Papa koe raskausaikana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kkk"

Vieras
Ei olis pitäny googlettaa yhtään mitään.. kävin tänään papa kokeessa ja nyt sitten luin, että moni lääkäri ei sitä suostu edes tekemään raskausaikana. Ettei kohdunkaulaa saa jotenkin ärsyttää yhtään.
Itselleni taas tuolla sanottiin, että papa kokeen voi aina ottaa, mutta mitään koepaloja ei aleta leikkelemään, eikä mahdollisia solumuutoksia aleta hoitamaan.
Neuvolastakin kysyin ennen tuonne kokeeseen menoa, että onko ok. ja kuulemma on.
Nyt sitten kokeen jälkeen piti mennä googlettamaan ja ihmiset puhuu ihan muuta :( On tää vähän kummaa kun ei tiiä voiko lääkäreihinkään luottaa ja että mitähän ne nyt sai aikaan tolla kokeella sitten.

Vaikka se papakoe sanois mitä, mitään ei tehdä ja solumuutoksetkin voivat johtua raskaudesta. Siis ihan tehotonta/turhaa ottaa se koe... mielummin sit jälkitarkastuksessa.

Lääkäri suositteli ottamaan papan vasta puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Sitä ennen raskaushormonit voi aiheuttaa solumuutoksia, jotka sitten antaa turhia hälytyksiä.

Ja jotkut ei tosiaan suostu papaa raskaana olevalta ottamaan, kun sen jälkeen jotkut on saanu keskenmenon. Kyllähän siinä sitä tikkua kohdunkaulaan tungetaan. Mutta ei kai kukaan voi varmaksi sanoa, mistä ne keskenmenot on johtunu.

[QUOTE="kkk";24369120]Tuotahan minäkin tuolta googlettelin, harmi vaan että olen rv 25.. Ei hitto et pitiki mennä sinne. Ei ollu muutenkaan maailman paras reissu, kun saivat verillekin vielä sieltä jotain limakalvoa!![/QUOTE]

Toivon mukaan ja todennäköisesti siitä ei mitään vakavempaa tule. :hug:

Edellinen papakoe otettiin jälkitarkastuksessa ja lääkäri oli sitä mieltä että seuraava koe vuoden päästä kun luokka oli 2. Eli seuraava otettiin tässä hiljattain kun viikkoja oli 14+.

Mulla otetiin raskaana papakoe ja vuosin aika reilusti verta sen jälkeen. Otettiin, koska epäiltiin jotain olevan vikana, kun minulla oli ennenaikasia supistuksia. En muista tarkalleen viikkoja, mutta oisko ollut jotain rv26+? Kaikki meni kuitenkin hyvin ja papakin oli puhdas... (ja lapsi syntyi terveenä ja täysaikaisena :D )

[QUOTE="Mie";24369391]Mulla otetiin raskaana papakoe ja vuosin aika reilusti verta sen jälkeen. Otettiin, koska epäiltiin jotain olevan vikana, kun minulla oli ennenaikasia supistuksia. En muista tarkalleen viikkoja, mutta oisko ollut jotain rv26+? Kaikki meni kuitenkin hyvin ja papakin oli puhdas... (ja lapsi syntyi terveenä ja täysaikaisena :D )[/QUOTE]

Ihanaa :) no ehkä tuo lohduttaa minua nyt ja otan rauhallisesti tämän illan. Ja kuten mainitsin alotuksessa jo, että "pitikin googlettaa" Pitäis varmaan vaan luottaa lääkäriin eikä lukee mitään nettijuttuja.

Yhteistyössä