paniikkihäiriö ja sen hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä sain työpaikka lääkäriltä reseptin,todettiin ihan mun kertoman mukaan mitä oireita on,kävin kyllä psykologilla ja psykoterapiat läpi mutta niistä ei ollut hyötyä

Psykiatrin kanssa jutellessa selvitellään, onko paniikkihäiriö tai esim. vaikka ahdistuneisuushäiriö, joka saattaa oireilla panikkiikohtauksina. Aina ei ole paniikkihäiriötä, vaikka saa paniikkokohtauksia, vaan ne voi olla oire jostain muusta.
Lääkkeitä (rauhoittavia tai jatkuvaa lääkitystä) voidaan käyttää, mutta aina pitäisi myös selvittää terapialla mistä paniikkikohtaukset johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja heip:
miten paniikkihäiriötä hoidetaan? joutuuko psykologin juttusille ym. lääkkeillä vai miten? miten se todetaan?

Mulla auttoi terapia. Siellä käsitellään tunteita ja pohditaan taustaa asioille. Lääkkeet poistaa oireet, muttei syytä.

Mulla auttoi lääkehoito ja stressitekijöiden vähentäminen. Vaihdoin suosiolla vähemmän vastuulliseen asemaan töissä ja lakkasin tekemästä harmaata ylityötä. Lääkehoito kesti n. 1,5 vuotta ja aika pienellä annostuksella mentiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no eikö teille oo tullu semmosta oloo et nyt on tullu hulluks kun joutuu psyk.juttusille?

Mulla lähinnä kynnys oli uskaltaa mennä vieraaseen tilanteeseen siinä tilassa. Lopulta tosiaan menin työterkalle, sain siellä kohtauksen heti kättelyssä ja terkka talutti kädestä pitäen suoraan sinne psyk.terkalle. Kyllä mulla oli ihan muutenkin riittävän hullu olo, en oikein asiaa edes miettinyt siltä kannalta.

ite oon kärsiny kohtauksista nyt puoli vuotta..en pysty käymään enää kaupassa ollenkaan!
pari kertaa yrittäny ja kääntyny ovelta takasin autoon

Miksi kärsit kun hoitoa on olemassa? Mene hakemaan, elämäsi kirkastuu! Tai jos et yksin pysty, niin pyydä joku luottohenkilösi mukaan lääkäriin.

no eikö teille oo tullu semmosta oloo et nyt on tullu hulluks kun joutuu psyk.juttusille?

Ei, vaan lopultakin -kunhan lakkas valehtelemasta siellä- tajus tulleensa järkiinsä ja saavansa apua. Ensin kävin siellä 7-8 vuotta valehtelemassa saamatta juurikaan apua, hetken helpotuksen vaan.

Mä sain keskusteluapua psykologilta, estolääkityksen(myös samalla masennuslääkkeenä käytetty) ja kohtauslääkkeet joita napsin tarvittaessa kun löi massiivisen tärinäkohtauksen päälle. Psykologi opetti mm rentoutumiskeinoja yms joista on ollut kovasti apua ja noita täsmälääkkeitä en ole tavinnut vuoteen.

mä oon nyt myös saanut muutamia paniikkikohtauksia. mun pitää tosiaan kanssa hakeutua lääkäriin.

hölmöt luulee että hullut käyvät terapiassa. terapia pitäisi olla osa jokaisen pakollista terveydenhuoltoa. ollaan sen verta kieroontunut kansa.

Yhteistyössä