Alkuperäinen kirjoittaja asioista jotain tietäväkin...;28648780:
Juoppoja työikäisiä, mutta haluttomia, opintojen venyttäjiä syyttäisin ennemminkin, kun lapsiperheitä.
Sinä olet varmasti perehtynyt myös siihen mitenpaljon valtio käyttää rahaa lastekodinlapsiin. Hrille maksetaan kerran vuodessa etelänmatkat, ensimmäiset huonekalut ja ajokortit. Nämä saavat sossusta itsenäistymisrahaa ja jäävät viellä jälkihuoltoon. Tarkoittarn että jos hyvin osaa puhua, niin saa toimeentulotukea ekstra herkuilla + käydä töissäkin niin ettei tuloja kokonaisuudessa huomioida tuloina. Mutta toisaalta miksi käydä töissä kun kunnon rahat tulee heloomminkin. Ja tämäkö on tasa arvoista kohtelua? Kaikki suomen nuoret ei todellakaan saa tälläistä lellintää kotonaan. Miksi valtio kustantaa ongelmakäytöksisille elämää? Moni näistä saa viellä omilta biologisilta vanhemmiltakin rahaa käteen...
Me olemme lastenkotilapsia, veljeni ja minä.
Saimme tosiaan starttirahaa kun muutimme omillemme, eli meidän tapauksessa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Veli ensin, sitten kahden vuoden päästä minä. Saimme rahaa takuuvuokraan ja huonekaluihin könttäsumman. Ai miksi? No kun meillä ei ole ketään joka auttaisi rahallisesti: ei vanhempia, ei sukulaisia, ei kummeja, ei ketään.
Ulkomaille emme kyllä lastenkodissa päässeet, joihinkin retkille kyllä. Asuimme ensin monen lapsen kanssa samassa rakennuksessa, huoneissa oli aina kaksi lasta. Sitten myöhemmin omassa asunnossa asuntolassa, joka oli valmiiksi kalustettu. Katto oli pään päällä ja ruokaa sai, vaatteetkin. Mutta ei ollut vanhempia, ei sukujuhlia keväisin ja kesäisin ja arvaa millaista oli jouluisin?
Meistä ei ole tullut mitään ongelmanuoria, veljeni valmistui konetekniikan insinööriksi ja minä tradenomiksi. Meillä on molemmilla puolisot ja asuntolainat ja kaikki normaalin elämän "saavutukset".
Sinunkaltaisia ihmisiä en ymmärrä, minä näen että tavallisilla nuorilla on kaikki, heillä on vanhemmat ja isovanhemmat ja sukujensa tuki, heillä on jotain pysyvää. Jos kadehdit meidän starttirahoja tai tukia, olet varmasti erittäin köyhä sisältäpäin. Sääli