Panoksia ja puukkoja lapsen hallussa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pasi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pasi"

Vieras
Tilanne siis se että kuulin pojalta 5v että on ollut aseen panoksia, puukko ja veitsi omassa huoneessaan piilossa. Siis äitinsä kodissa, jossa uusi miesystävä ja isovanhemmat käyvät metsällä. Vaikka itsekkin metsällä käyn, niin ei meillä ole lapsilla mahdollisuutta päästä käsiksi aseisiin/puukkoihin/panoksiin vaan ne säilytetään lukkojen takana.

Soitin poitsun äipälle ja kysyin, niin myönsi tämän pojan kertoman.
Mitä tulisi tehdä, vai voiko enää muuta tehdä. Keskusteltu on pojan äidin kanssa, lupasi että ei toistu mutta epäilen. Huolissani olen kun muutenkin niin viikari.

Itse ilmoittaisin poliisille, että talossa säilytetään aseita ja panoksia väärin. Nehän pitää olla lukollisessa asekaapissa!

No ei niitä mikään laki käske pitämään juuri asekaapissa vaikka kieltämättä yleisin tapa onkin. On esim. täysin laillista säilyttää kivääriä eteisen kaapissa jos lukkopultta on vaikkapa piirongin laatikossa.

Patruunat on yksinään lähes täysin vaarattomia mutta puukot ja veitset on tietenkin vaarallisia pikkulapsien käsissä.

On ihan hyvä, että poika oppii käyttämään puukkoa jo nuorena. Opettelun on parasta tapahtua aikuisen kanssa askarrellen. Siinä on silloin sitä laatuaikaakin.

Kuten ruutiukkokin jo mainitsi niin paruunat ovat kutakuinkin vaarattomia. Luoti saa voimansa vasta kun se kiihdytetään suureen nopeuteen asenn piipussa.

Sinulla on ihan normaali ja terve poika, kun aseet, patruunat ja puukot kiinostavat.

Huh huh mitä kommenttia ppja! Ei minun mielestäni 5v kuulu olla noin kiinnostunut aseista/ puukoista. Meillä ei veitsiä/ puukkoja säilytetä niin että niihin LAPSET pääsisivät käsiksi. Nyt poikaa haastateltuani kertoi että puukko oli, koska halusi pistää sillä pikkuveljeä ( äitinsä luona). Siellä myös muuten "oireilee" varastelee, tekee piruuksiaan, valvoo myöhään, on yksin kotona ym. Tässä nyt vain lisäselvitystä, itse asiaan ei suoranaisesti kuulu. Näitä oireiluja ei meillä ole, leikkii sisarusten kanssa, katsoo apuna nuorempien perään, käyttäytyy vilkkaasti mutta kuuntelee ja uskoo mitä sanotaan. Mutta tosiaan, taidan ilmoittaa poliisille että siellä lapsilla mahdollisuus päästä aseisiin/ panoksiin /puukkoihin käsiksi. Kyllä minua sen verran oman pojan asiat kiinnostavat ja huolestuttavat.

• Tykkää
Reactions: emppu75
On ihan päivän selvää ettei puukko ole sitä varten, että sillä vahingoitetaan toisia. Silloin kun tuollaista oireilua on niin puukko on syytäkin pitää niin ettei siihen päästä käsiksi.

Tarkoitin tilannetta jossa kotona on kaikki kunnossa. Silloin puukko on työkalu jota käytetään siihen mihin se on tarkoitettu. Olen itse oppinut puukon käytön jo pienenä. Silloin sillä tehtiin pajupillejä, kaarnalaivoja ja askarreltiin kaikkea muutakin. Omakin poikani opetteli puukon ja muiden askarteluvälineiden käytön pienenä. Yhdessä tehtiin laivoja ja lennokkeja ja taitojen karttuessa hankittiin lisää työkaluja ja tehtiin entistä monimutkaisempia töitä. Haavojakaan ei tullut kuin muutama pieni jotka hoidettiin lastarilla ja työt jatkuivat.

Yhteistyössä