Paras ikä etelään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Hei! Kysyn teiltä konkareilta mikä on mielestänne ollut lapsen paras ikä lapsen kanssa etelään mentäessä?
Sukulaisemme kovasti yrittävät saada meitä ensi kesänä etelään tällaiselle all inclusive hotelliin mikä siis sijaitsee keskellä ei mitään ja pihalla on vaan mahdoton määrä altaita ja kysymyksessä kuuma kuuma Turkki! Tyttömme olisi silloin 10-11 kk. Toki matka muuten houkuttelisi, mutta mietin ettei tytön ikä kyllä houkuttele yhtään:
-ei välttämättä kävele, eikä puhu tai ainakaan ei vielä kunnolla tottele
-saa jatkuvasti varoa ettei tipu altaaseen
-ei vielä voi syödä samaa ravintola ruokaa kuin aikuiset ja kohteessa purkkiruoat maksavat omaisuuden! (mutta jos kaikki ottaa täältä mukaan on koko matkalaukku täynnä pelkästään vauvan ruokaa ja kilot menee varmasti yli)
+ Mitä iloa on näin pienelle etelän matkasta? Niin kuumaa ettei oikein missään pysty konttaamaan tai olemaan. On liian pieni kerhoihin ja leikkeihin muiden lasten kanssa. Kohteessa ei voi tehdä vaunulenkkejäkään kun se on keskellä ei mitään. Voiko äitikään rentoutua kun koko ajan pitää sydän syrjällään vahtia pikkuista ja illalla on mentävä äidin vauvan kanssa aikaisin nukkumaan kun muut aikuiset istuskelevat viettämässä mukavaa iltaa?
Kertokaa onko minulla täysin negatiiviset ennakkoluulot ja tulisiko matkasta sittenkin jotain muuta kenties? Ja mikä olisi paras ikä suunnitella matkoja lapsen kanssa? Pitäisi keksiä jotain perusteluja miksi emme voisi matkalle lähteä...
p.s. Tyttömme ei ainakaan tähän asti (nyt 3kk) ole ollut mikään maailman helpoin tapaus: ei oikein viihdy yksin, tosi kärsimätön odottamaan tms, on alkanut vierastaa rajusti, ei nukahda helposti ainakaan minne vain yms

Itse olen lähdössä tammikuussa Espanjaan. Tyttö on silloin 5kk. Olen asennoitunut matkaan hyvin, aion ottaa täältä kaikki mukaan. Meitä lähtee iso porukka (mieheni, vanhempani, veljeni ja toisen veljen vaimo). Luulen,että kaikki menee ihan hyvin. Itse en henkilökohtaisesti lähtisi pienen kanssa TURKKIIN, sillä se on ainoa euroopan kohteista, jossa menee maha sekaisin jo aikuisella (tästä löytyy henk.koht. kokemusta :)) en siis uskaltaisi lähteä pienen kanssa riskeeraamaan. Turkissa on ilmeisesti niin erilainen bakteerikanta kuin mihin me suomalaiset olemme tottuneet. Oletko ajatellu, josko lapsenne jäisi suomeen vaikkapa isovanhempien kanssa hoitoon? Näin saisi äitikin rentoutua rauhassa...siis sekin on yksi vaihtoehto...Punnitse miinus ja plus-puolia ja tee ratkaisusi sen perusteella, kumpia on enemmän! Kävi miten kävi, niin oma on ratkaisusi =)

Kiitos muutamasta vastauksesta mutta nimenomaan haen tietoa etelässä olleilta sillä itselläni ei todellakaan ole mihinkään faktoihin perustuvaa tietoa vaan ainoastaan tämmöstä mutu-arvailua jotka todennäköisesti ovat vielä aika negatiivisia arvailuja... Paha mennä sanomaan 4 lapsen äidille että en halua lähteä 10 kuisen kanssa sinne, koska en edes ole hoitanut ikinä 10 kuista niin mistäs minä voisin sen tarkalleen tietää minkälaista se olisi... Hoitoon emme taatusti lasta viikoksi pysty jättämään sillä iso ikävä jo pienemmistäkin mummola-ajoista, muuten kiva vinkki! Ja olemme aiemmin olleen hyvin usein niin Espanjassa, Turkissa ja Kreikassa ja mielestämme Turkki on ollut näistä aina se paras emmekä ainakaan me ole ikinä kärsineet ruokaoireista, mutta niistähän voi tunnetusti kärsiä kaikkialla jos huono tuuri käy. Mutta siis please lisää kokemuksia!

