Panacod ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua!"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua!"

Vieras
Tänään selvisi että raskaana ollaan ja luultavastikkin viikolla 7 , rv 5-6 söin 2kpl panacodeja päivässä kovaan kipuun. Kellään kokemusta seurauksista? Kaiken järjen mukaan ei pitäisi mitään tulla... Mutta siis kokemuksia kaivataan! Taustalla yksi km helmikuussa! :)

mulle lääkäri määräsi niitä raskauden aikana kovaan päänsärkyyn. en sitten tiedä kannattaako niitä syödä mutta kyllä niitä annetaan. mutta ei imetyksen aikana.

Varmaan isoin syy tuohon Panacodin "vaarallisuuteen" raskausaikana on se, että jotkut harvat ihmiset ovat ns. "nopeita metaboloijia". Kodeiini kun on aihiolääke, eli ei itessään ole vaikuttavassa muodossa. MAksa metaboloi sitten kodeiinin morfiiniksi. Harvoissa tapauksissa maksa muuttaa kodeiinin liian nopeasti vaikuttavaan muotoon ja silloin se on sikiölle vaarallista.

[QUOTE="piupau";29023368]mulle lääkäri määräsi niitä raskauden aikana kovaan päänsärkyyn. en sitten tiedä kannattaako niitä syödä mutta kyllä niitä annetaan. mutta ei imetyksen aikana.[/QUOTE]

Kyllä niitä voidaan määrätä imetyksenkin aikana.

Itselle kahdesti määrätty, vaikka täysimetin.

No ei kai tässä auta kun varailla aikaa ultraan ja katsoa mitä siellä näkyy! Toivottavasti pienellä sydän löisi ja ei olisi aiheutunut mitään kehitysvaurioita lääkkeen takia! Vauvaa toivottu useita vuosia ja olisi ihan hirveää jos tuon lääkkeen takia jotain kävisi... :(

Mulle on naistenklinikan sisätautilääkäri määrännyt Panacodia raskauden aikana käytettäväksi kipulääkkeksi. Ainoa mistä oli puhetta että viimeisillä viikoilla piti pyrkiä välttämään ettei vauva olisi syntyessään riippuvainen lääkkeestä.

Mulla ei todellakaan mene nuppi sekaisin Panacodista yhtään enempää kuin kalkkitabletista. En ymmärrä miten tuota joku voi väittää kovanluokan kipulääkkeeksi :O enkä ole pitkähkön käytönkään jälkeen jäänyt koukkuun ollenkaan.

Minä olen syöny kaksi raskautta panacodia.
1-6 tablettiä lähes päivittäin. Kaksi tervettä lasta syntyi.
Mulla on skolioosi, ja ja joudun niitä nykyään muutenkin syömään.
Panacodi, on turvallinen raskausaikana. Tosin, jos pärjää normaalilla panadolilla niin parempi niin :)

No apteekkiin soitin ja sanoivat että parempi jos panadolilla pärjää mutta raskauden lopussa ei suositella päivittäistä käyttöä juurikin sen takia ettei vauvalla olisi vieroitusoireita eli nyt ei pitäisi aiheuttaa mitään... Ja lääkeseloste sanoi samaa eli kai se asennoiduttava että jos kaikki ei ole hyvin niin se ei lääkkeestä johdu! Kiitos että kerroitte noita hyviäkin kokemuksia! :)

Aina kun jonkin lääkkeen käyttö mietityttää niin varmimman vastauksen saat soittamalla teratologiseen tietopalveluun.

Mutta Panacodia voi käyttää raskauden aikana.

Yhteistyössä