PAMin ikälisät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No itse olen ollut 10 vuotta kaupassa, sitä enne 2-vuotta toisessa kaupassa, Saan sitä korkeinta myjä palkkaa nytten.
En kyllä tajua mistä ihmeen ikälisistä puhut..
Pamin sivuilla on selkeä taulukko missää lukee tunti palkka.
Eikä siihen mitään lisiä enään tule.
Tai ei ainakaan sittarissa..

Kaupan ala... Katselin PAM:in palkkataulukoita ja niissä on ne 3. vuoden, 8.vuoden yms. palkat merkittynä.
Onko niissä sitten laskettuna ne ikälisät peruspalkkaan, jos on esimerkiksi ollut 8 vuotta töissä ja saa tota 8 vuoden palkkaa ?

Niissä on mukana ikälisät.

Ja kun olet ollut 8 vuotta kaupanalalla, olet vielä 7.vuoden myyjä. Ensinmäinen alallaolovuotesi voidaan laskea harjoitteluvuodeksi, joten kun sulla tulee 9 vuotta täyteen niin sitten saat 8.vuoden myyjän palkkaa. Tosin kaikki työnantajat ei laske tuota harjoitteluvuotta mukaan.

Niissä on mukana ikälisät.

Ja kun olet ollut 8 vuotta kaupanalalla, olet vielä 7.vuoden myyjä. Ensinmäinen alallaolovuotesi voidaan laskea harjoitteluvuodeksi, joten kun sulla tulee 9 vuotta täyteen niin sitten saat 8.vuoden myyjän palkkaa. Tosin kaikki työnantajat ei laske tuota harjoitteluvuotta mukaan.

Ok, kiitos vastauksestasi :) ! PAMin sivuilta en löytänyt selkeää vastausta, vaikka etsimällä etsin.

No sehän on kiva tietää. Tosin ei kovin huipulta tunnu, ainakaan viimeisimmän palkkakuitin osoittaman summan perusteella. ;)

Yleensä palkka maksetaan taidoista ja tiedoista, ammattitaidosta. Kaupan allalla tuo kokemusvuosiluokitus on oikeastaan vanhan osuuskauppa-alan peruja. Kun palveli 25 vuotta pääsi jonnekin sivukylälle osuuskaupan myymälänhoitajaksi, oli taitoa tai ei. Nykyään maksetaan onneksi enemmän osaamisesta ja ahkeruudesta ja taulukkopalkka koskee vain niitä heikoimpia yksilöitä ja määrittelee minimin.

Kaikilla ei todellakaan lasketa tuota harjoitteluvuotta. Mä olen saanut heti ihan taulukkopalkkaa, eikä mulla ole mitään alan koulutusta taustalla.

Ja kahdeksannen vuoden myyjä on silloin, kun alkaa se kahdeksas vuosi eli 7 vuotta on tullut täyteen (ellei sitten lasketa sitä harjoitteluvuotta).

Esim. Mulla tuli 2010 täyteen neljä vuotta kaupassa. Siitä lähtien olen saanut 5. vuoden myyjän palkkaa. Alkoi siis viides (5.) vuosi.

Palkkalaskelmassa voi näkyä prosentteja, jos saat jotakin muuta lisää, esim. tuoteryhmävastaavan lisää.

[QUOTE="vierailija";25571856]Saanko enää ikä/ vuosilisä korotusta, jos saan jo taulukkopalkkaa korkeampaa palkkaa... 5. vuosi tulee keväällä täyteen kaupanalalla..??[/QUOTE]

Maralla ei ainakaan saa. On kuulemma lainmukainen ratkaisu. Kun kerta saat yli taulukon.

Eli jos olet saanut esim. 8 vuotta sitten parempaa palkkaa, on kaikki etu hävinnyt tähän mennessä. Mm. palkkaluokkien poistumisen takia ei, 2 luokan korotuksia tarvitse maksaa.

Nim. kokemusta on.

Pam, kaupan alan tes, ei varsinaisia ns.kokemuslisiä eli ns. vuoslisiä erikseen, vaan ne on laskettuna taulukkopalkkoihin jo.
Lue tästä, lukee lopussa, nuo lisät lisätty taulokkoihin Jo :
https://www.pam.fi/wiki/kaupan-alan-tyoehtosopimus.html

Autoalan kaupan ja korjaamotoiminan tes. Sisältää Auto- ja konekorjaamoalan työehdot, Auto- ja konekaupan työehdot, niillä on nuo lisät erikseen ja ne lukee tessin lopussa miten lasketaan jne.
esim.tästä lue: http://www.akl.fi/edunvalvonta/tyomarkkinatoiminta/tyoehtosopimukset

Muita lisiä on paljonkin kaupan alan tesissä kuitenkin, ja kun palkaansa ehdottelee työnantajalle kannattaa myös kertoa mistä tuo palkkapyyntö koostuu, jos olet laskenut noita lisiäkin siihen mukaan. Jälkikäteen niitä vaikeaa enään saada palkkaan lisättyä. Lisät ab.osittain 7-11% taulukkopalkkoja korottavia.
.. kannattaa lukea oman alan tess alusta loppuun, niissä on kaikki tieto mitä tarvitsee.

jopa minä, vaikka alalla ollut jo sen 35vee.
Että siksi laitoin nyt 2015, kun tietoa tuosta ap. kysyjälle ei löydy vieläkään netistä noin ja vain kooklettamalla.

Yhteistyössä