Palvelualojen työttömyyskassaan kuuluvat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Sattuisiko paikalla olemaan joku joka on äskettäin jäänyt työttömäksi ja hakenut palvelualojen työttömyyskassasta ansiosidonnaista? Kiinnostaisi tietää kuinka pitkä oli ensimmäisen hakemuksen käsittelyaika. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Fuck. :|
Eli mun pitäisi pärjätä lapsilisillä ja kolmen viikon kotihoidontuella syyskuulle asti. Jaiks.

Eikös Kelasta kuitenkin saa sitä niitten työttömyyspäivärahaa siihen asti, että liiton rahat tulee. Ja sitten ne Kelan lainaamat rahat palautetaan takaisin.

Eli mun pitäisi pärjätä lapsilisillä ja kolmen viikon kotihoidontuella syyskuulle asti. Jaiks.

joo, mut sithän siin ehtii melkein tulla uus jakso täyteen ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista! (kun on tottunu kht)

täytä ensin 2viikkoa, ja vaikka ei päätöstä viel olis nii kun tulee seuraavat 4vk täyteen niin sen voi jo lähettää. mulle maksettiin 6vk kerralla -tietty ne "karenssi" päivät.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Eikös Kelasta kuitenkin saa sitä niitten työttömyyspäivärahaa siihen asti, että liiton rahat tulee. Ja sitten ne Kelan lainaamat rahat palautetaan takaisin.

En tiedä. Täytynee selvittää tuo juttu.
Tietysti ihanteellista olisi jos ei tarvisi työttömänä keikkua kauaa mutta taitaisi se palkan maksukin aikansa ottaa...

Hittolainen, Tumppu on lirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

Ei saa. Tarkoitat ilmeisesti sitä ennakkomaksua. Ennakkoa ei maksa Kela, vaan kassa erillisen pyynnön perusteella. Kassan ei ole pakko maksaa ennakkoa. Jos käsittelyaika on noinkin inhimillinen kuin 5 viikkoa, niin en usko kassan ottaneen ennakkomaksua käyttöön.

Ennakkomaksu ei siis suinkaan tarkoita sitä, että odotusajalta saisi peruspäivärahan. Ennakkomaksua voi maksaa korkeintaan kahdelta kuukaudelta. Jos päivärahaa joutuu odottamaan 5 kuukautta, niin alle tonnin maksu ei hirveästi lohduta.

Onhan tuo käsittelyaika hyvinkin inhimillinen toki jos verrataan vaikka Metalliliiton tilanteeseen.

Ei vaan lohduta kun talouden ainoa tulo on tuo kht. Onneksi mulla on pitkät kynnet, riittää niissä syötävää. :D

Yhteistyössä