Palkkatyö+kotihoidontuki, miksi Kelaan täytyy toimittaa erikseen sivutuloprosentti?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis, kotihoidontuesta viedään joka tapauksessa se 20% (eli turha kai mitään muutosverokorttia hommata!) koska olen palkkatyössä mut enpä ole mitään sivutuloprosenttia kelaan koskaan toimittanut, voisko joku fiksu selventää mitä varten kela tarvitsee sen?

Siis saat kotihoidontukea ja oot töissä vai olit töissä ja nyt saat kotihoidontukea? oon aina ollut luulossa, että kotihoidontuella ei saa työskennellä, luulin että se vähennetään kotihoidontuesta?

"vieras"
Siis saat kotihoidontukea ja oot töissä vai olit töissä ja nyt saat kotihoidontukea? oon aina ollut luulossa, että kotihoidontuella ei saa työskennellä, luulin että se vähennetään kotihoidontuesta?
Kotihoidontuen saa jos lapsi hoidetaan kotona eli lapsi ei ole päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla. Sillä ei ole mitään väliä käykö vanhemmat töissä jos lapsi kuitenkin jollain keinoin saadaan hoidetuksi kotona.

"vieras"
Olen siis töissä ja lapsi kotihoidossa, siinä ei ole mitään epäselvää.
Mutta kun menee pää ihan sekaisin noista muutosverokorteista ja lisäprosenteista, että mitä mun pitää kelaan toimittaa ja mitä ei? Lähinnä sitä pelkään että nappaako ne kotihoidontuesta nyt sitten jonkun sivutuloprosentin mukaan vai miksi ihmeessä se pitää toimittaa?? Siihen en ole löytänyt mistään vastausta.

piupo
Tottakai sivutuloprosentin mukaan. Jos saat palkkaa niin se 20% veroa kotihoidontuesta ei ole riittävästi. Voit tietenkin laskettaa yhden kortin palkkaa ja kotihoidontukea varten. Sitä varten sun pitää arvioida vuoden palkkatulot ja kelan tuet, sitten toimitat sen muutosverokortin kelaan (tai ne lähettää sen automaattisesti). Sinulta otetaan veroa siis tod.näk. enemmän kuin perusprosenttisi on tällä hetkellä mutta vähemmän kuin sivutuloprosentilla.

"Niin"
Siis eihän sun ole pakko viedä Kelaan mitään, ja Kela vie silloin sen 20%, mutta voi hyvin olla että 20% ei olekaan tarpeeksi jolloin vuoden päästä saat mätkyt. Joten päätä nyt että haetko kunnolliset veroprosentit työtä & Kelaa varten ja maksat verot oikein nyt heti, vaiko jätätkö sen varaan että mahdollisesti joskus tulee sitten mätkyt perässä. Jotenkin päin se valtio kuitenkin tulee ottamaan ne rahat jossain vaiheessa jos niitä jää uupumaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25403135]Olen siis töissä ja lapsi kotihoidossa, siinä ei ole mitään epäselvää.
Mutta kun menee pää ihan sekaisin noista muutosverokorteista ja lisäprosenteista, että mitä mun pitää kelaan toimittaa ja mitä ei? Lähinnä sitä pelkään että nappaako ne kotihoidontuesta nyt sitten jonkun sivutuloprosentin mukaan vai miksi ihmeessä se pitää toimittaa?? Siihen en ole löytänyt mistään vastausta.[/QUOTE]

Sivuverokortti:Esim. mulla se prosentti on siinä 36% tienoilla ->Eli töistä menee normi % ja kh-tuesta 36%

Muutosverokortti:Mulla menee molemmista (palkka ja kh-tuki) 13% EIKÄ kela nosta sitä siihen 20% (mä nostin oman palkka% kyllä yli ton mut kh-tuesta meni vaan 13%)

Ymmärsitkö?Oon vähän huono selittämään...

"vieras"
[QUOTE="vieras";25403364]Sivuverokortti:Esim. mulla se prosentti on siinä 36% tienoilla ->Eli töistä menee normi % ja kh-tuesta 36%

Muutosverokortti:Mulla menee molemmista (palkka ja kh-tuki) 13% EIKÄ kela nosta sitä siihen 20% (mä nostin oman palkka% kyllä yli ton mut kh-tuesta meni vaan 13%)

Ymmärsitkö?Oon vähän huono selittämään...[/QUOTE]

Ei kun...ääh :/
Eihän kela ota sitä veroa lisäprosentin mukaan,vai?
Mä menin jo itekkin ihan sekasin...
Korjatkoon jos joku tietää paremmin!

"vieras"
Kiitos nyt kuitenkin, vähän epäselvä juttu eli parempi vaivata verotoimiston tätsyjä tässäkin asiassa.
Mätkyjä en tietenkään halua mutta ois ihan kiva että jotain jäis käteenkin tosta khh:sta.

pompeji
Kelalla on ihan omat verokorttinsa, ne ei tee mitään perus ansiotyöverokortilla. Multa ne ei ole ikinä pyytäneet mitään sivutuloverokortteja vaikka olen nostanut kotihoidontukea ja tehnyt kolmelle eri työnantajalle duunia.

pompeji
[QUOTE="vieras";25404460]Ootko säästynyt mätkyiltä?:D[/QUOTE]

Eka tuli palautuksia 400€, nyt jouluna tuli 150€. Kun on hakenut oikeanlaisen ansiotyöverokortin niin ei sieltä mitään mätkyjä tule. Kelalle tiedot menevät ihan automaattisesti. Se 20% multa on Kelan etuuksista lähtenyt, töistä sitten 10-26,5%.

Kela ei tee mitään niillä ansiotyöverokorteilla kun Kelasta ei makseta palkkaa, vaan sosiaalietuuksia.

Silloin kun sain vielä kotihoidontukea, ja olin samalla myöskin kokopäivätyössä, niin lasketutin molempiin omat verokortit, mut molemmissa oli sama veroprosentti, joka oli 15. Kyllä kotihoidontuessakin voi olla veroprosentti alle 20.

Yhteistyössä