laita sokeri sinne sulamaan kaada ämpäriin johon olet vuollut jo sitruunan kuoret paloittele sitruunat sekaan ja lisää humalanklukkia ei paljoa kun neste on jäähtynyt lisää nokare hiivaa anna seistä seuraavaanpäivään pullota lisäen ensin 1-2 tl sokeria riippuen pullon koosta ja rusinoita vie viileeseen ja 10 päivän päästä on sima valmis ei ku naattimaan
 
Tällä ohjeella tulee parasta simaa:

4l vettä
250g fariinisokeria
250g sokeria
2 sitruunaa
herneen kokoinen nokare hiivaa

Keitä puolet vedestä, kaada sokerien päälle.
Lisää loppu vesi.
Lisää sitruunat, joista toinen kuorineen viipaloituna (pestään tietty ensin hyvin), toinen kuorittuna ja viipaloituna.

Anna viilentyä kädenlämpöiseksi, liuota hiiva tilkkaan vettä. Lisää nesteen sekaan.

Anna olla huoneenlämmössä vuorokausi, sitten pullotus. Pulloihin pohjalle 1tl sokeria ja muutama rusina.
Älä laita korkkeja tiukkaan, kiristä vasta vuorokauden päästä.
Huoneenlämmössä sima valmistuu n.3 vuorokaudessa, valmista on sitten kun rusinat nousevat pintaan.

Voi myös tehdä pelkästään fariinisokerista, jos tykkää vähän tummemmasta simasta. Jos taas tahtoo makeampaa, vaaleampaa simaa, niin sitten kokonaan tavan sokerista (mielestäni 50/50 on kyllä parasta) :)
 
Viimeksi muokattu:
"mimosa"
Kuuluuko niiden rusinoiden kulkea ylös alas valmistumisen aikana? Oon aiemmin tehny simaa vain kylmässä, nyt teki mieli kokeilla huoneenlämmössä ja näyttävät vaeltelevan ylös alas.. :)
 
"Simasuu"
Köyhänmiehensiman valmistus aika on noin viikko. Se ei ole tarkoitettu nautittavaksi vaan sen juominen on suoritus. Simaa on kätevä tehdä tyhjään puolentoistalitran virvoitusjuomapulloon.
ainesosat: 1 l vettä
1,5-2 dl sokeria
0,5 tl turbohiivaa tai pari pussia tavallista.
Ohje:
Pese pullo.
Lisää kädenlämpöinen vesi pulloon.
Lisää sokerit ja ravista pulloa.
Lisää hiivat.
Sulje korkki, mutta älä kiristä tiukalla, ettei pullo räjähdä.
Anna käydä 3-4päivää.
Älä nauti vaan juo.
 
simasuukkeli
Laitan sankon pohjalle 500g fariinisokeria ja 500g hienoa sokeria. Kaadan päälle kuumaa keitettyä vettä. Hämmennän muutaman kerran. Lisään kylmää vettä niin että neste tulee haaleaksi, ei liian lämpimäksi eikä kylmäksi. Lisään kolmen sitruunan puristetun mehun. Liotan 1/4 teelusikallisen kuivahiivaa kupissa sankosta otettuun nesteeseen ja kaadan sankoon. Laitan sankon päälle esim foliota ja pullotan seuraavana päivänä. Laitan jokaiseen pulloon puoli teelusikallista sokeria ja muutaman rusinan. Laitan pullot jääkaappiin. n. 4-5 pvn:n kuluttua rusinat ovat nousseet ylös pulloissa ja sima valmista juotavaksi. Aina on näin onnistunut sima ja on sopivan käynyttä, ei litkua, mutta ei kiljunkaan makuista. Hyvää vappua teille simasuut:)
 

Yhteistyössä