Palstatohtorit!! Mitä mulla on suussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hampaat oon kyllä pessy!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hampaat oon kyllä pessy!

Vieras
Jo viikko sitten ihmettelin, kun tuntui siltä niinkuin suussa olisi karva. Sitten hoksasin, että se onkin vaan joku viiru poskessa, siis siinä sisäpinnalla. Nyt sitten tänään oon taas tunnustellu, että kun tuntuu että poskissa on sellaisia läikikkäitä kohtia jotka tuntuu sileämmältä kuin muu poskenpinta. Ihan kuin puuttuisi kerros "ihoa" tjtn. Kurkistin äsken valolla suuhun ja noissa kohdissa mitä kuvailin on jotain valkoista!
Kipeitä noi kohdat ei ole... Mitä tää voi olla?

"Suun, kielen ja huulten limakalvojen muutoksista osa voi johtaa syöpään - pahimmillaan muutamassa kuukaudessa. Suun limakalvoilla voi näkyä valkoista peitettä, joka ei lähde raaputtamalla. Leukoplakiaksi kutsutusta peitteestä vain pieni osa muuttuu syöväksi, mutta jos läiskä ei näytä häviävän, sitä olisi syytä näyttää hammaslääkärille."

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Suusy%C3%B6p%C3%A4-nopeasti-hoitoon/409/

Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
ihanaa, että jollakin on asiat niin hyvin, että ottaa ongelman tuollaisesta:)

No voi tosi ihanaa :D! Kuule ens ke meen verikokeisiin kun tutkitaan mikä on vikana kun suoli on ihan verinen, torstaina ultraan kattomaan mikä mättää kun tisseissä on eri kipuja. Rintaa ja mahaa viiltää kun yskäsee... Endometrioosia epäillään. Ja nyt mulla kasvaa saatana suussa jotain valkosta mähmää!

Oot niin oikeessa, kaiken lisäksi nää terveysvaivat vaan lisääntyy, mut on mulla kyllä helppoo!

Alkuperäinen kirjoittaja Mars lääkäriin!:
"Suun, kielen ja huulten limakalvojen muutoksista osa voi johtaa syöpään - pahimmillaan muutamassa kuukaudessa. Suun limakalvoilla voi näkyä valkoista peitettä, joka ei lähde raaputtamalla. Leukoplakiaksi kutsutusta peitteestä vain pieni osa muuttuu syöväksi, mutta jos läiskä ei näytä häviävän, sitä olisi syytä näyttää hammaslääkärille."

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Suusy%C3%B6p%C3%A4-nopeasti-hoitoon/409/

Otetaanko tässä nyt yhteys hammaslääkäriin vai tavan lääkäriin?

Alkuperäinen kirjoittaja tyyhtynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuneiti:
Valkoiset muodostelmat suun limakalvoilla ovat aftoja. Ne ovat virusten aiheuttamia ja voivat olla aika kipeitäkin. Paranevat itsestään.

Ap sanoi että eivät ole kipeitä!!! Ei siis aftoja. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Ai joo. Oisko hammastahnaa ;) ...

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1002932
voi olla tuota
Kandidoosi
Kandidoosi, hiivasienen aiheuttama infektio limakalvoilla ja iholla, ilmenee ensisijaisesti suun tulehduksena, joka on jatkuvaa tai ajoittaista. Sen vaikeusaste vaihtelee yksilöllisesti. Lievimmillään se aiheuttaa suupielten rikkonaisuutta, punoitusta ja arkuutta. Koko suu voi olla arka niin, että hapanta syödessä tuntuu kirvelyä. Kielellä ja poskien limakalvoilla voi olla valkeita tai harmaita hiivapeitteitä.

Kommentoinpas kun täällä ollaan oltu niin aktiivisia yön aikana!

Nipsuneiti, tämä ei ole aftoja. Aftat on mulla olleet yleensä pyöreitä ja tosi kipeitä. Nyt tätä valkeaa on tosiaan usean sentin alueella eikä iho ole kipeää. Niin, hammastahnaakaan tuo tuskin on. Meillä kun käytetään sellaista sinistä geeliä ;)

miä, jäin pohtimaan pitkäksi aikaa ehdotusta. Voisiko sittenkin olla...?

No, tilasin just ajan hygienistille tälle päivää. Josko tuo vähän kattois tilannetta ja vaikka raappais ne spermat irti mikäli diagnoosi on se.

No ei ollu sammasta. Tiesinkin sen jo, koska syön hiivanestolääkkeitä.

Lääkärikin katto ton suun ja mulla on tullut puruvallit joissa on joku harvinasempi tila jossa limakalvon uloimmat kerrokset "hilseilee" pois. Siitä valkoset alueet.
Ei siis onneksi mitään vakavaa :)

Hei!
Onneksi vaivasi osoittautui vaarattomaksi!!
Minä olen paininut reilu 2kk kivuttoman suuongelman kanssa. Hammaslääkäri löysi juurihoidon yhteydessä kitalaesta "leesion", josta otettiin myöhemmin biopsia. Ensin limakalvospesialisti epäili sidekudossairautta eli punahukkaa. Tulosten myötä selvisi, ettei ole tästä kyse vaan koepalasta löydettiin solumuutoksia joita on ehdottomasti seurattava. Nyt olen kuukauden odotellut uutta käyntiä ko. spesialistilla. Suussa on edelleen tapahtunut muutoksia. Kitalaki on "sinipunainen" ja osaltaan myös ilmaantunut juovia. Huomasin myös poskien limakalvoilla pieniä kivuttomia valkoisia täpliä. Kielen juuressa molemmin puolin (sivuilla) olen huomannut tummentumaan sekä kolon, että pahkuran.
Muutaman unettoman yön olen viettänyt lääkäriaikaa odotellessa.
Netistä ei tahdo löytyä kattavasti tietoa aiheesta.

Yhteistyössä