Palstalääkärit & salapoliisit hoi!

Auttaisitteko selvittämään mille meidän poika on allerginen...

Maanantaina oli päiväkodista tullessaan nokkosihottuman peitossa. Pk:ssa oli ollut ruokana silakkapihvejä, perunaa, punajuuri-omenasalaattia ja omenapuuroa. Tuli nokkosihottuman lisäksi hengenahdistus, joten päivystykseen mentiin. Adrenaliini, kortisoni, Atarax, kortisonivoide = poika oli kunnossa seuraavaan iltaan mennessä.

Lääkärin ja päiväkodin tietävien tätien kanssa tultiin siihen tulokseen, että aiheuttajana oli todennäköisesti omena. Poika kun reagoi koivun siitepölyyn ihan selkeästi. Jätettiin siis omppu pois ruokavaliosta.

Nyt on taas raju allergiareaktio päällä. Juu, olen toki lääkinnyt kunnolla yms ja poika jo nukkuu - muuten en tässä istuisi (ja tarkkailen vointia koko ajan myös, sekä soitin päivystykseen)...Poika söi aamulla nakkimunakasta, tomaattia, kurkkua, salaatinlehteä ja ruisleipää. Päivällä hän söi hernekeittoa & pullaa, keksiä, jäätelöä ja karkkia (synttäreillä kävimme). Iltapalaksi sai ruisnäkkäriä jonka päällä oli margariinia, kalkkunaleike, kurkkua ja salaatinlehti, sekä hieman muroja (maissi) maidon kera. Noin 15 min iltapalan jälkeen nousi nokkosihottuma ja alkoi "virkayskä " sekä hengästyminen kesken lauseen, joten kuvittelisin että iltapalalla poika jollekin altistui.

Mikä ruoka-aine voisi tuon aiheuttaa? Aikamoista hakuammuntaahan se on, mutta jospa jollain olisi kokemusta... :/

Vai voisiko aiheuttajana olla orvokki tai ruusut? Maanantaina olivat meinaan pk:ssa istuttaneet äitienpäiväorvokit uuteen ruukkuun, ja tänään poika on koskenut samaiseen orvokkiin (näpertää sitä ja kysyy milloin istutetaan se pihalle). Maanantaina pk:n täti täytti 50 v ja sai ruusuja, minä oon tänään saanut äitienpäiväruusut, mutta niihin sälli ei ole kyllä koskenut.

Piru vie :|
 
vieras
Tämän päivän ruuissa tomaattia, herneitä, munaa... voisi ajatella, että kun saa paria allergisoivaa ainetta lähekkäin, oireet alkavat.
Aikaisemminhan sai kalaa ja omenaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämän päivän ruuissa tomaattia, herneitä, munaa... voisi ajatella, että kun saa paria allergisoivaa ainetta lähekkäin, oireet alkavat.
Aikaisemminhan sai kalaa ja omenaa.
Hmmm...mahdollistahan tuo on. Pitää lääkäriltä kysyä.

Mitäköhän tuolle uskaltaa nyt enää syöttää...riisiä ja pottuja :|
 
vieras
mä saan myös nokkosihottumaa suun alueelle ja kaulaan sekä kasvoihin. Otan joskus heinixiä tai vastaavaa mutta siinä kestää sen 30 min. enneku jäljet häviää. Isoja valkoisen tapaisia "paiseita" jotka ympäriltä aivan kirkuvan punaisena.. Muutama viikko sitten sain koko kehon kauttaaltaan ihottumaan.. säikäytti vähän, mutta kotona pärjäsin.

En tiedä yhtään mille reagoin. Epäilen kanssa ruokaa, mutta mutta.. en keksi mikä se on sillä se tulee niin arvaamatta.
 
Ettei jokin iltapalalla syöty sisältäisi jotain maustetta joka listassa mainittu.

Pähkinät, omena, päärynä, persikka, kirsikka, luumu, litsi, kiivi, sharon, peruna, tomaatti, paprika, porkkana, selleri, palsternakka, lanttu, fenkoli, kumina, sinappi, kurkuma, kaneli, inkivääri, valko- ja mustapippurit, soija, muut pavut, mansikka
 
mie
Jos saa oireita koivunsiitepölystä ja siitepölyaikaan tuoreesta omenasta myös tuore tomaatti saattaa aiheuttaa oireita.
Mun lapsi on koivun siitepölylle allerginen ja sai pienempänä oireita: Omena, persikka, päärynä, tuore tomaatti, ulkolainen tuorekurkku, kiivi, suklaa, ja lisäksi vielä vain siitepölyaikaan tuore porkkana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämän päivän ruuissa tomaattia, herneitä, munaa... voisi ajatella, että kun saa paria allergisoivaa ainetta lähekkäin, oireet alkavat.
Aikaisemminhan sai kalaa ja omenaa.
Hmmm...mahdollistahan tuo on. Pitää lääkäriltä kysyä.

Mitäköhän tuolle uskaltaa nyt enää syöttää...riisiä ja pottuja :|
No kaikkeavoi syöttää, mutta tiedettyjä allergiaa aiheuttavia aineita vain yhtä samana päivänä.Mun pojalla puhkesi nokkosrokko, kun oli syönyt mansikkaa ja suklaata saman päivänä.

Porkkana, omena, jopa peruna voi aiheuttaa siitepölyaikana allergiaa.
 