Olemme perheen kanssa matkustelleet usein Turkissa kesän eri aikoina, lämmintähän siellä aina on ;-) mutta muuten niin kiva kohde. Lapset ovat olleet siis eri-ikäisiä näillä reissuilla, kerran oli yksi keskimmäisistä 9kk ollessamme siellä kaksi viikkoa. Matka meni todella hyvin, nukkui hyvin päiväunet palmun alla varjossa, välillä viilennettiin kuumuutta altaassa pulikoiden, huomattiin jopa kun uppeluksiin mentiin että sukellusrefleksi toimi edelleen, joten innostui oikein sukeltelemaankin.

Mukaan suomesta veimme velli- ja maitojauheet eivät paina niin paljoa kuin tetrat joita oli kyllä niitäkin lavallinen mukana. Hedelmiähän tuon ikäiset syövät jo hyvin mitä voi myös siellä syöttää ja mehuja antaa, nestehän siellä on todella tärkeää. Leipäkin on ihan normaalia jne. Meillä ainakin on aina reissut menneet hyvin ilman vatsatauteja tms. Toisaalta noin pienen kanssa ei välttämättä edes jaksa kaupungilla hirveästi käyskennellä joten tuollainen hotelli voi olla ihan hyvä, kunhan huoneesta löytyy ilmastointi mutta eiköhän turkin kaikissa hotelleissa se ole.

Me lähdemme 7kk vauvan kanssa kolmeksi viikoksi Thaimaahan. Ajattelen matkaa siten, että se on vaihtelua itsellekin tähän arkeen. Toki matka tulee olemaan täysin erilainen kuin aiemmat, mutta lähdemmekin sillä asenteella. Otamme myös mukaan suuren määrän purkkiruokia, vaikka vievätkin tilaa, onpahan sitten tuliaisille tilaa paluumatkalla. Lähdemme nyt kun vauva 7kk, koska hän ei kävele. Juuri kävelemään oppineen kanssa en jaksaisi ehkä lähteä, mutta näin on hyvä. Lähde ihmeessä matkaan, saat vaihtelua arkeen ja yleensä nuo matkat sujuvat lasten kanssa erittäin hyvin. Vauvat tykkäävät nukkuakin koneen hurinassa. Anna nousun ja laskun aikana juotavaa, jottei korvien kanssa tule ongelmia. Juodessa korvat pysyvät auki. Mukavaa matkaa!

En lähtisi 10 kuukauden ikäisen kanssa etelään, meillä ainakin kaikki lapset ovat oppineet kävelemään juuri silloin ja vahtiminen on pahimmillaan! Ja tosiaan ruuat ja kaikki olisi mukana raiattava. Me olimme kanarialla kun pienin oli 2,5, (isommat 4 ja 5) sillon oli helppoo. Ja loma tuntui lomalta! noin puolivuotiaan ja sitä pienemmän kanssa voisin taasen lähteä.

Itse olin 6kk ikäisen kanssa viikon etelässä ja loistavasti matka meni. Ruoka oli tosin helppo tarjota kun pääsääntöisesti söi vielä rintaa silloin. Seuraavan kerran lähdetään maaliskuussa jolloin tyttö on 10 1/2 kuukautta niin voipi olla eri vauhti ja meininki matkalla mutta se nähdään sitten. Ei tiedä ennen kuin kokeilee. Tuota ekaakin matkaa tressasin etukäteen ihan turhaan.

Olimme myöskin lähisukulaisten kanssa etelässä pojan ollessa 9,5 kk, ja matka oli erittäin onnistunut. Poika nautti altaassa uimisesta ja huomion keskipisteenä olemisesta. Keskipäivän polttavimmat tunnit olimme huoneessa (päiväunilla) ja muutenkin tietysti aika paljon varjossa. Me vanhemmat saimme aikaa olla kahdestaankin, kun innokkaita hoitajia oli mukana riittämiin. Itse vielä osittain imetin, minkä lisäksi otimme mukaan puurohiutaleita (huoneessa vedenkeitin) ja 1-2 purkkia ruokaa/päivä. Lisäksi poika söi leipää ja hedelmiä.

Yhteistyössä