Paras kantoliina ja paras kantoreppu mielestäsi...

  • Viestiketjun aloittaja "Sweet_Poison"
  • Ensimmäinen viesti
"Sweet_Poison"
Tässä koitan koota itselleni kevätvauvan tuloa varten tarvikkeita ja nyt etsinnässä siis kantoliina ensimmäisiä viikkoja/kuukausia varten ja rintareppu sitten käyttöön myös. Toisilla lapsilla oli aikanaan BabyBörn-merkkinen rintareppu. Mitä nykyisin pidetään hyvänä? Mikä kantoliina olisi ensimmäistä kertaa kantoliinaa käyttävälle hyvä?
 
veima
Meillä oli käytössä aluksi ihan Prismasta ostettu pitkä kantoliina (Babylonia Tricot-Slen). Tykkäsin tuosta kotioloissa kyllä, mutta pituutensa vuoksi minusta hankala käyttää kodin ulkopuolella. Ostimme myös Baby Björn Synergy- rintarepun, tästä tykkäsimme kovasti erityisesti matkustettaessa, helpot ja nopeat säädöt ja lapselle ei tule kuuma. Kilo- ja pituusraja tulee kuitenkin nopeasti täyteen (12 kg/74 cm). Nyt käytössä Ergo- kantoreppu, olen tykännyt (menee valmistajan mukaan 18 kg saakka), pienelle vauvalle tarvitsisi erillisen lisäosan. Paljon kehutusta Manducasta en kokeiltaessa tykännyt. Kannattaa uuten varoa netin rintareppu vrs. kantoreppu- keskusteluita, menee aika äärimmäisyyksiin ;)
 
"Sssalla"
tricot slen on ihan perusliina =) trikoiset on oikeastaan kaikki samanlaisia, vähän eroa vaan siitä että onko paksumpi vai ohuempi. joten niistä ei juurikaan ole eroa millaisen ostaa, näitä liikkuu myös hyvin käytettynä esim huutiksessa.
kantorepuissa taitaa nykyään olla suosituin manduca, joka on tullut tuon ergon tilalle.
 
"vierailija"
Käsittääkseni nuo babybjörnit ovat erittäin epäergonomisia pienelle vauvalle :/ Googlettamalla varmaan löytyy asiasta paljonkin tietoa. Kyseisten reppujen "lempinimi" onkin lapsen roikotin. Pahimmillaan (ainakin jos vauvalla on jotain piilevää vikaa jo valmiiksi selässä) voi aiheuttaa suuriakin ongelmia jatkossa.
 
veima
[QUOTE="Sssalla";25205197]tricot slen on ihan perusliina =) trikoiset on oikeastaan kaikki samanlaisia, vähän eroa vaan siitä että onko paksumpi vai ohuempi. joten niistä ei juurikaan ole eroa millaisen ostaa, näitä liikkuu myös hyvin käytettynä esim huutiksessa.
kantorepuissa taitaa nykyään olla suosituin manduca, joka on tullut tuon ergon tilalle .[/QUOTE]

Tummennettu lause ei pidä paikkaansa. Sekä ergoa ettää Manducaa myynnissä. Ovat siis eri merkkiset kantoreput ja mielestäni eroa on, suosittelen kokeilemaan kumpaakin.
 
veima
[QUOTE="vierailija";25205208]Käsittääkseni nuo babybjörnit ovat erittäin epäergonomisia pienelle vauvalle :/ Googlettamalla varmaan löytyy asiasta paljonkin tietoa. Kyseisten reppujen "lempinimi" onkin lapsen roikotin. Pahimmillaan (ainakin jos vauvalla on jotain piilevää vikaa jo valmiiksi selässä) voi aiheuttaa suuriakin ongelmia jatkossa.[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitin tuossa ylempänä viitatessani rintareppu vrs. kantoreppu- keskusteluun ;)
 
"vieras"
Meillä oli TricotSlenin liina (kannattaa ostaa käytettynä huutiksesta) ja Manduca (myös kannattaa ostaa käytettynä huutiksesta). Manduca oli ihan loistava, liina oli hitusen liian pitkä mutta sen lyhennyttäminen ei varmaan montaa euroa maksa.
 
Juuri tätä tarkoitin tuossa ylempänä viitatessani rintareppu vrs. kantoreppu- keskusteluun ;)
Mä en oikein ymmärrä tuota silmän vinkkausta tässä kohtaa. Kantorepuissa ja rintarepuissa on yksi suuri ero: ergonomia. Rintarepussa vauva roikkuu haaravälinsä varassa, kantorepussa vauvan asento taas on ergonominen ja se on parempi vaihtoehto sekä kantajalle että vauvalle. Itselläni on ollut sekä rintareppu että kantoreppu. Rintarepussa en jaksanu kantaa enää kovin isoa vauvaa koska se tuntui siinä niin raskaalta ja niska ja selkä väsyivät. Vauvalla jos oli vähänkään pissaa vaipassa niin se tursusi vaatteisiin ja reppuun koska vauvan roikkui siinä niin että se vaippa liiskaantui siellä välissä. Manducan kantorepussa ei ole ollut kumpaakaan näistä ongelmista, nyt 10kiloinen 1,5vuotias tuntuu siinä tosi kevyeltä, mikään paikka ei kipeydy eikä vaipan sisällöt tursua kun lapsi ei roiku haaravälin varassa. Lisäksi Manducan ja Ergon iso plussa on henk koht ollut se, että siinä lapsen saa myös selkään. Se on paljon kätevämpää kuin se että lapsi on tuossa edessä, varsinkin isommalla vauvalla.

