Palstan terveyseksperteille - näkökyvyn väliaikainen heikkeneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmä

Vieras
Huomasin yks päivä tällä viikolla, etten näe vasemmalla silmällä enää hyvin. (Mulla on siis silmälasit, en nähnyt lasien kanssa niin hyvin kuin ennen.) Seuraavana päivänä näkö tuntui parantuneen. Kävin kuitenkin optikolla, ja näkö oli normaali eli mun pitäisi nähdä näillä laseilla ihan normaalisti. Optikko kehoitti käymään mittauttamassa verensokerin, koska sokeriarvojen heittely voi kuulemma tehdä lyhytkestoisia muutoksia näköön. Tästä huolestuin, koska mulla oli raskausdiabetes. Hommasin lähetteen labraan paastoverensokerin mittaukseen, en vain ole vielä sinne ehtinyt.

Nyt mua on vaivannut jo monta päivää elohiiri juuri tuon vasemman silmän alla. Mulla ei ole vuosiin ollut elohiirtä silmäluomissa, pohdin voisko tämä liittyä tuohon näköjuttuun jotenkin? Ja jos jollakin on kokemuksia sokeriarvojen vaikutuksesta näkökykyyn, niin kuulisin niistä mielelläni!

Mun isällä heikkeni näkökyky kun diapetes puhkesi. Hankki uudet silmälasitkin, kun ei nähnyt enää kunnolla vanhoilla. Sitten todettiin diapetes ja jahka lääkitys alkoi toimia niin ne uudet lasit olivatkin yhtäkkiä liian vahvat. Onneksi optikkoliikkeessä ymmärrettiin ja sai uudet linssit, koska tilanne oli tälläinen.

Mulla ollut ja tarkkaan tutkittiin, epäiltiin jopa MS-tautia ja selkäydinpunktiot ja magneettikuvat. Lopulta tulivat tulokseen että kuivat silmät ja harmaakaihenalkua. Tippoja täytyy muistaa laittaa. Kun en unta saa ja yö lyhyeksi jää myös silmät harmaana kun viikon valvoo.

Kiitos vastauksista! Hartiaseudun lihakset mulla on kyllä jumissa, olleet jo pitkään. Kun vaan joskus ehtisi hierojalle... Täytyy seurailla nyt, tuleeko näitä näön sumenemisia enemmänkin. Ihmettelen vähän, että vain toisesta silmästä näkö heikkeni. Ensi viikolla menen paastoverensokeriin, niin siinä selviää sitten tuo diabeteksen mahdollisuus.

Yhteistyössä