Palkkatyö & Raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

!kiitos!

Vieras
Kuinka moni ollut palkkatyössä tullessaan raskaaksi ja tarkoitam nyt nimenomaan vakkari työtä? Missä vaiheessa ilmoititte työnantajalle, milloin jäitte pois ja kuinka kauan olitte pois ja milloin tulitte takaisin jos tulitte? Onko kukaan hakenut itelleen just vakkaripaikkaa sen takia et koeajan jälkeen alkais yrittään lasta? Paljon kysymyksia mutta toivottavasti joku jaksaa vastata!

varmaan aika moni on palkkatyössä kun tulee raskaaks... hassu kysymys..

ilmoitin joskus viikolla 16, että olen raskaana ja milloin jään pois. työnantaja kysyi kuinka kauan aion olla pois ja vastasin että 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja hassu:

ilmoitin joskus viikolla 16, että olen raskaana ja milloin jään pois. työnantaja kysyi kuinka kauan aion olla pois ja vastasin että 2v.

No joo, mut ydin oli et kun pitäis saada toistaiseksi voimassa oleva työsuhde ja ylittää koeaika ennen kuin uskaltais ees alkaa yrittää, mutta kun kaikki tuntuu tarjoovan vaa määräaikasia...

Mä aikoinani olin työhaastattelussa seuraavana päivänä kun olin edellisenä tehnyt + raskaustestin. Enkä siellä tosiaankan mitään puhunut. Sain paikan. Ja sit yritinkin mahdollisimman pitkään peitellä raskautta, tais olla yli puolenvälin kun kerroin, alkoi jo sen verran näkymään. Silloin sanoin että varmaan kaks vuotta olen kotona. No sit tulikin toinen lapsi ja nyt olen ollut 4v kotona ja ens keväänä olen menossa töihin, työpaikkaan jossa ehdin olla alle puoli vuotta ennen ä-lomalle jäämistä v.2006.

Tein sijaisuuksia toisessa paikassa silloin kun sain vakipaikan ja sen otin vastaan ihan sen takia kun olin raskaana. Muuten varmaan olisin jatkanut siellä vanhassa paikassa, vaikka toinen lapsi olikin silloin haaveissa, yks siis oli ennestään.

Ilmoitin heti kun työvaatteet jäi pieniksi. Työpaikan puolesta siis vaatetus. Jäin sille aikaistetulle äitiyslomalle 50 päivää ennen laskettua aikaa. Sitäkin ennen liikkuvasta seisomis/kyykkimistyöstä jouduin oleen pois jonku verran kun issiashermo jäi jumiin ja veti koko jalan välillä ihan tönkköön moneks päivää ja se kipu oli aivan sietämätöntä. Olen edelleen kodinhoidontuella kotona. Tammikuussa takaisin töihin lapsi silloin 2v1kk ja esikoinen tokaluokan puolessavälissä ja pärjää jo sitten pieniä aikoja jo yksinkin kotona. Mies vuorotyössä joten yksin olot jää muutamaan tuntiin viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hassu:

No joo, mut ydin oli et kun pitäis saada toistaiseksi voimassa oleva työsuhde ja ylittää koeaika ennen kuin uskaltais ees alkaa yrittää, mutta kun kaikki tuntuu tarjoovan vaa määräaikasia...

Pliis, älä valitse mitään pientä yrittäjää maksamaan äippälomaasi, hae paikkaa jostain kunnalta/kaupungilta/isolta yritykseltä :)

Vielä lisään että mun mielestä jos lasta haluaa niin ei kannata odotella vakipaikkaa, kyllä sitä pärjää. Eikä se lapsi edes välttämättä heti ilmoita tulostaan. Meillä esikoista tehtiin 1v7kk ja toista vajaa kaks vuotta, molemmilla kerroilla käytiin hoidoissa. Että jos mä olisin vakipaikkaa odottanut ennen lapsia niin ei mulla varmaan olis lapsia vieläkään. Ei vakipaikka saa ola kriteeri lasten tekemiselle, tai sitten lasta ei oikeasti edes halua.

Yhteistyössä