Kukin tietysti tekee omat valintansa mutta kannattaa, ap, käydä tutustumassa eri vaihtoehtoihin. Ja koska nyt halusit niitä mielipiteitä kokeneemmilta niin minä liputan Manducan puolesta. ja mulla tosiaan on kokemusta muistakin kantovälineistä. Mulla on ollut myös rengasliina ja pitkä trikookantoliina. Jälkimmäinen oli oikein hyvä pienellä vauvalla mutta kun painoa alkoi tulla lisää niin se oli jotenkin liian joustava. Rengasliinasta en tykännyt ollenkaan.
 
"alley"
Mulla oli Kaislakehdon liina sekä Manduca. Molemmista tykkäsin tosi paljon etenkin ulkoillessa. Kesällä oli helppo laittaa tyttö liinaan ja lähteä koirien kanssa lenkille, usein nukahti siihen ja sai siirtää sänkyyn jatkamaan päiväunia :) Nostaisin sellaisen pointin erona rintarepun ja Manducan välillä, että Manducassa lapsen kantaminen on itselle ergonomisempaa, kun tulee kunnon tuet lantiolle, joka jakaa kannetavan painon tasasemmin koko yläkropalle eikä pelkästään hartioille. Mutta ehkä kannattaa käydä kokeilemassa noita reppuja kun lapsi on syntynyt ja sitten huutikseen metsästämään mieleistään. Trikoinen liina kantovälineeksi siihen asti.
 
"vieras"
Tämä on makuasia. Itse suosin pikkuvauvan kanssa trikooliinaa, ja ohuempi parempi. Meillä oli ohut Pikku-Ruu, sillä kannoin siroa vauvaa puolivuotiaaksi. Kudottu liina taas on pitkäikäisempi, sillä kantaa painavampaakin, mutta sen sidonta vaatii himpun enemmän harjoittelua alussa (trikooliinan voi sitoa valmiiksi päälle ja sitten nostaa lapsen kyytiin, kudottu liina on kiristeltävä lapsi kyydissä - mikä sekin sujuu parin harjoituskierroksen jälkeen). Kudotuissa liinoissa taas on hurjia eroja miten helposti sidottavia ja mukavan tuntuisia ne ovat, ja se liina millä kantaa mukavimmin vastasyntynyttä ei ole sama liina millä kantaa mukavimmin taaperoa - tosin on liinoja joilla molemmat onnistuu ihan kivasti :) Kudottua liinaa ostaessa käytetty on usein aloittelijalle uutta parempi, kun liina on ehtinyt pehmetä.

Repuista itse suosin Manducaa. En tiedä, onko muuta kantoreppua, jossa voi aina kiristää olkaimet vetämällä eteenpäin, siis sekä edessä että selässä kantaessa...? Taakse päin kiristäminen on minusta vaikeaa.

Jos nykyisestä kantovälinevarastosta pitäisi valita vain yksi kantoväline, jolla olisi selvittävä seuraavan lapsen koko kantoikä, se olisi joko Haikarankehto-liina (koko 6) tai sitten Manduca.

Jos päädyt kudottuun liinaan, hanki jostain liinakonkarituttava tai kantoliinatukihenkilön yhteystiedot, jotta voi kysyä vinkkejä sitten kun tulee pieniä "entäs nyt" kysymyksiä lapsen kasvaessa. Sellainen apu on korvaamatonta.
 
ei konkari mutta
Siis pidän Stokkea ja Manducaa jne arvossa enkä ole yhtä yltiöinnostunut Babybjörn One - mallista kuin www.babybjorn.fi itse tai joku www.muksumukaan.fi tai bb- fanibloggarit mutta jos vähänkin katsoo kuvia ja kokeilee ja tutustuu tuotteen tehneeseen yhtiöön niin on kokolailla selvää että se kantoreppu on ihan yhtä hyvä kuin muut vastaavat nykykantoreput jos ei parempi... Hinta tosin on vähän ma ducaa kovempi mutta niin on jotkut ominaisuudetkin...
 
Pin
Olen kokeillut BabyBjörniä, Stokkea ja Manducaa. Eniten pidin Stoken repusta näistä vaihtoehdoista ja Tricot Slenin liinaa en vaihtaisi vieläkään, vaikka kannettava on yli kaksivuotias.
 

Yhteistyössä