papa2 ja kondylooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä *

Vieras
Lääkäri sanoi toisen asian vuoksi lääkärissä käynnin yhteydessä papan olevan 2 ja kondylooma. Ei siitä puhunut sen enempää, kuin uusi koe 6 kk päästä.
Näkeekö lääkäri papan tuloksista itse muutakin, koska joskus laitetaan jo tuossa vaiheessa hoitoihin, tai kerrotaan tarkemmin tuloksesta??

Esim luin viestin paha papa hsil...mikä on hsil? Ja olisiko tämä näkynyt myös minun papassani, jos syytä olisi? Miksi joillekin sanotaan tarkemmin jo papa 2 ja joillekin ei?

Minä olen se hsil kirjoittaja...

Eli kun papakokeesta saa kakkosen, sitä seurataan juuri tuo 6kk, koska se voi palautua itsestään siihen ykköseen, joka on normaali. Varsinkin nuorilla ihmisillä usein lievät muutokset parantuvat itsestään.

Sitten jos silloin 6kk päästä papakokeen tulos onkin noussut, eli on kolmonen, sinä saat lähetteen naistentautien poliklinikalle, jossa sinulle tehdään kolposkopia. Kohdunkaulan tähystys ja otetaan muutamia koepaloja, jotka lähetetään patalogin tutkittavaksi. Sitten jos siltä näyttää, niin tehdään sellainen LOOP-hoito.

Jokapaikassa ei enää käytetä papakokeessa luokitusta 1-5 vaan on otettu tuollainen kirjaisyhdistelmä. Itselläni tuo hsil vastaa luokkaa 3-4.

Sinun ei tarvitse olla peloissasi, vaan voit ihan rauhakseen olla. HPV (kondylooma) voi olla korkean riskin, tai matalan riskin virustyyppi. Eli kaikki HPV virukset eivät aiheuta kohdunkaulan syöpää tai sen esiasteita. Luokka 2 on vielä aika kevyt luokka ja voi hyvin olla, että se muuttuu ykköseksi sinulla.

Jos 6kk päästä saat papakokeessa uudestaan luokka 2. Voit saada jo silloin lähetteen poliklinikalle, tai sitten he saattavat seurata vielä puoli vuotta ja jos silloinkin on luokka2 saat automaattisesti sinne kutsun.

Eli kohdallasi on ihan normaali käytäntö siellä tapahtunut. Seuranta papa 6kk päästä ja sitten vasta tiedetään enemmän.

Tiedän, että tuo tuntuu pahalta, mutta koita rauhoittaa itsesi, sillä se luokka ei pomppaa yhtäkkiä puolessa vuodessa vitoseen. Esim. syövän esiasteenkin kehittyminen syöväksi kestää vuosia.

Minulla oli siis syövän viimeisin esiaste cin 3 ja se nyt poistettiin toivottavasti kokonaan.

Kävin 17-vuotiaana ekaa kertaa eläessäni gynellä ja silloin myös mulla todettiin tää "kolmonen". Nyt kolme vuotta oon juossu naistetautien polilla puolen vuoden välein eikä se oo muuttunu onneks pahempaan muttei kyllä parempaankaan suuntaan.
Silloin se oli kamala järkytys ja olin aika hysteerinen pari päivää vaikka ei tässä sentään kuolemaa vielä tehdä.
Onneks sairaalalla on ollut loistava henkilöstö, eivät tee tutkimustilanteesta vastenmielistä ja kaikki mahdolliset tiedot oon tästä saanu....

Muutama vuosi sitten sain myös tuollaisen 6kk tarkkailuajan kakkosen takia. Ja puoli vuotta myöhemmin oli palautunut ykköseen. (Ja ikää jo lähemmäs 30v.) Joten koita olla murehtimatta, vaikka varmasti asia mielessä pyöriikin.

mulla todettiin papassa luokka 3 ja sen jälkeen koepalojen otto (koloskopia), joissa todettiin keskivaikeita solumuutoksia. Tämän jälkeen loop-tekniikalla palan poisto. Toimenpide oli kaiken kaikkiaan erittäin vastenmielinen. Puudutuspiikit kohtuun sattuivat ja puudutusesta huolimatta palan poisto sattui niin paljon että huusin vaikka en ole kipuherkkä. Myös koloskopia oli erittäin epämiellyttävä kokemus. Tästä varmaan seuraa nyt useita vuosia jatkuvaa juoksua naistentautien klinikalla.
nim. hajottava kokemus

Yhteistyössä