PALSTATOHTORIT! Mikä mun ylävatsaa vaivaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaivainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaivainen"

Vieras
Kolme viikkoa sitten, eli joulusyöpöttelyjen jälkeen on ilmestynyt jatkuva kipu tohon vasemmalle ylävatsalle. Tuntuu siis ihan tuossa melkein rintakehällä eli tosi ylhäällä ja ainoastaan vasemmalla puolen, älkää siis ehdottako maksa tai sappivaivaa. Kipu ei ole kovaa vaan enemmänkin pistävää ja sellaista särkyä. Välillä kipu tuntuu alempanakin, mutta aina vasemmalla kylkiluiden kohdalla ja yleisimmin tuossa mihin rintakehä loppuu ja vatsan alue alkaa. Olo alkaa olla sietämätön! Yksi aamu heräsinkin siihen kipuun, eli ei liity syömisiinkään mitenkään.

Voiko keuhkoista johtua kipu?? Poltan aika paljon. :(
Vatsa toimii vähän kehnosti eli ummetusta on ollut. Mainitsin asiasta jo työtevryeslääkärille ja se vaan mumisi että seuraillaan...:(

Kellään vastaavaa? Mitä tää vois olla? Ja en siis osaa sanoa onko tämä ylävatsakipua vai rintakehän alaosan kipua.

Ensimmäisenä kyllä kompastuin tuohon "älkää siis ehdottako sappi tai maksavaivaa", koska minulla nimenomaan sappi oirehti milloin missäkin, joskus melkein vasemmassa kyljessä (ja tämä johtui kai nimenomaan sappivaivan aiheuttamasta tulehduksesta, ärtyneestä pernasta muistaakseni siis). Mitään yhteyttä ruokaan ei ollut, tyhjänmahankipuja nimenomaan. Vasta 2,5 vuoden kuluttua hoksasivat tutkia sapen ja pääsin leikkaukseen ja vaivoista.

joo, mutta ystävilläni ja miehellänikin on ollut sappivaivaa ja niiden kivut on olleet ihan eri luokkaa kuin nämä mun. Nämä kivut tai pikemminkin säryt ei haittaa normaalia toimintaa.

No mulla ainakin kipuilua on välillä ihan jatkuvasti,sitten pidempiä aikoja taas poissa. Esim.´lyttyynmeno´sattuu tuohon ylävatsaan.Välillä ihan lievästi viilteleekin.
Piimää juon ensiavuksi.

Kokeile nyt ainakin hoitaa ummetus pois,voisi loppua kipuilukin.Mulla ei ollut edes kovin paha ummetus,kun kipuilu jo alkoi!

[QUOTE="mei";27896903]No mulla ainakin kipuilua on välillä ihan jatkuvasti,sitten pidempiä aikoja taas poissa. Esim.´lyttyynmeno´sattuu tuohon ylävatsaan.Välillä ihan lievästi viilteleekin.
Piimää juon ensiavuksi.

Kokeile nyt ainakin hoitaa ummetus pois,voisi loppua kipuilukin.Mulla ei ollut edes kovin paha ummetus,kun kipuilu jo alkoi![/QUOTE]

Joo, nimenomaan istuessa tuo kipu alkaa tuntumaan jos ei seistessä sitä tee. Istuessa kipu tuntuu heti kylkiluiden alla ja tuntuu, että selkää pitää suoristaa jotta kipu lähtee pois (vaikkei lähde niin vähän helpottaa).

Oon kyllä niin huolissani terveydestäni! Mulla on selkä ja hartiat ollut pahasti jumissa jo vuosia enkä oo millään tavalla hoitanut niitä, työskentelyasentokin on epäergonominen (istumatyö). Ootteko kuulleet että selkäongelmat/rankaongelmat voisi heijastella vatsaan tai kylkeen??

Pakko kai se on mennä uudestaan lääkäriin, en vaan uskaltais kun olen lähdössä kuukauden päästä kolmeksi kuukaudeksi jenkkeihinkin. Kiva jos jotain vakavaa ilmenee niin en pääsekään. :(

Niin, ja piti vielä sanoa. Kun mulla tuntuu kipua tai vastaavaa on aina olut kyse siitä, että ruokatorven limakalvo on ollut tulehtunut tai ärtynyt. AIheuttajana on mahalaukun erittäin happamat nesteet, jotka nousevat ruokatorveen.

Mullahan on todettu refluksi jo vuosia sitten. Mutta se on ollut ylärefluksia eli kurkunpäällä oireileva, eli perinteistä korvennusta ei ole.

Eikös alarefluksi tunnu kipuna vastankeskiosassa/ruokatorvessa rintalastan alla? Mulla kipu on ihan selvästi vasemmalla, ei keskellä.

hei ruu, oliko sullakin siis kipu vasemmalla puolen? Mä olen syönyt nyt kolme viikkoa Zoltia, ei mitään vaikutusta. Tänä aamunakin heräsin kipuun vaikka vatsa tyhjä, syöminen helpotti mutta alkoi pian taas. Sattuu oikeastaan koko ajan. :(

Yhteistyössä