Pallongi käynnistys kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyty86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyty86

Tunnettu jäsen
28.01.2008
3 491
64
48
Kuopio
Huomenna olisi edessä mahdollinen käynnistys pallongilla JOS paikat kypsyneet sen verran että saadaan pallongi laitettua kohdunsuulle. Tänään viikkoja 40+5. Onko kellään henk.koht kokemuksia juuri pallonki käynnistyksestä? käsitin, että yleensä pallongin laiton jälkeen pääsee kotia odottelee suppareita jne.

Moi! Mulla käynnistettiin ballongilla melkein kaksi viikkoa yliaikainen synnytys viikoilla 41+6. Kohdunsuu oli kaiketi just ja just sormenpäälle auki, lääkäri sai ballongin asetettua kumminkin.

Melkein heti alkoi menkkamaiset kivut, jotka pikkuhiljaa tulivat kovemmiksi (tosin ei mitään verrattuna "oikeisiin" supistuksiin jotka sitten seuraavana päivänä tehtiin oksitosiinilla..). Mä jäin sairaalaan, kun oli vasten iltaa, ja muutenkin koin sen paremmaks. Mikä oli ihan hyvä, koska ei juuri nukuttanut, ja sainkin sitten kivunlievitystä yöllä kun alkoi tuntumaan tukalalta. Ballonkia piti itse aina vessareissun yhteydessä vetää alaspäin, jotta paine kohdunsuulla kasvaisi.

Aamulla mentiin lääkärin tarkistettavaksi. Ballonki ei ollut tullut itestään ulos, niinkuin olisi voinut/pitänyt käydä. Oli kumminkin lääkärin mielestä tehnyt sen mitä pitikin, eli avannut noin kolmeen senttiin. Tästä lääkäri päätti lähettää meidät saliin ja oksitosiinitippaan. Näin jälkikäteen ajateltuna olis kannattanut kuitenkin vielä cytotecillä käynnistellä, sillä salissa ei tapahtunut 8 tuntiin mitään edistystä, melkeimpä takapakkia lähemmäs kahta senttiä, supistukset kuitenkin kamalat.

Mutta tykkäsin kyllä ballongista, kun oli lääkkeetön, eikä pitkä ja rankka synnytys tiettykään siitä johtunut. Juuri kuulin eilen nopeasta esikoisen synnytyksestä, ja melkein kateeks käy, olis ollut niin ihanaa että olis käynnistynyt itestään, mutta minkäs sille tekee. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset käynnistämään ja toivottavasti reissu etenee hyvin!

Hei. Mulla käynnistettiin ballongilla rv 42. Päätin jäädä osastolle, koska oli sen verran tukala olo. Letku jalkovälissä tuntui oudolta ja supistuksia tuli noin 15 minuutin välein. Ei kauheen kipeitä ja aika lyhyitä. Sain ballongin itse vedettyä ulos noin 4 tunnin päästä, joten onneksi ei lähdetty kotiin. Olisi tullut turhaa ramppaamista. Kalvot puhkaistiin ballongin ulostulemisen jälkeen. Myöhemmin laitettiin epiduraali ja oksitosiinitippa, koska supistukset eivät avanneet kohdunsuuta kunnolla, vaikka tulikin 5 minsan välein. kaikenkaikkiaan ihan positiivinen kokemus. Minä liputan epiduraalille ja oksitosiinitipalle, vaikka monet ovat niitä vastaan.

Kiitoksia toivelintu ja Jaahas =)! Itellä viikko sitten tilanne et paikat pehmenny, kaulaa jälellä pari senttiä ja hät räppää puolella sormella paikat auki..jotenki veikkaan et viikossa ei oo paljoa edistystä tapahtunu :( ja eivät saa pallongia paikoilleen..kohtukin oli kuulemma tosi takana, hyvä et lääkäri yletti paikkoihin. Olen vaan jo niin kipee et en pystyts odottelee enää hetkeekään kotona..vauvakin jo 4kg..huoh..

