Palstalääkärit & salapoliisit hoi!

koivuallergikko
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Voiko tuon sällin viedä huomenna päiväkotiin? :ashamed:
Aika nopsaanhan tollaset menee ohi.

Ei sitä välttämättä tiedä mikä sen reaktion sitten aiheutti, ainakaan varmasti :/ Mulla on myös joskus tollaisia mysteerireaktioita, mutta kun ne ei koskaan ole olleet ihan hirveen pahoja - kurkku toki turpoaa, mutta hengitys ei häiriinny, nieleminen vain - niin ei niistä ole niin kauheasti tarvinnut stressata. Jotenkin tunnistan selkäytimessäni margariini-näkkileipäyhdistelmän sellaisena ärsyttävänä, mutta en tiedä miksi. Luultavasti assosioin sen emmentaliin josta saan allergisia reaktioita välillä.

Näin ne menee ajan kanssa selkäytimeen nää allergiat...

Ja toki karkeista saan aina näppyjä, edelleen. Sellaisista lisäainepommeista siis.
 
vieras jatkaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työkaveri oli valkopippurille allerginen, söi lähes aina eri ruokia töissä. Ko. maustetta tuntui olevan lähes joka ruoassa.

Myös kala ja tomaatti ovat allergisoivia.
Yliherkkyys mausteille

Mausteallergia liittyy usein siitepölyallergiaan ja sama henkilö on usein herkistynyt myös tuoreille hedelmille ja kasviksille. Mausteet eivät käsittelyssä (kuumennus tai pakastus) menetä allergeenisuuttaan. Yleisimmin oireita aiheuttavia mausteita ovat:
kaneli, kardemumma, neilikka, inkivääri, kumina, fenkoli, vanilja, anis, curry, kurkuma, korianteri, pippurit, valkopippuri ja sinapinsiemen. Myös monet muut mausteet voivat aiheuttaa yliherkkyysoireita kuten bergamotteöljy, cayenne eli chili, laakerinlehti, paprika, piparminttu, salvia, ruohosipuli ja valkosipuli, sitrushedelmien kuoret (kuten appelsiinin kuoret).

Koko juttu täältä
http://www.makunne.fi/tiedotteet/Ravintotietoa_ruoka-allergiat_ja_yliherkkyydet.pdf
 
Kiitos teille :) :flower:

Mä menen nukkumaan pojan viereen, jos vaikka pitää lähteä päivystykseen. Päivystyksen täti oli sitä mieltä että pitäisi mennä, mutta poika nukkuu nyt ja hengittää ihan normaalisti eli emme taida mennä.
 
Mulla tulee mieleen, josko olis koivulle allerginen. Ristiallergiat omena, tomaatti yms.

http://www.apuallergiaan.info/docs/pages/ristiallergia.html

Antihistamiinia kannattee antaa ainakin koivun siitepölyn yli. Mutta allergiatestit on suositeltavia, vaikka eivät välttämättä vielä tuon ikäsellä niin luotettavia.
 
----
nokkosrokko voi tulla ihan mistä vaan esim pesuaineesta,syytä ei ehkä ikinä saada selville jotkut kärsii siitä aina toisille tulee muutaman kerran elämässä.

mies sai pahan kohtauksen vuosi sitten syytä siihen ei ikinä löytynyt..samoin minä olen nuorempana saanut allergiaa ei ole ollut silloin epäiltiin pesuainetta
 
Mites maito, kala? Ei noilla yleensä ole edes mitään kaavaa, P on aina voinnut syödä mansikkaa, kiiwiä, appelsiiniä ja kalaa :D mutta ei ole voinut perunaa, porkkanaa, possua jne.
Jos pidät hetken vaikka kirjaa kaikista syödyistä ruoka-aineista, niin muistaa. Niistä voisi helpolla etsiä jotain kaavaa mistä oireet tulee.
 
Kifa
Jos lapsi on kaikkia lueteltuja ruoka-aineita ennenkin oireetta syönyt niin epäilyt kallistuisivat kyllä tuohon koivuallergiaan ja sen kanssa ristireagoiviin ruoka-aineisiin (kuten jo mainittu omena) tai sitten tosiaan johonkin ihan muuhun kuin ruokaperäiseen asiaan kuten kukkiin tai huonekasveihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
joillekin siitepölyallergisille voi tulla omenasa, raakana tai tomatista siitepölyaikaan allerginen raktio. Pitää vaan siis kesärikaan vältää kaikea tuoretta , vaika kuinka hyvin pesisi niin sniissä voi ola allergisoivaa. näin meille on sanottu dieettikokkikoulutuksessa.
jessus, missä kukaan voi luulla, että pesemällä lähtee kasviksista ja hedelmistä allergisoivat aineet pois? :eek: enpä ole hullumpaa kuullut!
Ai oikein dieettikokkikoulussa :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Auttaisitteko selvittämään mille meidän poika on allerginen...

Maanantaina oli päiväkodista tullessaan nokkosihottuman peitossa. Pk:ssa oli ollut ruokana silakkapihvejä, perunaa, punajuuri-omenasalaattia ja omenapuuroa. Tuli nokkosihottuman lisäksi hengenahdistus, joten päivystykseen mentiin. Adrenaliini, kortisoni, Atarax, kortisonivoide = poika oli kunnossa seuraavaan iltaan mennessä.

Lääkärin ja päiväkodin tietävien tätien kanssa tultiin siihen tulokseen, että aiheuttajana oli todennäköisesti omena. Poika kun reagoi koivun siitepölyyn ihan selkeästi. Jätettiin siis omppu pois ruokavaliosta.

Nyt on taas raju allergiareaktio päällä. Juu, olen toki lääkinnyt kunnolla yms ja poika jo nukkuu - muuten en tässä istuisi (ja tarkkailen vointia koko ajan myös, sekä soitin päivystykseen)...Poika söi aamulla nakkimunakasta, tomaattia, kurkkua, salaatinlehteä ja ruisleipää. Päivällä hän söi hernekeittoa & pullaa, keksiä, jäätelöä ja karkkia (synttäreillä kävimme). Iltapalaksi sai ruisnäkkäriä jonka päällä oli margariinia, kalkkunaleike, kurkkua ja salaatinlehti, sekä hieman muroja (maissi) maidon kera. Noin 15 min iltapalan jälkeen nousi nokkosihottuma ja alkoi "virkayskä " sekä hengästyminen kesken lauseen, joten kuvittelisin että iltapalalla poika jollekin altistui.

Mikä ruoka-aine voisi tuon aiheuttaa? Aikamoista hakuammuntaahan se on, mutta jospa jollain olisi kokemusta... :/

Vai voisiko aiheuttajana olla orvokki tai ruusut? Maanantaina olivat meinaan pk:ssa istuttaneet äitienpäiväorvokit uuteen ruukkuun, ja tänään poika on koskenut samaiseen orvokkiin (näpertää sitä ja kysyy milloin istutetaan se pihalle). Maanantaina pk:n täti täytti 50 v ja sai ruusuja, minä oon tänään saanut äitienpäiväruusut, mutta niihin sälli ei ole kyllä koskenut.

Piru vie :|
Tämän päivä Hesarissa on hyvä juttu ristiallergiasta!
 
bt
Meillä ainakin lapselle tulee allergiset reaktiot 2-4 kertaa peräkkäin muutaman päivän ajan ja on kuulemma tavallista että kun saa voimakkaan allergisen reaktion, sitä seuraa ns. toinen tai kolmas aalto. Eli uudet oireilut vopivat johtua samasta allegeenista mistä ensimmäinenkin johtui.
 

Yhteistyössä