papa

• Viestiketjun aloittaja tulehdus?
  • Ensimmäinen viesti
tulehdus?
Sain tänään gynegologiltani tiedon, että papastani on löytynyt lievää tulehdusmuutosta... Muita toimenpiteitä en kuulema tarvitse, paitsi kontrollikäynnin 6-12 kk:n kuluessa. Mutta mitä tuo nyt on tarkoittavinaan? Pitäisikö tästä huolestua? Luulin, että tulehduksiin liittyy aina jotain oireita, esim. kutinaa tai runsaampaa valkovuotoa, mutta en ole huomannut mitään oireita.

Mikä siellä sitten voisi olla tulehtunut? Ja mistä tiedän milloin tulehdus on loppunut, kun oireitakaan ei ole ollut? Ja voiko tälle tehdä jotain itsehoitona? Jos alapäässä on tulehdus, voinko kuitenkin harrastaa normaalisti seksiä vai pitääkö alkaa käyttää kondomia lisänä, vai tarttuuko tällaiset tulehdusbakteerit ylipäänsä? En nyt yhtään tiedä mitä tehdä... :( Kiitos jos joku osaa auttaa! :)

et
Jatkat elämääsi niin kuin tähänkin asti. Ei tarvitse tehdä mitään muutoksia tuon tuloksen takia.

Koska sinulla ei ole oireita, niin mitään oireita ei tarvitse hoitaa pois.

Sitten reilun puolen vuoden kuluttua menet uudelleen kokeeseen. Silloin varmistetaan, että elimistösi on hoitanut tulehduksen pois.

Jos sinulle tulee jotain erityisiä oireita, niin menet tietysti normaalisti lääkäriin.

ap
Heh, kiitos, no tuohan kuulostaa helpolta ja myös helpottavalta! Tosin olisipa silti hauska tietää, mistä ihmeestä tuo tulehdus on sitten minuun pesinyt, että voisi jatkossa välttää mokoman.

Ja tuntuu myös aika hurjalta odottaa yli puoli vuotta ennen kuin saan tietää vieläkö elimistössä on tulehdus vai ei... Luulisi että jos tulehdus ottaa yli puoli vuotta parantuakseen, se olisi jo hoidettava ennemmin jollain lääkkeillä. Mutta meneehän se kai näinkin, mikäs tässä kun ei ole tosiaan niitä oireitakaan! :)

ellu
Mulla oli viime syksynä sama juttu. Ei ollut mitään oireita ja ruutiini-papassa tuli tulos että on tulehdus. Mulle sanottiin vaan että jos ei kerta mitään oireita ole, niin saa antaa olla. Mutta jos oireita tulee, niin hakea lääkekuuri lääkäriltä.
No siitä seuraavat menkat eivät sitten loppuneet ollenkaan, kestivät ainakin 2 viikkoa, sellaista pientä ruskeaa vuotoa vain jatkui. Laitoin itsehoitona hiivalääkkeet (sain puhelimitse sellaiset ohjeet), mutta ei ollut mitään apua. Sitten kävin lääkärillä ja sain kaksi eri antibioottikuuria. Käsitin niin että nuo kaksi eri kuuria siksi, että ei tiedetty onko tulehdus emättimessä vaiko kohdussa. Kohdun tulehdukseen oli siis joku eri antibiootti. Kuurit syömällä se vuoto sitten loppui. Eikä siitä mitään selvyyttä tullut missä se tulehdus sitten oikeasti oli ja mistä se oli tullut.
Koskaan tätä ennen ei ole mulla mitään tulehdusta tai hiivaa ollut.

et
Elimistössäsi on ollut tulehdus näytteenottohetkellä. Tuloksen saaminen on kestänyt noin viikon.

Koska elimistö pyrkii parantamaan itse itsensä, niin on turha enää ihmetellä jotain kokeessa näkynyttä tulehdusta, jota ei todennäköisesti enää sinulla ole.

Paraneehan nuhakin ihan itsekseen, samoin monet pienet haavat jne.

Et olisi tiennyt mitään koko tulehduksesta, jos et olisi juuri sinä päivänä mennyt lääkäriin.

Miksi sitten papa otetaan uudelleen puolen vuoden kuluttua? Jos siellä on edelleen lievä tulehdus, saat uuden seuranta-ajan puolen vuoden päähän. Jos tulehdus on pahentunut, alkaa selvitystyö sen aiheuttajasta.

apua
Tuleeko papatulehdus yhdynnässä? Itsellä oli jotain ongelmia alapäässä ja nyt otettu papatesti kun sitä lääkäri suositteli ja tulokset saan kai kohta. Nuori lääkäri sanoi, että kannattaa aina käyttää kondomia varsinkin suhteen alussa kun kerroin poikaystävästäni. No olen hänen kanssaan ollut kaksi vuotta ja hän on ensimmäinen jonka kanssa olen harrastanut seksiä kondomin kanssa ja ilman. Pitäisikö tässä nyt sitten miettiä, että poikaystävä on pettänyt jos löytyy joku tulehdus? En ihmettelisi jos tulehdus olisi. Siksi mietin tällaista..

m
Jos papassa näkyy jotakin solumuutoksia, ei se tarkoita, että kyseessä olisi sukupuolitauti. Itse olin aivan hämmennyksissäni pari vuotta sitten, kun papa näytti 2-luokkaa, eli joku tulehdus oli meneillään. Gynekologi antoi ymmärtää, että minulla on jokin tauti, jonka olen poikaystävältäni saanut. Olen elänyt vakisuhteessa jo vuosia, joten järkytyin aikamoisesti. Poikaystäväni ei ollut pettänyt minua, ja siskoni tiesi kertoa, että papilloomavirus voi aktivoitua vuosienkin jälkeen, jolloin voi herätä uskottomuusepäilyksiä. Puolen vuoden kuluttua papa oli taas luokkaa 1, joten toimenpiteisiin ei tarvinnut ryhtyä. Lue lisää netistä tästä aiheesta. Kammottavaa, etteivät edes ammattilaiset osaa kertoa näistä asioista, vaan pelottelevat uskottomuudella...

apua
Kiitti tiedosta. Lääkärini oli aika nuori, mutta pitäisi faktat hänellä olla kuitenkin tiedossa. Olen lukenut netistä tuosta jutusta ja joissain kirjoitetaan, että virus voi aktivoitua vuosienkin jälkeen ja joissain taas ei niin ajattelin kysyä täältä.. Kohta puhun kuitenkin lekurin kanssa, että onko siellä ees tulehdusta.

Yhteistyössä