Papa-koe raskausaikana, voidaanko ottaa/onko vaarallista vauvalle?

Tuli kutsu papaseulontaan, eikä lapussa lukenut raskaudesta mitään. Soitin lekuriin ja kerroin olevani raskaana ja että miten se vaikuttaa asiaan.

Täti luurin toisessa päässä mumisi hiljalleen miettien ja pohtien, että mitenköhän tää nyt menee ja koitti selkeästi selata papereista/koneelta vastausta, jonka sitten epämääräisesti mulle esitti.

Sanoin tädille ihan suoraan, että "anteeksi, mutta tämä ei nyt oikein vakuuta".

Täti sanoi, että periaatteessa ei ole este, jos ei ole lähtökohtaisesti sitä ongelmaa, että lapsi olisi syntymässä liian aikaisin. Kysyin, että voiko tuo papakoe mahdollisesti kuitenkin ns. normaalissa raskaudessa tuotattaa jotakin haittaa, mutta vastaus oli jälleen senvertaa epämääräinen, vaikka se päättyikin siihen, että "ei", jotta en kyllä nyt ihan suorilta käsin seulontaan lähde.

Soitan huomenna neuvolaan asiaa kysyäkseni, mutta ajattelin kysyä onko teillä kokemusta moisesta?

"vieras"
Minulla oli vuotoja keskimmäisen aikana rv 20 tietämissä. Pääsin lääkäriin ja tämä otti papan samalla kun katseli ja ultrasi. Muut gynet kyllä ihmettelivät miksi moinen oli tehty, kun myöhemmin raskauden aikana olin tutkittavana.

[QUOTE="vieras";28384545]Mulla otettiin molemmissa raskauksissa alkuraskauden aikana, ei ole vaaraa sikiölle. :)[/QUOTE]

Mä olen jo yli puolenvälin....tuntuu jotenkin aika hurjalta, että sitä kohdunkaulaa mennään ronkkimaan. En tiedä, pelottaa vaan ettei mikään mene vikaan ns. ihan turhan vuoksi.

gynekologi
Käypä hoito -suositus sanoo näin:

•Raskaus ei ole este näytteenotolle.
?Tarvittaessa irtosolunäyte voidaan ottaa raskauden vaiheesta riippumatta, myös endoserviksin harjanäyte.

Eli ei ole kyllä este.

"Jenis"
Tarvittaessa. Eli jos on jokin erityinen syy ottaa papa. Mulle tuli kans kutsu seulontaan kun olin raskaana, ja siellä todettiin että näitä yleisseulontoja ei ole tapana tehdä raskaana oleville ns. muuten vaan.

"vieras"
Multa otettiin papa raskauden aikana, mutta meni sitten poskelleen, kun verta tuli näytteen mukana. Verta vuoteli sitten hetken, mutta loppui parin päivän aikana. Mulla ei siis muuten ollut vuotoja. Ihan normivauva syntyi 41+6. Testi otettiin siis jossain siinä rv 20 paikkeilla.

"vieras"
Tarvittaessa otetaan, mieluummin ei. Se on infektioriski, mutta hyvin pieni sellainen. Ja tosiaan tulos on vain hyvin rajallisilta osin tulkittavissa raskausaikana.

Itse en seulontatutkimukseen raskausaikana menisi. Jos taas olisi jokin oikea syy, saisi papan tietysti ottaa.

"vieras"
Miulle taas sanottiin äitiysneuvolassa, ettei raskauden aikana oteta papaa keskenmenoriskin takia. Vasta puoli vuotta synnytyksen jälkeen.
Äitiysneuvolassa otetaan aika rutiinilla papakokeet kierukasta haaveilevilta äideiltä jälkitarkastuksen yhteydessä, jos jälkivuoto on loppunut. Eihän se yhtä paljon kerro kuin "normaalioloissa" otettu papa (jossa tulosta verrataan mm. kierron vaiheeseen), mutta jos siellä solumuutoksia on niin ei ne mihinkään piiloon pääse vain edeltäneen raskauden takia.

Noniin, neuvolaan oltu yhteydessä.

Ja kanta siellä oli, että EI oteta papaa nyt. Se voidaan kuulemma alkuraskaudesta ottaa, mutta ilman ns. tarvetta ei sitä näillä viikoilla oteta. Eikä joukkoseula siis tietenkään ole tarve.

Papa otetaan, kun synnytyksestä on kulunut noin 6kk.

"IrisRose"
Mä oon 23 asun ulkomailla ja nyt rv12, koskaan ennen ei oo tehty papaa. En oo koskaan käyny gynellä, ku en oo ikinä syöny pillereitä eikä ennen tätä ollu hajuukaan että jossain papa kokeissa pitäs käydä joka vuosi. Nyt lääkäri haluu tehä papa kokeen ja kysymys on onks se tarpeellista jos sitä ei ol koskaan ennen tehty vai kannaittaisko odottaa ku vauva on syntyny?

Yhteistyössä