Papa-kokeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Tehdäänkö ilmaisen Papa-kokeen yhteydessä myös jonkinlainen perustarkastus? En ole koskaan ollut gynellä ja ajattelin, että jos menen tuonne niin tarvitseeko mennä erikseen muuhun tarkastukseen vai pitäisikö mennä vain gynekologille?

Joukkoseulonnoissa ei tehdä mitään tutkimusta. Siellä vain otetaan papa-näyte. Ottaja voi olla laborantti.

Jos haluaa lääkärintutkimukseen, niin sitten on varattava aika lääkärille. Papa-koetta ei tietenkään tarvitse ottaa kuin yksi.

Ottaa kyllä kokeen, mutta se maksaa hieman lisää. Jos pääset neuvolaan tai terveyskeskuksen ikäseulontaan, niin saat toimenpiteen ilmaiseksi.

Papa-kokeen saa terveyskeskuksesta aina tarpeen mukaan ilmaiseksi. Jos on oireita, joissa papa voisi antaa lisätietoa, se tehdään. Jos ei ole ollut papassa viimeiseen pariin vuoteen, niin sen saa, kun varaa terveyskeskuslääkärille ajan gynekologisen tutkimuksen. Lääkäri ei aina ota papaa itse, vaan voi tutkimuksen jälkeen antaa labraan lähetteen papan ottoa varten.

Jos sitten ilmenee ongelmia, jotka vaativat tutkijalta erityistietoa tai erityislaitteita, niin terveyskeskuslääkäri lähettää potilaan lähetetään poliklinikalle tutkittavaksi aluesairaalaan tai keskussairaalaan. Siellä on sitten gynekologi tai joku gynekologiaan erikoistuva lääkäri tekemässä tutkimusta.

Viimeksi muokattu:
Mua ei ole kutsuttu 40-vuotis, eikä 45-vuotis papaseulontaan. Saapa nähdä, kun nyt syksyl täytän 50 vuotta, että tuleeko kutsua. Pääseekö sinne ilmaiseksi ilman kutsua?

Alkuperäinen kirjoittaja sen saa kyllä;10472032:
Papa-kokeen saa terveyskeskuksesta aina tarpeen mukaan ilmaiseksi. Jos on oireita, joissa papa voisi antaa lisätietoa, se tehdään. Jos ei ole ollut papassa viimeiseen pariin vuoteen, niin sen saa, kun varaa terveyskeskuslääkärille ajan gynekologisen tutkimuksen. Lääkäri ei aina ota papaa itse, vaan voi tutkimuksen jälkeen antaa labraan lähetteen papan ottoa varten.

Tuntuu ylipäätään niin vaikealta mennä gynekologille, että olisi mukavampaa jos sama henkilö tekisi kaikki toimenpiteet. :/

Suomessakin saisivat lähettää mieluummin niitä testejä kotiin niin kenenkään ei tarvitsisi rampata ylimääräisiä lääkärissä. Saataisiin varmasti useampi syöpä hoidettua kun semmoisetkin ihmiset, jotka eivät gynellä käy (kuten minä), saisivat testata.

Suomessakin saisivat lähettää mieluummin niitä testejä kotiin niin kenenkään ei tarvitsisi rampata ylimääräisiä lääkärissä. Saataisiin varmasti useampi syöpä hoidettua kun semmoisetkin ihmiset, jotka eivät gynellä käy (kuten minä), saisivat testata.

Se kotona tehtävä testi kertoo vain emättimen tilanteesta, kun laboratoriossa tai terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla otettu testi otetaan kohdunkaulalta.
No, antaahan se suuntaa, missä mennään. Haluaisin kuitenkin nähdä kunnon vertailun näistä testeistä.

Viimeksi muokattu:
Se kotona tehtävä testi kertoo vain emättimen tilanteesta, kun laboratoriossa tai terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla otettu testi otetaan kohdunkaulalta.
No, antaahan se suuntaa, missä mennään. Haluaisin kuitenkin nähdä kunnon vertailun näistä testeistä.

En tosiaan ole perehtynyt asiaan tarkemmin, iski vaan silmään joku päivä tuo uutinen, että Hollannissa lähettelisivät kotia noita testejä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä