Panonnousu raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija79

Vieras
Hei!

Olen 4kk:lla raskaana ja painoni on noussut 1,5 kg lähtöpainosta (olen hoikka). Miten teillä muilla? Missä vaiheessa paino alkaa nousta? Paljonko painon tulisi nousta keskimäärin viikossa?

Eiköhän se oo ihan yksilöllistä. Mulla on kohta kolme raskautta takana(nyt rv 38+4). Ekassa tuli 23kg,toisessa 19kg ja tää kolmas on tuonut 16kg.

Tietenkään ei suositella isoja painonnousuja,mutta eipä aina mahda mitään,jos kroppaan kertyy nesteitä kilokaupalla. Nopeesti ne on sitten "sulaneet "pois raskauden jälkeen.

Ihanne painonnousu on jotain 12kg normaalipainoiselle ja vähemmän ylipainoiselle.

Mulle tuli yhteensä 16 kg, joista 10 kg vasta kahden-kolmen viimeisen kuukauden aikana. Eli alkuraskaudessa nousi tosi hitaasti. Ainakin verrattuna alkuraskauden painonnousuun.

olen tällä hetkellä vko 17+0 ja paino on pudonnut 2 kg. Johtuen ruokailutottumusten terveellistymisestä ja kävelylenkeistä. Toivon että paino pysyisi suht normaalina, olen jo ihan tarpeeksi rehevä.

Täällä paino nousee pelottavaa vauhtia! Nyt 16+1 ja painoa on tullut ainakin viisi kiloa, luultavasti kilo tai kaksi enemmänkin. Tosin osa on selvää turvotusta ja olin ennen raskautta alipainoinen, mutta silti ihan järkyttävää. Ja vatsa on hillittömän kokoinen, kaikki lisäkilot tuntuvat menneen suoraan sinne ja pienessä kropassa tämä maha näyttää siltä, että olisin ihan viimeisilläni. Ja ihan oikeasti: syön yhtä vähän, mutta hieman terveellisemmin kuin ennen.

Tosin olen kilpirauhaslääkityksellä ja annostusta on jo kerran lisätty. Ensi viikolla taas verikokeet, olisi helpottavaa, että sieltä löytyisi syy painonnousuun ja nousu hidastusi Thyroxin annosta lisäämällä.

Mulla viikkoja kasassa 19 ja paino noussut tällä hetkellä 5 kiloa. Lähtöpaino on ollut ihan normaali. Silti vähän jo hirvittää tuo nousu vaikka asiaanhan tuo kuuluu. Alkuun paino ei juurikaan noussut jatkuvan oksentamisen takia mutta nykyään on alkanut ruoka pysyä sisällä, ja sen kyllä huomaa :)

Heti alussa tuli kaks kiloa - turvotusta lähinnä. Vasta viikolla 18 rupes maha toden teolla kasvamaan ja samalla myös vaaanluvut. On tullut miltei puol kiloa per viikko lisää eli nyt vko 24 ja painoa alusta +5,5 kiloa. On ollut päiviä etten ole syönyt varmaan sojajugurtin ja hedelmien lisäks mitään ( no rautaa, magnesiumia ja vitamiinejä) kun on tuntunut että räjähdän.

Mahan hurjaan kasvuun on varmasti vaikuttanut ylisuojeleva naistenlääkärini -en saa enää harrastaa sauvakäyelyä enkä uintia, ainoastaan vesijuoksua. Osa syynä on varmaan turvotus, johon on syynä täällä kolme viikkoa jatkuneet helteet. Lääkäri määräsi proteiinipainotteiselle ruokavaliolle, sekä juomaan nokkosteetä. Jos tämä ei auta pysäyttämään painon nousua tulen varmaan vähintäänkin epätoivoiseksi. Olo on jo nyt niin tukala etten halua ajatella miltä sitten tuntuu kun on painoa kymmenen kiloa lisää.

Mä tykkään seurata painonnousuani verraten tuohon Lastenpörssin raskausajan painolaskuriin. Tietenkin se on vain suuntaa antava, mutta itsellä paino noussut täsmälleen tuon viitekehyksen sisällä.

http://www.lastenporssi.fi/?selected=rp

tuo Rosan laskuri on hyvä, itsekin olen sitä käyttänyt.

Mä olen ollut alipainoinen käyrien mukaan ennen raskautta ja nyt kohta rv16 siirryttäessä on painoa tullut 2kg lisää. Ja jostain luin että tosi hoikilla/alipianoisilla pitäisi tulla enemmän kuin tukevammilla, mutta kai se varsinainen painonnousu alkaa vasta vikalla kolmanneksella oikein kunnolla.

joten elä vaan normaalisti ja eiköhän ne sitten neuvolassa sano jos on jotain vialla :)

Älkää kuitenkaan alkako stressaamaan tuosta painosta; joillakin se nousee ja joillakin ei. Ja itsekin olen kuullut että hoikilla tai alipainoisilla paino voi nousta enemmänkin kuin normaalipainoisilla.
Itse olen normivartaloinen, hieman ylipainoinen (lihas painaa enemmän kuin "pullamössö :-)) mutta minulla paino ei ole yhdenkään raskauden (4 raskautta) aikana noussut 1-2kg enempää, johtuen käänteisestä hormoonitoiminnasta. Raskauden aikana painoa ei siis tule yhtään, vaan se putoaa ensimmäisen kolmanneksen aikana n.8kg ja saavuttaa lähtötason kun tulee aika synnytyksen. Imetysaikana sitten paino lähtee erittäin herkästi nousuun, vaikken söisi mitään epäterveellistä tai liikaa. Syytä tähän erikoiseen painonvaihteluun ei ole lääkäritkään antaneet, todenneet vain käänteiseksi hormoonitoiminnaksi.
Joten ei kannata olla huolissaan jos paino ei lähde nousuun raskauden aikana. Neuvolasta kyllä ohjaavat tutkimuksiin jos aihetta ilmenee.
Nyt, vauvan ollessa 1kk ikäinen, ei paino ole vieläkään tosin lähtenyt nousuun, vaan edelleen ollaan noin 10kg miinuksella verrattuna siihen aikaan kun tulin raskaaksi.

itelläni oli normipaino kun ekaa ootin ja painoa tuli 30kg ja sitä sitten jäikin.. toista ku aloin oottaa ni oli painoa mulla semmoset 100kg ja paino nousi koko raskauden aikana 10kg jos sitäkään meinaan alus karisi muutama kilo poiskin ku ei voinu mitää syyä.. laitoksel menin ni paino oli 110kg ja ku tulin pois ni painoin 95kg.. johonkin kummaan ne kilot hävis vaiks oli alle 4kg pikku likka masus..kai se oli suurimmaks osaks turvotusta joka helppas heti.. onneks

Ekassa raskaudessa tuli aika tarkkaan 20 kg,
josta jäi n.6 kg vielä kolmeksi vuodeksi, kunnes pääsin normipainooni 53 kg.
Tokassa tuli 22 kg,josta vielä nyt, viiden vuoden päästä on 5 kg jäljellä.