Hei. Mulla käynnistettiin rv 38+1. Syynä radi. Kanavaa oli jäljellä pari senttiä, ulkosuu sormelle auki, sisäsuu kiinni, paikat pehmenny. Ballonki laitettiin aamulla ja päivän mittaan tuli napakoitakin supistuksia. Letku tuntui tosiaan ikävältä, kun hinkkas reittä vasten, mutta muuten ei tuntunut miltään. Seuraavana aamuna ballonki ei ollut vielä tullut itsestään ulos ja vedinkin letkusta pari kertaa, jotta saa paineen tunnetta alapäähän ja huomaan jos se alkaa tulla pois. Muutaman vedon jälkeen se tuntuikin valuvan sieltä sitten ulos, eikä lääkärin tarvinnutkaan sitä poistaa. Tosin kanavaa se ei ollut lyhentänyt niin, että kalvot olisi voinut puhkaista, joten cytotecillä jatkettiin vielä pari päivää. Tuntui piinaavilta päiviltä!! Joten tavallaan tykkäsin ballongista kyllä, mutta ei vaan auttanut minun tapauksessa tarpeeksi, jotta olisi yksin saanut synnytystä käyntiin, mutta huom, minulla olikin melko varhaiset viikot!!!

Tsemppiä! :)

Viime synnytys käynnistettiin 37+3 ballongilla (paikat täysin kiinni....) aamulla 9.00 laitettiin ja ekat supistukset tunsin illalla 21.00 jälkeen (olin sairaalassa kokoajan),pikku hiljaa supistukset vahveni ja saliin pääsin 02.00 jossa kätilö poisti ballongin,kolmen jälkeen syntyi vauva ja mitään lääkettä en ehtiny saamaan kun kaikki tapahtu niin nopeasti (vaikka tällee kirjoitettuna tuntuu että onhan tuossa aikaa ollu....). Hyvä kokemus kaiken kaikkiaan :)!

Itselläni hyvä kokemus ballonkikäynnistyksestä :)
Asennettiin rv 41+5 puolen päivän aikaan. (en muista yhtään oliko kohdun suu miten auki, mutta pehmennyt oli) Pääsin kotiin odottelemaan, ja heti matkalla alkoi tapahtua. Yhden jälkeen yöllä en enää uskaltanut olla kotona, kun supistukset alle 10 min välein ja matkaa sairaalaan oli. Aamukuuteen selvisin ilman kipulääkkeitä ja silloin 6cm auki. Sen jälkeen sain kipulääkkeitä ja puudutteita jolloin homma hidastui ja vauva oli vasta neljän jälkeen maailmassa.

Mutta siis suosittelen ja toivon samaa menetelmää jos tällä tulevallakin kertaa tarvii käynnistykseen ruveta. :)

Aamulla käytiin ballongi laittaa ja siitä asti on supistellu. Paikat samassa tilassa kuin viikko sitten, mutta saivat ballongin silti laitetuksi. laitto kyllä koski ihan jonkin verran ja on todella ärsyttävä toi letku tuolla jalkovälissä. kävely tuntuu epämukavalta ja vessassa käynti..toivottavasti tänään päästäs synnärille takas et tää käynnistys..ainakin supistelee kipeesti ja lupaavasti..kotiin siis päästiin ja jos ei itekseen synnytys käynnistys huomenna klo.11 polille pallon poistoon ja jatketaan käynnistelyä muuten..

Mulla käynnistettiin myös ballonkilla 38+2 täysin epäkypsästä tilanteesta. Syynä oli sikiön liikkumattomuus ja sydänäänilaskut. Kohdunkaula täyspitkä ja vain puolipehmeä. Laitto sattui aivan saakelin paljon.

Pienet kivuttomat supistukset alkoi aamuyöllä useampi tunti laitosta. Olivat säännöllisiä mutta eivät tehneet mitään. Vauva ei vaan niitä kestänyt vaan sydänäänet tippui joka kerta. Aamulla klo 8 tuli lääkäri ja teki leikkauspäätöksen ja sektioon päättyi se synnytys. Oltiin siis koko aika sairaalassa koska vauvaa seurattiin jatkuvasti ja anturit oli mulla mahassa kiinni.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä