Paniikkihäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sinttu

Jäsen
06.07.2004
81
0
6
Hei!!
Olen sairastanut vaikeaa paniikkihäiriötä reillu 4 vuotta. Olin sen puhjetessa sairaalassakin 3 viikkoa. Silloin lisäksi keskivaikea masennus. Söin cipramilia, joka vaihdettiin myöhemmin citalopramiin. Söin ensin 60 mg jota vähennettiin vuosittain niin, että viimeisimmäksi annostus oli 10 mg/pv. Tarvittavina oxamin. Kävin 2´, 5 vuotta terapiassa, kohtauksia ei ole ollut kertaakaan lääkityksen aikana. Nyt lopetin lääkityksen 2 vkoa sitten, kun sain tietää olevani raskaana. Nyt pelottaa kamalasti, tuleeko mulle oireita. Ja jos tulee, mitä mä sitten teen?? Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Kertokaa, kohtalotoverit!

Sitalopraami on Cipramilia, se on Cipramil-nimisen lääkkeen vaikuttava aine.

Jos oireita tulee, otat psykiatriin tai vaikka omalääkäriin yhteyttä. Aloitat lääkityksen uudelleen, jos tarvii.

Itselläni takana kolme raskautta, joissa kaikissa söin Cipramiliä. Lapset terveitä, kaikki meni ok.

Zoloftia suositellaan käytettäväksi imetysaikana.

hei
söin samaa lääkettä kuin sinä samaan vaivaan kokoraskaus ja imetys ajan.

lopettelin sen käyttöä kun lapsi oli n.puoli vuotias. heti raskaaksi tultuani yritin lopettaa, mutta en pystynyt vierotusoireet olivat ihan kamalat.

nyt olen ollut n. puoli vuotta lääkkeettä. ei niitä kannata lopettaa ennen kuin on itse valmis siihen.

ei ole enää ollut paniikkikohtauksia ja synnytin muuten täysin terveen vauvan =)

voimia paljon sulle ja onnea raskaudestasi :hug: :flower:

mulla on kans paniikkihäiriö ja just rupes lääkkeet auttaa ku sain tietää et odotan vauvaa...(tein testin eilen)jouduin nyt lopettaa lääkeen syönin.millaisia vieroitus oireita teillä on ollu?ihan pelottaa ajatella olla ilman lääkkeitä...

Cipramilia voi syödä raskauden aikana.Itse lopetin myös,kun sain kuulla olevani raskaana.Ei olisi kuitenkaan tarvinnut lopettaa.Onkohan kenelläkään tietoa siitä,miten paniikkikohtaukset vaikuttavat sikiöön?Sain neuvolassa sellaisen käsityksen,etten olisi saanut ominpäin lopettaa lääkitystäni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 15:38 äiskä kirjoitti:
mulla on kans paniikkihäiriö ja just rupes lääkkeet auttaa ku sain tietää et odotan vauvaa...(tein testin eilen)jouduin nyt lopettaa lääkeen syönin.millaisia vieroitus oireita teillä on ollu?ihan pelottaa ajatella olla ilman lääkkeitä...
mulla lääkityksenä masennuslääke paniikkeihin...mekin suunnitellaan vauvaa.muakin pelottaa ne kohtaukset.uskon,että siihen on jokin toinen lääke mahd.voimia sinulle!

Älkää missään nimessä lopetelko lääkkeitä omin päin. Jos teillä olisi vaikka sydänsairaus tai epilepsia, niin ette kai te silloinkaan lopettaisi lääkitystä kuin seinään, ilman lääkärin ohjeita?

Kyllä psyyken sairauttakin pitää asianmukaisesti hoitaa!

Psykiatrit osaavat kyllä valkata sopivan lääkkeen.

kirjoittelinkin jo vähän tuonne ylemmäs. minulle
vieroitusoireet tuli melkein heti lääkkeitten lopettamisen jälkeen.
paniikkikohtaukset lisääntyi ja paheni.
olo oli sietämätön. kesti taas kauan ennen kuin elämä palasi "raiteilleen" vaikka melkein heti aloin uudestaan lääkeitä syömään.

ei niitten paniikkikohtausten pitäisi millään lailla vauvaan vaikuttaa.
ei mulle ainakaan kukaan mitään sen suuntaista sanonut.

pelkäsin että synnytyksessä saan paniikkikohtauksen ja aiheutan jonkun vaaratilanteen.
niin älkää ainakaan sitä murehtiko. mulle sanottiin että ei siinä äiti pysty millään tavalla itse vauvalla vahinkoa aiheuttamaan.
ja mulla ainakin synnytys vei mukanaan alusta asti,ettei paljon paniikkikohatukset kerenneet mieleen tulla.

älkää lopettako niitä lääkkeitä omin päin. mullakin lääkäri oli sitä mieltä synnyttystapa arviossa että että ehdottomasti pitää jatkaa sen yli kun vauva on syntynyt,kunnes elämä palaa uomiinsa.
jos äiti on huonossa kunnoss niin siitä kärsii myös vauva sekä muu perhe.
lääkkeitten lopettaminen kannattaa tehdä pikkuhiljaa. itse en ottanut sitten loppuaikoina kuin pienen murusen ja sitten ne jäikin kokonaan pois. nyt siis n.puoli vuotta ilman lääkettä. ja hyvin on sujunut.

pyytäkää lääkäriä etsimään sopiva lääke. mulle ei alun perin meinannu edes etsiä sopivaa kun oli sitä mieltä että lopetettava kokonaan. itse etsin sopivan lääkkeen. cipramil. ja pyysin lääkäriä kirjoittamaan sitä.

vieläkin on vajaa purkki jemmassa kaiken varalta. en epäile aloittaa uudestaa jos on tarvis. enää en anna paniikkihäiriön hallita elämääni.

päivätkin on nyt niin touhun täyteisiä,ettei edes kerkeä miettiä omia olotiloja ja tuntemuksia niinkuin ennen vauvan syntymää.

siks lääkärit on varovaisia niitten lääkkeitten märäämisen takia kun niin harvoja on tutkittu raskaudenaikana. ja lääkefirmat vetää itsensä pois vastuusta jos jotain sattuukin."keskustele lääkärisi kanssa..ei ole tutkittu raskauden aikana...ei suositella käytettäväksi.. jne.."

voimia teille kaikille kyllä se siitä iloksi muuttuu

:hug:

ja sinä joka mietit hankkiako lasta tän ongelman takia, niin anna palaa. älä anna paniikkihäiön hallita elämääsi ja tekemisiäsi.
sopivan lääkkeen ja terapian avulla siitä pääsee eroon.
itse elin pari vuotta puolella teholla.enää en siihen suostu,kun kerta apua on saatavilla.
lapseni on ihaninta mitä minulle on koskaan suotu.

onnea raskauksiin ja sen yrityksiin ;)

kiitos rohkaisuista.lääkkeenä masennuslääke.sen avulla olen voinut hyvin.haluaisimme vauvan.jännittää sairauden uusiminen kun raskaana on niin paljon herkempi..apuaa....kumpa osaisi luottaa omaan hyvään oloon..

Minulla todettiin paniikkihäiriö ja lievä masennus reilu kaksi vuotta sitten. Oireet hävisivät noin puolessa vuodessa lääkityksen aloittamisesta(Cipramilia määrättiin). Tänä keväänä annosta vähitellen pienennettiin ja raskaaksi tultuani lääkäri suositteli koko lääkkeen lopettamista. No niin sitten lopetin lääkkeen ja alku raskaus menikin hyvin. Nyt reilu kolme viikkoa ollut välillä ahdistava olo ja mieli on ollut alakuloinen..itkua on riittänyt,mutta myös hyviä hetkiä. Neuvolassa ja lääkärilläkin kerroin olotilastani ja lääkäri totesi, että lääkitys voidaan aloittaa taas jos sitä haluan. Itse haluaisin vielä yrittää ilman lääkkeitä ellei olotila ihan sietämättömäksi mene. Toisaalta lääkkeiden aloittaminen mietityttää jo ihan lapsenkin kannalta, sillä lääkäriltä kuullut kahdenlaista mielipidettä asiasta. Mietin myös, että jääkö lapselle syntymän jälkeen joitakin vieroitusoireita lääkkeistä..en tiedä mitä tehdä tämän asian kanssa...seuratakko vielä omaa olotilaa vai aloittaa suosiolla lääkitys. Onko kellään vastaanvanlaisia kokemuksia? eli lääkityksen aloittamisesta raskauden aikana?Nyt meneillään 27 rv.

hyvinhän sinulla on mennyt.lääkkeen voi aloittaa uudestaan mutta suositeltavaa että loppuviikot ilman lääkettä kun vauvalle voi tulla vierotusoireita.mutta kannattaa aloittaa jos oma olotila on sietämätön.haleja

ei mun vauvalle ainakaan mitään vierostusoireita tullu.

lopettamista ei todellakaan suositella just paria-kolmea viikkoa ennen synnytystä.
silloinhan se lääkkeen teho loppuu ja oireet voi palata. ja juuri silloin sitä olisi oltava kunnossa että jaksaa vauvaa hoitaa.

mulle lääkäri sanoi että ehdottomasti jatketaan lääkitystä ja imettääkin voi.

tärkeintä on kun äiti voi hyvin niin silloin myös vauva voi hyvin. ei sairaana jaksa lastaa hoitaa
:/

Yhteistyössä