Tuota omenaa minäkin ekana epäilisin.. Oon kans koivuallergikko, omenaa en voi syödä yhtään. Ja siitepölyaikaan en voi syödä tomaattiakaan. Sisko oli kans tomaatille allerginen ja sille tuli kans ihan törkeet nokkosrokot siitä.
 
Rollolainen
joillekin siitepölyallergisille voi tulla omenasa, raakana tai tomatista siitepölyaikaan allerginen raktio. Pitää vaan siis kesärikaan vältää kaikea tuoretta , vaika kuinka hyvin pesisi niin sniissä voi ola allergisoivaa. näin meille on sanottu dieettikokkikoulutuksessa.
 
koivuallergikko
Mä sanoisin että raaka omppu ja raaka tomaatti. Hernekeitto on epätodennäköinen koska herne on kypsennetty.

Molemmat todennäköisesti sopii kypsennettyinä kuitenkin. Lisäksi eroa voi olla omenalaatujen välillä, ja vaikka tomaatin raakuusasteesta riippuen.

Siitepölyaikaan voi tulla voimakkaampia reaktioita.
 
koivuallergikko
Mä olen muuten onnistunut siedättämään itseni kaikille noille ristiallergeeneille, vaikka ennen vanhaan sain ihan hirveet suun ja kurkun turpoamiset tomaatista, ompusta, herneestä, pähkinöistä, luumuista, aprikoosesta... melkein kaikesta.

Että ei nyt lasta ehkä rupeaisi siedättämällä kiduttamaan, mutta jos se yhtään lohduttaa niin ei noi mitenkään ikuisia välttämättä ole noi allergiat.
 
äiti neljälle
Tomaatti ja paprika (myös jauheena) pahimmat allergian aiheuttajat sekä kananmuna, joka tosin ei reagoi koivun kanssa.
Porkkana aiheuttaa myös oireita ja peruna.
 
koivuallergikko
Sitä tomaattia voi kokeilla vähän kasvojen iholle jos haluat varmistuksen! Siitä todennäköisesti tulee myös paikallinen reaktio, sit vaan peset pois ja laitat hydrokortisonia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koivuallergikko:
Sitä tomaattia voi kokeilla vähän kasvojen iholle jos haluat varmistuksen! Siitä todennäköisesti tulee myös paikallinen reaktio, sit vaan peset pois ja laitat hydrokortisonia.
Esikoinen sai pienempänä ketsupista paikallisen allergiareaktion, oli aina puolet naamasta tulipunaisena vaikka ketsuppi oli aikoja sitten pesty pois. Söi kuin porsas :xmas:

Kokeilen tuota tomaattijuttua huomenissa, nyt on lääkkeet päällä niin tuskin tulisi mitään reaktiota?
 
koivuallergikko
Alkuperäinen kirjoittaja koivuallergikko:
Sitä tomaattia voi kokeilla vähän kasvojen iholle jos haluat varmistuksen! Siitä todennäköisesti tulee myös paikallinen reaktio, sit vaan peset pois ja laitat hydrokortisonia.
Sori muuten, nyt vasta huomasin että tuo tomaatti olikin aamupalalta... eli en nyt tiiä olisko se voinut olla se kuitenkaan... mulle tulee noista reaktio ihan heti.

Oliko kurkku suomalaista vai ulkomaalaista? Pesty/kuorittu? Onko syönyt ennen tätä kalkkunaleikettä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja koivuallergikko:
Oliko kurkku suomalaista vai ulkomaalaista? Pesty/kuorittu? Onko syönyt ennen tätä kalkkunaleikettä?
Kurkku oli kotimaista, pesty hyvin muttei kuorittu.
Kalkkunaleikettä on saanut monen monta kertaa ennenkin, pienestä asti. Ei syödä sianlihaa joten leivän päällä on aika kalkkunaa tai broileria.
 
mie
Omenaa on muuten niin monissa elintarvikkeissa ettei sitä edes ymmärrä jos ei oo sille allerginen. Ja pitää vielä lisätä tohon mun lapsen listaan joka oli tuolla aiemmin, että myös natriumbentsoaatti eli se säilöntäaine mitä on tosi monissa hilloissa ja mehuissa aiheutti meillä allergiaa pienenä. Ja hyvin monista karkeista tuli myös oireita.
 
Mulla on koivuallergia, ja lapsena oli paljon ja pahoja ruoka-aineallergioita. Nyt aikuisena, varsinkin koivun kukinnan aikaan pahimmat oireet aiheuttaa tomaatti, ananas ja omena, kananmunalle olen ihan aina hiukan yliherkkä, mutta koivun kukinnan aikaan aiheuttaa räjähdysmäisen reaktion, jos söisin vaikka munakasta. Pienissä määrin tulee vaan pientä ihottumaa, jos nyt vaikka palan kakkua söis. Niin kuin tänään söin, mutta kyllä nyt kutiseekin. :D Nää oli vaan mun kokemuksia. :ashamed: En tiedä auttaako mitenkään.

Mulla oli lapsena sallittuja vissiin sian- ja naudanliha, kaali, kukkakaali, maitotuotteet, riisi, kypsä peruna ja kurkku. :D Tällä hetkellä ainoa selkeästi allergisoiva on tuo kananmuna, muita kausittain vältettäviä justiinsa ne mainitut ananas, tomaatti ja omena, lisäksi ainakin sitrushedelmät.
 

Yhteistyössä