Paras sadeasu aikuiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyöräilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyöräilijä

Vieras
Mikä on paras sadeasu aikuiselle? Käyttäisin sitä varsinkin työmatkoilla (5 km suuntaansa) jonka pyöräilen ympäri vuoden säässä kuin säässä. Tympäisee olla litimärkä päästä varpaisiin. Sellainen perinteinen "kumipuku" olisi varmaan hyvä, mutta mahtaako siinä olla aivan hikimärkä matkan jälkeen?

Vähän olen kaupoissa tutkinut valikoimaa. On niitä perinteisiä Rukan kumipukuja ja sitten sellaisia tuulitakin näköisiä ja tuntuisia, joita myydään ihan sadetakin nimellä eli ne ovat varmaankin eri asia kuin vettähylkivä takki. Yhden vettähylkivän takin omistan ja saa kyllä olla pienenpientä tihkua, jos ei halua kastua.

Sellaista asua etsin, joka kestää vaikka minkälaisen rankkasateen ja pysyy varmasti kuivana.

Mun valinta on kunnollinen sadeviitta. Jalat kastuu, mutta jos laittaisi kumpparit, niin olisi hyvä. Sadeasu housut ja takki minulla on myös, mutta niitä en käytä pyöräillessä, koska hikoilun vuoksi kastuu myös sisältäpäin.

org_AF608205.jpg

Tuulipukumallisessa mulla ainakin roiskuu hiki, vaikka vaan kävelisin. Softshellistä kannattaa pysyä kaukana.
Tiedä sitten, miten goretexeissä hikoilee...

Mulla on 3 km työmatka ja ihan Helly Hansen -merkkistä "kumipukua" olen käyttänyt, silloin kun reilusti sataa. Ei minulla tuossa ehdi hiki tulla. Tuollainen vuoriton asu kuivuu nopeasti eli sen voi kotiin lähteissä pakata kuivana laukkuun, jos siis sade on jo lakannut.

Mä oon käyttäny isoa sadeviittaa, se peittää myös polvet jolloin kengät ja säärten alaosa vaan kastuu. Reppu mahtuu tuon alle ja pysyy kuivana ja ilma kiertää alta ja sivuista niin ettei hiosta vaikka on hengittämätöntä kangasta.
Mulla kans kunnollinen kuoritakki löytyy ja se hiostaa varsinkin sateella liikaa kun kosteus menee joka paikkaan. Miehellä on gore-tex puku ja samaa hiostamista valittelee.

Mä oon käyttäny isoa sadeviittaa, se peittää myös polvet jolloin kengät ja säärten alaosa vaan kastuu. Reppu mahtuu tuon alle ja pysyy kuivana ja ilma kiertää alta ja sivuista niin ettei hiosta vaikka on hengittämätöntä kangasta.
Mulla kans kunnollinen kuoritakki löytyy ja se hiostaa varsinkin sateella liikaa kun kosteus menee joka paikkaan. Miehellä on gore-tex puku ja samaa hiostamista valittelee.

Mun sadeviitta on jostain kirpparilta niin en tiedä hintaa, hinnat näyttää vaihtlevan prisman 5e viitasta fjällrävenin 89e viittaan.. Ihan kaikkein ohuinta/keveintä ei kannata valita kun se nousee sitten tuulen mukana. Liian lyhyitäkin lienee tarjolla, riippuu sun pituudesta.

Sadeviitta on pyöräillessä paras, sitten vaan kumpparit jalkaan. Goretex-takki ei ehdi kunnolla kuivua päivän aikana jos pukuhuoneessa ei ole tehokasta ilmanvaihtoa, vaan siihen jää tietty inhottava kylmännihkeys, ja sitä on ikävä pukea päälle kotimatkalle.
Kävellessä käytän Boreuksen hengittävää sadetakkia ja sadehousuja, jotka on suunniteltu niin, että ne sekä hengittävät, että ne on helppo vetää minkälaisten housujen päälle tahansa, eli niissä on sivuilla isot halkiot ja henkselit, eikä varsinaista vyötäröä ollenkaan. En tiedä onko näitä enää myynnissä, mutta ovat olleet joka pennin arvoiset. Näitten kun pitää mennä ihan toppavaatteidenkin päälle jos on ihan karsea ilma.

Itselleni paras yhdistelmä on ollut R-collectionin puuvilla-anorakki, ja siihen päälle nuo boreuksen sadevaatteet. Ei hiosta mutta silti säilyy kuivana.

Kiitos teille kaikille vastauksista. On monia vaihtoehtoja sadevaatteissakin. Kaupassa moni asu on 100 eurosta ylöspäin. Sen verran ainakin olen valmis panostamaan, mutta ei tietysti haittaa, jos halvemmallakin pääsee. Olisi tarkoitus saada kestävä ja hyvä, kun en sadeasuja niin usein osta. Pitää kokeilla kaupassa päälle eri vaihtoehtoja. Vielä kun pääsisi suihkuun testaamaan. :D Ehkäpä tämä on sellainen asia, että liikoja miettimällä menee vain pää sekaisin.

Kiitos teille kaikille vastauksista. On monia vaihtoehtoja sadevaatteissakin. Kaupassa moni asu on 100 eurosta ylöspäin. Sen verran ainakin olen valmis panostamaan, mutta ei tietysti haittaa, jos halvemmallakin pääsee. Olisi tarkoitus saada kestävä ja hyvä, kun en sadeasuja niin usein osta. Pitää kokeilla kaupassa päälle eri vaihtoehtoja. Vielä kun pääsisi suihkuun testaamaan. :D Ehkäpä tämä on sellainen asia, että liikoja miettimällä menee vain pää sekaisin.

Leikkaa jätesäkin pohjaan reiät päälle ja käsille, sekä kisko se niskaasi, niin sulla on hyvä ja halpa sadeviitta

Jos haluat hifistellä viimeisen päälle, niin hanki vielä kypärän päälle viritettävä sadesuoja sekä käsien suojaksi isoimman koon lasten kurahanskat (nämä saa parilla eurolla vrt. satanen jostain gotetexhanskoista). Itselläni on sadeasun lisäksi nuo ja rankkasateellakin olen kuivana pysynyt pyörräillessä.

Pitävätkö ne tuulipuvun näköiset kevyet sadeasut oikeasti vettä jos sitä saa niskaansa aivan kaatamalla? Onko kukaan testannut?

Olen pyrkinyt vähän panostamaan omiin ulkoiluvaatteisiini ja ostamaan aina vähän laadukkaamman ulkoilupuvun kuin halpahallien halvimmat mallit. Nyt minulla on vettähylkivä tuulitakki ja samantapaiset housut mutta kokemus on sama kuin ap:llä että jos sataa vähänkin enemmän kuin tihkua niin kastuu. Kun töistä lähtiessä alkoi oikein kunnon rankkasade niin näistä tuli samantien vedet läpi ja olin ihan likomärkänä. Olisi mukavaa jos olisi kunnon sadeasu jolla pärjäisi kuivana vaikka kuinka sataisi kaatamalla vettä niskaan. Rukan kumipuku pitäisi varmasti kuivana rankkasateessakin mutta en ole vielä ostanut sellaista kun mietityttää että kuin hirveästi siinä hikoaa.

Pitävätkö ne tuulipuvun näköiset kevyet sadeasut oikeasti vettä jos sitä saa niskaansa aivan kaatamalla? Onko kukaan testannut?

Olen pyrkinyt vähän panostamaan omiin ulkoiluvaatteisiini ja ostamaan aina vähän laadukkaamman ulkoilupuvun kuin halpahallien halvimmat mallit. Nyt minulla on vettähylkivä tuulitakki ja samantapaiset housut mutta kokemus on sama kuin ap:llä että jos sataa vähänkin enemmän kuin tihkua niin kastuu. Kun töistä lähtiessä alkoi oikein kunnon rankkasade niin näistä tuli samantien vedet läpi ja olin ihan likomärkänä. Olisi mukavaa jos olisi kunnon sadeasu jolla pärjäisi kuivana vaikka kuinka sataisi kaatamalla vettä niskaan. Rukan kumipuku pitäisi varmasti kuivana rankkasateessakin mutta en ole vielä ostanut sellaista kun mietityttää että kuin hirveästi siinä hikoaa.
Eivät ole minun kohdallani pitäneet vettä, vaan olkasaumat alkavat jossain vaiheessa päästää vettä läpi. Siis jos ihan tosissaan sataa.

Yhteistyössä