Pelletit + PeeWee -laatikko.
PeeWee-kissan wc
Tavallisessa laatikossa käytettynä pellettejä kuluu enemmän ja laatikko on hankala putsata, mutta ritiläpohjaisen laatikon kanssa käyttö on superhelppoa ja yksi pellettisäkki riittää mun kahdella kissalla useamman kuukauden. Kokeilemistani vaihtoehdoista ylivoimaisesti edullisin ja hajuttomin, ja vielä kompostoituva.
Ainoa miinus, mutta sitäkin vakavampi, on että osa kissoista vierastaa pellettejä ja alkaa vältellä pissalla käyntiä, mikä voi johtaa virtsakiteisiin ym. vaivoihin. Eli jos vaihdat pelletteihin niin tarkkaile kissaasi, että se käy laatikolla yhtä usein kuin ennenkin.
Toinen kokeilemani hyvä, mutta huomattavasti hintavampi tuote oli maissista valmistettu paakkuuntuva "hiekka". En muista tuotteen nimeä, mutta eläinkaupoista voi löytää. Mutta oli tosiaan melkosen kallista. Hiljattain yksi eläinkaupan myyjä kertoi myös samantapaisesta, mutta pähkinän kuorista tehdystä "hiekasta". Hyviä vaihtoehtoja jos pelletit ei käy ja haluaa kuitenkin kompostoituvan tuotteen.
Mikrohiekoista löytyy monia hyviä, myös edullisemmista merkeistä, mutta ongelmana on laatikosta roiskuneen hiekan liimaantuminen lattiaan jos hiekkalaatikon paikka on kylppärissä tms. missä lattia on välillä kostea. (Kuten meillä..) Savipohjaista hiekkaa ei voi myöskään kompostoida tai laittaa biojätteeseen. Savipohjaiset hiekat on kuitenkin monille kissoille mieluisimpia.
"Kristallihiekkoja" en ole itse kokeillut, mutta niitäkin monet kehuvat. Olen kuitenkin kuullut, että jostain syystä jotkut kissat yrittävät syödä tuota hiekkaa, mikä ei tietenkään ole terveellistä.